2799
Sök

Toppackning - bästa materialet?

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
7 november 2009
Trådstartare
#1
Hej!

Satt och funderade under kvällen, vilket material är bäst för en toppackning?

Nu kan ju bäst definieras olika, men jag tänker främst på vad som tål mest?
Givetvis måste det bli tätt. smile

Motorn jag har är en RB25DET, dvs 2.5liters överladdad 6a.

Vad är vettigast? Koppar? Aluminium? Stål? Pappersliknande material har jag redan räknat bort.


Och ja, jag vet att det går att beställa flerlagers i stål, men jag blev fundersam om det inte kan finnas något som är bättre. tongue

Mvh//Micke


Forummoderator
10 576 Inlägg
7 november 2009
#2
lustigt detdär med topplockspackningar...  på volvos vitmotorer så klarar original packning av extremt mycket och den ser ut som vilken som helst du köper på MECA.

Jag tror mycket ligger i hur man spänner dit toppen och var. Spänner du enligt original eller efterdrar du? har du bytt till ARP? i så fall hur drar du dem? insmorda och enligt deras rek? i så fall med vilka verktyg? Klarar dina verktyg av att ge samma moment på alla 14(?!) skruvarna.

Sen inte minst, har du mappat korrekt mot spikning? eller är det helt enkelt så att du plockar så mycket effekt så det inte håller därav? typ 1000hk eller mer?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
7 november 2009
Trådstartare
#3
torpis skrev:
lustigt detdär med topplockspackningar...  på volvos vitmotorer så klarar original packning av extremt mycket och den ser ut som vilken som helst du köper på MECA.

Jag tror mycket ligger i hur man spänner dit toppen och var. Spänner du enligt original eller efterdrar du? har du bytt till ARP? i så fall hur drar du dem? insmorda och enligt deras rek? i så fall med vilka verktyg? Klarar dina verktyg av att ge samma moment på alla 14(?!) skruvarna.

Sen inte minst, har du mappat korrekt mot spikning? eller är det helt enkelt så att du plockar så mycket effekt så det inte håller därav? typ 1000hk eller mer?

Jo, förstår givetvis att det är mycket som spelar in, men vill veta vad som är lämpligast att satsa på den dag jag river motorn. Har inga problem att skapa en egen packning i lämpligt material om det vore bättre.

Tanken är sedan att använda ARP och spänna allt enligt rekommendationer. Enligt handboken ska man spänna alla till X Nm, sedan släppa till 0 för att dra till ytterligare lite hårdare. Men allt sånt kommer kontrolleras flera gånger innan det görs.

Sen kan allt givetvis gå sönder om man gör det extremt, men min grundtanke är "bara" 500.

Så om man tar bort de andra variablerna (som givetvis måste göras så bra det bara går) så vilket material är att föredra? Vad blir skillnaden mellan olika material?


3 235 Inlägg
7 november 2009
#4
O-ringa blocket istället.


502 Inlägg
7 november 2009
#5
kopparpackning och o-ringar tongue

4 001 Inlägg
7 november 2009
#6
sirmiro skrev:
Jo, förstår givetvis att det är mycket som spelar in, men vill veta vad som är lämpligast att satsa på den dag jag river motorn. Har inga problem att skapa en egen packning i lämpligt material om det vore bättre.

Tanken är sedan att använda ARP och spänna allt enligt rekommendationer. Enligt handboken ska man spänna alla till X Nm, sedan släppa till 0 för att dra till ytterligare lite hårdare. Men allt sånt kommer kontrolleras flera gånger innan det görs.

Sen kan allt givetvis gå sönder om man gör det extremt, men min grundtanke är "bara" 500.

Så om man tar bort de andra variablerna (som givetvis måste göras så bra det bara går) så vilket material är att föredra? Vad blir skillnaden mellan olika material?

om du ska byta till ARP-bultar så är rekommendationerna för just dom bultarna som gäller, inte det som är för originalets bultar.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
8 november 2009
Trådstartare
#7
Så koppar, o-ringar och ARP dragna enligt informationen om bultarna är bäst? Inte stål, alu, eller rent guld etc? smile


Forummoderator
10 576 Inlägg
8 november 2009
#8
Gäller ARPs rek för alla sorters packningar och alla sorters förstärkningar?? (pryamid, oring etc)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

smurfidunder
327 Inlägg
8 november 2009
#9
kör med nissans standard grejor du. onödigt byta till arp, skruven kan vara med en gång till utan problem. bästa packningen är flerlagers stålpackning.

vill du ha tätt så är det några saker som är viktiga. plana ytor, i rätt ytfinish (heter?) för aktuell packning, rätt dragna skruv.
Senast redigerat av dundersmurfen (8 november 2009)

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
9 november 2009
Trådstartare
#10
dundersmurfen skrev:
kör med nissans standard grejor du. onödigt byta till arp, skruven kan vara med en gång till utan problem. bästa packningen är flerlagers stålpackning.

vill du ha tätt så är det några saker som är viktiga. plana ytor, i rätt ytfinish (heter?) för aktuell packning, rätt dragna skruv.

