3560
Sök

Inställning av kamaxel B230f

Gasglad
3 244 Inlägg
5 november 2009
Trådstartare
#1
Hejsan!

Har lite problem med inställningen av min kamaxel. Behöver hitta någon som kan hjälpa mig med att ställa in den med indikatorklocka. Skulle även behöva lite hjälp med att justera ventilspelet, har tyvärr inga justerbrickor. Vid TDC ska 4:ans insugs ventil vara öppen 4,2-4-5mm.
Senast redigerat av MrCarfreak (5 november 2009)

//Carfreak

1 513 Inlägg
5 november 2009
#2
vad e de för kam???? vad för drev har du??


-utan 940
1 728 Inlägg
5 november 2009
#3
Man justerar ju inte lyfthöjden med shims, eller hur menar du?
Ställbart drev antar jag eftersom du inte kan använda markeringen?
Tänk även på att INTE nolla veven innan du drar runt kammen ifall du har en specialkam som lyfter mer än original.
Angående shims så kan du höra med Mekonomens bilverkstad, de hade en sån sats när jag behövde men då hade jag redan mätt vilka tjocklekar jag skulle ha.

Gasglad
3 244 Inlägg
5 november 2009
Trådstartare
#4
Andreas 940 skrev:
Man justerar ju inte lyfthöjden med shims, eller hur menar du?
Ställbart drev antar jag eftersom du inte kan använda markeringen?
Tänk även på att INTE nolla veven innan du drar runt kammen ifall du har en specialkam som lyfter mer än original.
Angående shims så kan du höra med Mekonomens bilverkstad, de hade en sån sats när jag behövde men då hade jag redan mätt vilka tjocklekar jag skulle ha.

Nej nej, ska justera ventilspelet, har 0,50mm i spel nu :s ska få ut exakta måtten jag behöver och köpa brickor! Ska ha ett ventilspel på 0.30 in och 0.35 ut så 0,15mm större samt 0.20mm större brickor behöver jag!

Någon som har en indikatorklocka att låna ut?!

//Carfreak

32 Inlägg
5 november 2009
#5
Förstår inte riktigt, du ska alltså bara ställa ventilspelet? Varför pratar du om att lyfthöjd ena stunden sen säger du att du bara ska justera ventilspel? Vad ska du med indikatorklockan till?


Gasglad
3 244 Inlägg
5 november 2009
Trådstartare
#6
Joaqim skrev:
Förstår inte riktigt, du ska alltså bara ställa ventilspelet? Varför pratar du om att lyfthöjd ena stunden sen säger du att du bara ska justera ventilspel? Vad ska du med indikatorklockan till?

kammen skall också ställas in :p

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
7 november 2009
Trådstartare
#7
Kammen inställd och ventilspelet fixat, dock verkar det som den går VÄLDIGT snålt, vid låglast så vill den knappt gå, går bättre på högre varv. Stiften blir vita. Dock får jag hem både bränslebox samt tändbox ifrån MPRE att prova med för att se om det blir någon skillnad. Tror nästan att org. boxarna ballar ur, dock måste det vara en del pulver i motorn nu eftersom org. boxarna ballar ur. Orginal boxarna brukar la hänga med upp till runt 170hk ?!

Värt att nämna är också att jag har ca. 16bar i komp. Kan som mest få ur 17,5bar med annan inställning på kammen.
Senast redigerat av MrCarfreak (7 november 2009)

//Carfreak

761 Inlägg
10 november 2009
#8
Vilken kam har du stoppat i? Mappningen blir ju helt fel om man går ifrån originalspecen på kammen för mycket.


Gasglad
3 244 Inlägg
10 november 2009
Trådstartare
#9
dannnej skrev:
Vilken kam har du stoppat i? Mappningen blir ju helt fel om man går ifrån originalspecen på kammen för mycket.

Sitter en FS300 kam i med 300grader duration, 11.93 i lyft.
Förhoppningsvis får jag låna 2st MPRE boxar för att se om det blir bättre!

Hmm, kom på en sak. Det finns ju dessa Flexitune boxar som förlänger duty cyclen på spridarna att köpa. Borde inte detta fungera ganska bra, då kan jag ställa in rätt mängd bränsle igen och på så vis få motorn att gå som den ska?!?
Senast redigerat av MrCarfreak (10 november 2009)

//Carfreak

Tottis_vbg
10 november 2009
#10
Prova med en ställbar BTR

Gasglad
3 244 Inlägg
11 november 2009
Trådstartare
#11
Tottis_vbg skrev:
Prova med en ställbar BTR

En BTR ändrar bara trycket, inte öppningstiderna på spridarna.

