4 november 2009
Trådstartare
Skulle sälja min volvo 855 GLT -94 till en bekant. Eftersom jag visste vem personen var ifråga så blev det inget kvitto skrivet och jag gick med på avbetalning. Bilen var ute på annons för 16 500kr men hon fick den för 15 000. Hon hade två kompisar med och hemma var det jag och min fru. Alla var närvarande vid köpet och det som diskuterades kring bilen.
Hon provkörde och kollade den. Hon fick reda på att vi fick fylla på olja men jämna mellanrum för den försvann. Hon ville helst ha bilen på en gång men vi var tveksamma till det då vi behövde en bil för att kunna åka och kolla på den bilen vi skulle köpa. Men snäll som man är så sa jag att det får lösa sig, har ju en far som ställer upp säkerligen så vi får låna hans bil.
Allt var frid o fröjd, de åkte iväg. Vi fick en avbetalning på 3000kr. Men! Friden varade inte alltför länge....någon dag senare hörde hon av sig och sa att det hade sprutat olja i motorrummet. Att hon hade pratat med en mekaniker (som hon känner privat, detta var en söndag) som sa att det skulle kosta 10 - 17 000 kr att laga. Att vi hade vetat om felet??? Att vi skulle betala för reparation. Att vi skulle medge att vi hade sålt en skitbil till henne. Hon ville häva köpet. Och att vi får hämta bilen. Eller så lägger hon ut den på annons för att få sina 3000kr. (detta skulle alltså innebära att vi inte skulle få de 12 000 som fattades)
Så efter mkt tjafs hit o dit, så orkar jag inte mer utan säger att vi tar tillbaka den och att hon får sina 3000.
Men problemet är att bilen är 15 mil bort, ingen av oss har BE körkort, bilen är obrukbar där den står, det är en automat för övrigt så bogsera den går ju inte. Enligt henne så har hon inga som helst skyldigheter då hon har hävt köpet. Så antingen hämtar vi den eller så lägger hon ut den på annons enligt henne.
Vad har vi för rättigheter här egentligen?
Hon hämtade bilen här, ska hon inte då lämna den här då också?
Vi berättade om oljan. Hur kan man förutspå att det skulle spruta olja helt plötsligt?
Dessutom så skulle vi ha använt bilen om hon inte var så påstridig att vilja ha bilen samma dag och då skulle denna händelse ha hänt oss och inte henne.
Hon fick den på avbetalning, skulle vi ha gjort det om vi visste om felet?!!!!!
Vad gäller?? Någon som har erfarenhet, eller vet vad det står i lagar och paragrafer?!
För vi vill ju inte ha den där bilen, och vi känner oss inte skyldiga att laga den osv osv. Har inge lust att lägga ut pengar på den, då vi lånade fars bil och åkte och köpte oss en bil. Precis som vi sa.
Om man inte frågar får man inget veta!