3108
Sök

Guide: Våtslipning av plastdetaljer t.ex. lampglas

351 Inlägg
17 maj 2011
#61
Vart får jag tag på 2000 papper? Autoexperten hade bara 1200.


1 867 Inlägg
17 maj 2011
#62
Finns hos Mekonomen här i byn iaf.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

831 Inlägg
30 maj 2011
#63
Problemet med denna metod är väl att plasten från fabrik har ett ytskikt man slipar bort? Hade en kompis som slipade sina lyktor och dom blev kanonfina, problemet var bara att han fick underhålla dessa med samma process. Nu är inte tråden jättegammal, men ett år borde räcka för att se skillnad på resultat. Fortfarande fullgott?

110 Inlägg
1 juni 2011
#64
mina lyktor ser fortfarande bra ut, kommer dock ta en repa med maskinen iaf cool

Bayerische Motoren Werke

3 Inlägg
30 juni 2011
#65
"Polermaskin 1200 W (Makita 9227-kopia?) - 499,00 kr hos Biltema"

är den bra?

Technichian
19 Inlägg
23 juli 2011
#66
Ja, är det ingen som har set vad som händer med slipade lampor efter ett tag?

Anledningen till att jag frågar är för att jag funderar på att fixa mina lampor till S60:in. Bilen har nästan inga stenskott alls men i överkant på lamporna har det blivit lite  som typ oxidation. Tycker detta ser lite tråkigt ut iom att resten utav bilen ser bra ut. Men om jag behandlar lamporna på detta viset kanske de blir sämre efter ett tag? För resten utav lamporna ser ju riktigt bra ut.

Twin Rules!!

77 Inlägg
23 juli 2011
#67
Den där hinnan kommer alltid tillbaka och då är det bara att slipa igen. sist bytte jag hela strålkastarna istället.


Technichian
19 Inlägg
23 juli 2011
#68
BLAOW skrev:
Den där hinnan kommer alltid tillbaka och då är det bara att slipa igen. sist bytte jag hela strålkastarna istället.

Ok, tar det lång tid?

Jag tänker att ifall resten utav mina lampor ser bra ut kanske jag gör mig själv en otjänst om jag behandlar hela lampan. Det där ytskiktet kanske finns kvar på mina lampor? Men om jag slipar och behandlar dom kanske resten utav lampan blir sämre fortare?

Twin Rules!!

110 Inlägg
23 juli 2011
#69
bebbster1976 skrev:
BLAOW skrev:
Den där hinnan kommer alltid tillbaka och då är det bara att slipa igen. sist bytte jag hela strålkastarna istället.

Ok, tar det lång tid?

Jag tänker att ifall resten utav mina lampor ser bra ut kanske jag gör mig själv en otjänst om jag behandlar hela lampan. Det där ytskiktet kanske finns kvar på mina lampor? Men om jag slipar och behandlar dom kanske resten utav lampan blir sämre fortare?

Mina ser fortfarande bra ut, dock var dom ordentligt blästrade innan så dom ser inte ut som nya smile

Bayerische Motoren Werke

Technichian
19 Inlägg
23 juli 2011
#70
dude_kallstrom skrev:
bebbster1976 skrev:
BLAOW skrev:
Den där hinnan kommer alltid tillbaka och då är det bara att slipa igen. sist bytte jag hela strålkastarna istället.

Ok, tar det lång tid?

Jag tänker att ifall resten utav mina lampor ser bra ut kanske jag gör mig själv en otjänst om jag behandlar hela lampan. Det där ytskiktet kanske finns kvar på mina lampor? Men om jag slipar och behandlar dom kanske resten utav lampan blir sämre fortare?

Mina ser fortfarande bra ut, dock var dom ordentligt blästrade innan så dom ser inte ut som nya smile

Ok, när var det du fixade dina?

Jag gjorde en liten koll idag när jag hade tvättat bilen. Tog lite autosol på en liten bit utav ena glaset. Blev väldigt mycket bättre. Men som sagt inte helt bra. Antar att man bör ha en maskin och en trissa för att få det perfekt.

