Det ursprungliga polishen (som fanns på Jula när tråden skapades) hittar jag inte. Kan ni tipsa mig om vad jag ska använda för någon produkt? Mekonomen har slippapperna.
Det ursprungliga polishen (som fanns på Jula när tråden skapades) hittar jag inte. Kan ni tipsa mig om vad jag ska använda för någon produkt? Mekonomen har slippapperna.
Jag följde OP's råd i detalj. Och kan bara bocka och buga. Vilken jäkla skillnad det blev. Och så enkelt det var. Nu kanske min 9-5:a kommer lysa upp vägen framför mig
Jag har ett par dimljus som är lite korniga/sandiga. Hur bör jag behandla dem om jag inte ska behöva använda någon slipmaskin? Tack!
Du våtslipar glaset precis som man gör med övriga lampglas. Börja med lite grövre papper, t.ex. p200 och jobba dig nedåt till låt säga p1000 eller finare - Det borde göra jobbet. Om du inte vill använda maskin så använd händerna. Använd en blomspruta med t.ex. lite såpa i så blir det nog bra. Om det är lampglas i plast så kan du lackförsegla efteråt också om du har lust.
Vill notera att jag inte heller kommer ihåg kornigheten på papprena, men det ska vara väldigt finkornigt papper även till en början. Har helt slagit slint på vad jag använde, p200 är kanske för grovt.
Jag har ett par dimljus som är lite korniga/sandiga. Hur bör jag behandla dem om jag inte ska behöva använda någon slipmaskin? Tack!
Du våtslipar glaset precis som man gör med övriga lampglas. Börja med lite grövre papper, t.ex. p200 och jobba dig nedåt till låt säga p1000 eller finare - Det borde göra jobbet. Om du inte vill använda maskin så använd händerna. Använd en blomspruta med t.ex. lite såpa i så blir det nog bra. Om det är lampglas i plast så kan du lackförsegla efteråt också om du har lust.
Vill notera att jag inte heller kommer ihåg kornigheten på papprena, men det ska vara väldigt finkornigt papper även till en början. Har helt slagit slint på vad jag använde, p200 är kanske för grovt.
Ptja...eller så kan man gå på tipset på förstasidan? 800, 1000 o avsluta med 2000
Senast redigerat av it_mutt (14 mars 2014)
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Eftersom jag inte hade läst den här tråden innan blev mitt tillvägagångssätt kanske lite brutalare. Mitt mål var inte "nyskick" utan "gå igenom besiktningen" på en lånad bil.
Det som inte finns i bild, men användes, är en colaflaska med vatten. Det hälldes både i mig, och på bilen. Den bruna fyrkanten är typ scotch-brite, 240. Den grå/vita är en bit våtslip-papper 1200. Den är vitfläckig för att jag inte hade lust att slabba med vatten när jag såg en sorg-kant jag ville ha bort...
Det hela har tagit kanske 20 minuter. Andra lyktan får bli i morgon, det var för varmt att fortsätta, det hela skedde tidigare i eftermiddags...
Jag håller tummarna för att Autosol håller måttet. Tittar man nära på lampglaset så ser man att underkant på glaset är lite flammigt, och att där är längsgående repor, men för investerad tidsåtgång måste jag säga att första intrycket är att det blev skitbra. Återstår att se hur mycket av resultatet som är vätskan Autosols slipmedel använder som bärare, och hur mycket av effekten som kvarstår över natten / efter första körningen. B!
Hej alla! Står i handeln just nu och får inte tag på finare papper än 1200, funkar detta för att våtslipa och sedan polera upp, eller MÅSTE jag få tag på finare papper? Tack i förhand!
Hej alla! Står i handeln just nu och får inte tag på finare papper än 1200, funkar detta för att våtslipa och sedan polera upp, eller MÅSTE jag få tag på finare papper? Tack i förhand!
Finns ju på t.ex. Mekonomen och det bör väl finnas i västerås?
För att få ett 100% resultat så måste du ha finare papper. Annars kan plastglasen bli något dimmiga.
Mina fick 1200 följt av autosol, och gick igenom besiktningen utan tveksamhet. Går man nära och detaljstuderar glasen ser man längsgående repor som jag misstänker härstammar från Biltemas "scotch-brite" som motsvarar 240 papper...
maaw skrev:
För att få ett 100% resultat så måste du ha finare papper. Annars kan plastglasen bli något dimmiga.
Dimmiga tycker jag inte de är. Men som sagt, 240 papper eller motsvarande kan vara lite mycket att börja med. Och helt klart är att mina inte blivit helt perfekta, men är målet som mitt, att få dem igenom besiktningen, så är 1200 mer än bra nog. B!
Mina fick 1200 följt av autosol, och gick igenom besiktningen utan tveksamhet. Går man nära och detaljstuderar glasen ser man längsgående repor som jag misstänker härstammar från Biltemas "scotch-brite" som motsvarar 240 papper...
maaw skrev:
Dimmiga tycker jag inte de är. Men som sagt, 240 papper eller motsvarande kan vara lite mycket att börja med. Och helt klart är att mina inte blivit helt perfekta, men är målet som mitt, att få dem igenom besiktningen, så är 1200 mer än bra nog. B!
Eller så kan man se det som jag ser det; ska man ändå göra det kan man lika bra göra det ordentligt (sen att det må duga för ändamålet att göra som ex.vis du gjorde, är ju en annan sak)
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Det var såpass sent att ingen hade öppet och lyktorna behövde slipas tills idag Men jag avslutade med autosol och sedan plastX som jag hade liggandes, blev som nya