//Carfreak

761 Inlägg
14 november 2009
#12
MrCarfreak skrev:
Tottis_vbg skrev:
Prova med en ställbar BTR

En BTR ändrar bara trycket, inte öppningstiderna på spridarna.

För att testa sig fram så funkar det bra, sen för att finjustera så måste ju givetvis en mappning göras.

Men att öka soppatrycket och att montera någon eftermarknads elektronik som förlänger öppningstiderna är ju exakt samma resultat, om man höjer linjärt över hela kurvan


Gasglad
3 244 Inlägg
15 november 2009
Trådstartare
#13
De boxarna jag använder nu förlänger hela bränsle/tänd kurvan, MPRE har bänkat en b230FT till 300hk med org. spridare samt org. tryck med dessa så jag tror inte att det är soppa problem!

Kan ju också vara så att min 531:a har alldeles för lite portning och på så sätt bromsas flödet och gör motorn slö på låga varv.

Har dock löst det med att motorn inte vill reagera på gas, spjällägesgivaren var helt fel inställd. Dock har jag ett nytt problem istället :p Kör jag på 2:an och stampar fullt är det precis som att något stryper motorn, dvs. den vill inte riktigt komma igång, men trycker jag försiktigt ned gasen så kommer den hur bra som helst. Kan ju vara LMM huset som är för litet alt. kammen som inte är helt 100 inställd ?! Vad tror ni ?

//Carfreak

261 Inlägg
17 november 2009
#14
Utan att ha räknat på det på nåt sätt (kommer inte ihåg hur man räknar på spridarna, samt vad orginal flödar) så vill jag minnas att turbospridarna tar "slut" vid ca 250hk hmm  Och då är det ju jävligt bra av dom å kunna plocka 300hk lol

Första tanken till ditt nuvarande problem med att den tvekar på gaspådrag låter som den inte får tillräckligt med soppa... En riktig mappning på rullande landsväg, alternativt kolla upp med bb-lamda borde kunna va en lösning?  Åtminstående så man kan utesluta bränslebiten!!!

Gasglad
3 244 Inlägg
17 november 2009
Trådstartare
#15
945TurboMS skrev:
Utan att ha räknat på det på nåt sätt (kommer inte ihåg hur man räknar på spridarna, samt vad orginal flödar) så vill jag minnas att turbospridarna tar "slut" vid ca 250hk hmm  Och då är det ju jävligt bra av dom å kunna plocka 300hk lol

Första tanken till ditt nuvarande problem med att den tvekar på gaspådrag låter som den inte får tillräckligt med soppa... En riktig mappning på rullande landsväg, alternativt kolla upp med bb-lamda borde kunna va en lösning?  Åtminstående så man kan utesluta bränslebiten!!!

Det är vad MPRE sa till mig, hurvida det stämmer kan jag inte utala mig om!
Det var ej bränsleoproblem, LMM som var sketen, gjorde rent den samt ställde in spjällägesgivaren och nu går den riktigt bra! smile Dock ska kammen säljas, blir värre saker i framtiden istället wink

Edit: Precis kommit på en rolig sak, brukar inte volvos org. M-kam vara markerad med ett M i bakkant?!
Har en kam som det inte står någon bokstavsbetäckning på utan bara en massa nummer.. Undrar vad det kan vara för en kam.
Senast redigerat av MrCarfreak (17 november 2009)

//Carfreak

16 Inlägg
20 november 2009
#16
Är det inte lite mycket med 16 kilos komp!??

""Dok ska kammen säjlas""

Ja det gäller att va snabb i vändningarna.. Från att vijla ställa in sin kam för att sedan sälja den ca 10 dagar senare..
Senast redigerat av silvermclojd (20 november 2009)


Gasglad
3 244 Inlägg
20 november 2009
Trådstartare
#17
silvermclojd skrev:
Är det inte lite mycket med 16 kilos komp!??

""Dok ska kammen säjlas""

Ja det gäller att va snabb i vändningarna.. Från att vijla ställa in sin kam för att sedan sälja den ca 10 dagar senare..

Har redan ställt in den osv. ska dock säljas eftersom värre saker ska i en ny maskin i framtiden..

//Carfreak


Sök