Dock ser man om man titta jättenoga att det serut som om "glaset" har haft en beläggning. Och att det faktiskt är den beläggningen som verkar skapa problemet. Under är ytan fin. Men drar man nageln hårt i glaset där jag polerat mot där jag inte polerat så verkar det vara mer känsligt där jag polerat? Så någon variant utav skydd verkar det ju kunna vara på lampan från början?( Kan man inte få på en sådan beläggning igen efter poleringen??)

Känns som om man skall dra sig för att polera så långt det går (iaf på en S60). Eller iaf att man efter polering skall passa sig för biltvättar med borstar osv. Det är iaf mitt förslag smile

Å andra sidan, ser lamporna redan för jäkliga ut så vad har man för val big_smile
Senast redigerat av bebbster1976 (23 juli 2011)

Twin Rules!!

110 Inlägg
23 juli 2011
#71
bebbster1976 skrev:
dude_kallstrom skrev:
bebbster1976 skrev:

Ok, tar det lång tid?

Jag tänker att ifall resten utav mina lampor ser bra ut kanske jag gör mig själv en otjänst om jag behandlar hela lampan. Det där ytskiktet kanske finns kvar på mina lampor? Men om jag slipar och behandlar dom kanske resten utav lampan blir sämre fortare?

Mina ser fortfarande bra ut, dock var dom ordentligt blästrade innan så dom ser inte ut som nya smile

Ok, när var det du fixade dina?

Jag gjorde en liten koll idag när jag hade tvättat bilen. Tog lite autosol på en liten bit utav ena glaset. Blev väldigt mycket bättre. Men som sagt inte helt bra. Antar att man bör ha en maskin och en trissa för att få det perfekt.

Dock ser man om man titta jättenoga att det serut som om "glaset" har haft en beläggning. Och att det faktiskt är den beläggningen som verkar skapa problemet. Under är ytan fin. Men drar man nageln hårt i glaset där jag polerat mot där jag inte polerat så verkar det vara mer känsligt där jag polerat? Så någon variant utav skydd verkar det ju kunna vara på lampan från början?( Kan man inte få på en sådan beläggning igen efter poleringen??)

Känns som om man skall dra sig för att polera så långt det går (iaf på en S60). Eller iaf att man efter polering skall passa sig för biltvättar med borstar osv. Det är iaf mitt förslag smile

Å andra sidan, ser lamporna redan för jäkliga ut så vad har man för val big_smile

Haha kan ju inte tvätta bilen med borstar och skit, handtvätta varje gång!! smile det är bara köra på, om det så är en hinna på den så kan man inte glida runt med lyktor som ser förjävliga ut. ut och gnugga!!!

Bayerische Motoren Werke

36 Inlägg
26 juli 2011
#72
mina lampor vart helt matta jag slipade ner dem med vattenslip sen polera med sån pasta dem blev som nya sen har det hållt i några månader så det håller nog länge smile


Technichian
19 Inlägg
27 juli 2011
#73
Japp, gjorde mina igår. Var inga jätteproblem iom nästan inga stenskott alls. Men jag fick slipa lite extra för att få bort det skydds lager som var på lamporna. Provade först att bara ta bort det som hade blivit dåligt. Men då såg man gränsen mellan det gamla skydds lagret och det helt renslipade. Så jag fick lägga lite extra energi på hela lampan.

Får se hur länge det vara smile

Twin Rules!!

4 Inlägg
27 juli 2011
#74
På vissa modeller tror jag nog man vinner på att köpa nya lyktor. som t.ex Peugeot 206 som har hur många olika nya modeller att välja emellan. Som jag valde hos Dalhems. Snyggare men bra mycket billigare än original. Fick skippa automatisk nivå reglering från kupé dock!https://www1.garaget.org/archive/133/132234/180261/large_180261-2261585.jpg

Men som sagt det är inte alltid det finns replika modeller att välja. Å då blev jag i alla fall erbjuden slipning hos Mr Cap! Har dock inte genomgått någon där, men som det verkar kanske man kan göra det själv. Försökte förut på 206:an men det återkomm väldigt fort oxid. Nu kan det ju hända att de som har problem med skydds hinnor har dem som också går att efter monteras (plasthinne skydd), men kommer nu inte ihåg vilka det var som erbjöd sådana. (Återkommer) wink
Senast redigerat av Rosens (27 juli 2011)


1 324 Inlägg
27 juli 2011
#75
Hjälper det inte att lägga något riktigt bra lackskydd efter? Eller om det är plast klarlacka ytan?


4 Inlägg
27 juli 2011
#76
DiZturbed skrev:
Hjälper det inte att lägga något riktigt bra lackskydd efter? Eller om det är plast klarlacka ytan?

Det finns speciella skydd att köpa!
Det här är vad jag hitta i ebrevs mappen!
"1) 695:- för ett par skyddsfilmer till strålkastarna. 1500:- monterat och klart.
2) Det är svårt att säga hur ofta den skall bytas. Det beror på körsätt, hur många mil. Kan tänka mig att om man kör ca 5000 mil blandad körning så kan det bli dags att byta eller ta bort. Det är ett utsatt läge på bilen och strålkastarskyddet tar upp många små och stora smällar. När man tar bort filmen är lamporna i princip som nya när man tar bort skyddet och skyddet har då gjort "sitt arbete".
3) Skulle vilja säga att det är lättare att få bort flygfän ifrån skyddsfilmen än ifrån glas och andra plastytor. Låter kanske konstigt men så har jag upplevt det iallafall.

----- Original Message -----
Solfilm & Säkerhet .se [info@solfilmosakerhet.se]
To: 'Solfilm & Säkerhet .se'
big_smile


1 324 Inlägg
27 juli 2011
#77
Men det är ju tillför helt nya strålkastare? Som en skyddsfilm.. Är riktigt bra om för dimljus iallafall smile


Technichian
19 Inlägg
27 juli 2011
#78
Rosens skrev:
DiZturbed skrev:
Hjälper det inte att lägga något riktigt bra lackskydd efter? Eller om det är plast klarlacka ytan?

Det finns speciella skydd att köpa!
Det här är vad jag hitta i ebrevs mappen!
"1) 695:- för ett par skyddsfilmer till strålkastarna. 1500:- monterat och klart.
2) Det är svårt att säga hur ofta den skall bytas. Det beror på körsätt, hur många mil. Kan tänka mig att om man kör ca 5000 mil blandad körning så kan det bli dags att byta eller ta bort. Det är ett utsatt läge på bilen och strålkastarskyddet tar upp många små och stora smällar. När man tar bort filmen är lamporna i princip som nya när man tar bort skyddet och skyddet har då gjort "sitt arbete".
3) Skulle vilja säga att det är lättare att få bort flygfän ifrån skyddsfilmen än ifrån glas och andra plastytor. Låter kanske konstigt men så har jag upplevt det iallafall.

----- Original Message -----
Solfilm & Säkerhet .se [info@solfilmosakerhet.se]
To: 'Solfilm & Säkerhet .se'
big_smile

Var får man tag i en sådan?

Twin Rules!!

110 Inlägg
28 juli 2011
#79
DiZturbed skrev:
Hjälper det inte att lägga något riktigt bra lackskydd efter? Eller om det är plast klarlacka ytan?

Finns massa olika filmer du kan lägga på, venture shield, lamin x etc smile bara ringa till närmsta bildekorerare eller vad man säger smile

Bayerische Motoren Werke

41 Inlägg
9 oktober 2011
#80
Följt giden när jag fixade mina dimljus. Hade allt utom polermaskin så jag körde för hand men jag får inte bort de små små reporna. Tror inte de är kvar från 2000 pappersslipningen då de är cirkulära så tror jag de är från handpoleringen med  polerpastan. Är detta på grund av att jag kört för hand? Hur får jag bort dessa små fina repor?

I övrigt blev jag imponerad av resultatet!


Sök