Mycket som "kan" vara med. Vet att bara byta packningen i min motor och köra standardbultar innebär bekymmer. Många som testat och fått det galet. hmm

Jag vet att flerlagers i stål har fungerat bra att köra med och att det är vanligast bland eftermarknads delar, men det jag undrar är om det är mest hållbart. Jag vill veta vad som är bäst redan nu innan jag öppnar motorn första gången, så jag vet vad det finns för alternativ när allt spårar ur om några år. smile


471 Inlägg
9 november 2009
#11
haha ja om de går att göra i diamant så visst big_smile

Skiiit du nedde ! ;)

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
9 november 2009
Trådstartare
#12
240boy skrev:
haha ja om de går att göra i diamant så visst big_smile

Diamant tål inte eld. wink
Riktigt hårt vid slag men värme och eld kan skapa svåra skador, vilket skulle kunna skapa läckor. hmm

Men du är på rätt väg. tongue Jag vill veta vad som är bäst mer än vad jag själv ska nyttja.

Själv tror jag koppar ligger bra till i kampen och funderar samtidigt på varför flera tunna stållager ska vara bättre än ett tjockt (om man kan kalla det tjockt under 1.5mm).
Men att jag ställer frågan är att andra här vet mer om material än jag gör. smile

Så om man bara ser till materialet (och förutsätter att det monteras lika optimalt oavsett), vilket material är då bäst lämpat för en toppackning? Vilka egenskaper söker man i materialet? Vilka påfrestningar utsätts det för?


4 001 Inlägg
9 november 2009
#13
anledningen till att man har flera lager har väl med värme att göra och hur materialet förändrar sig vid värmepåverkan.

tror jag iaf.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

502 Inlägg
9 november 2009
#14
kör man inte med koppar i top fuel motorerna?

4 001 Inlägg
9 november 2009
#15
JoeyJ skrev:
kör man inte med koppar i top fuel motorerna?

vet ej men det finns fler parametrar som man måste ta hänsyn till, är det alublock & alutopp eller gjutjärnsgrejor eller mix av dessa osv.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
9 november 2009
Trådstartare
#16
kolvas skrev:
JoeyJ skrev:
kör man inte med koppar i top fuel motorerna?

vet ej men det finns fler parametrar som man måste ta hänsyn till, är det alublock & alutopp eller gjutjärnsgrejor eller mix av dessa osv.

Är det skillnad vad man ska ha om man har gjutjärn eller alu?
Att ha en blandning vet jag av erfarenhet är mindre bra då de utvidgar sig olika mycket och packningen slits ut förr eller senare. hmm


4 001 Inlägg
10 november 2009
#17
sirmiro skrev:
kolvas skrev:
JoeyJ skrev:
kör man inte med koppar i top fuel motorerna?

vet ej men det finns fler parametrar som man måste ta hänsyn till, är det alublock & alutopp eller gjutjärnsgrejor eller mix av dessa osv.

Är det skillnad vad man ska ha om man har gjutjärn eller alu?
Att ha en blandning vet jag av erfarenhet är mindre bra då de utvidgar sig olika mycket och packningen slits ut förr eller senare. hmm

ja, det kan vara skillnad på vilket material som passar bäst ihop med olika material i block/topp.

Det bästa är att rådfråga den som bygger motorn, vet dom hur man bygger en motor så vet dom vilken packning som passar bäst också.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
10 november 2009
Trådstartare
#18
kolvas skrev:
sirmiro skrev:
kolvas skrev:

vet ej men det finns fler parametrar som man måste ta hänsyn till, är det alublock & alutopp eller gjutjärnsgrejor eller mix av dessa osv.

Är det skillnad vad man ska ha om man har gjutjärn eller alu?
Att ha en blandning vet jag av erfarenhet är mindre bra då de utvidgar sig olika mycket och packningen slits ut förr eller senare. hmm

ja, det kan vara skillnad på vilket material som passar bäst ihop med olika material i block/topp.

Det bästa är att rådfråga den som bygger motorn, vet dom hur man bygger en motor så vet dom vilken packning som passar bäst också.

Där är ju bara bekymret att jag inte vill lämna motorn till andra. Då frågar jag på garaget. wink


1 513 Inlägg
10 november 2009
#19
använd flerlagers stål pakning_(cometic) funkar garanterat bäst

koppar läcker nästan alltid(olja å vatten) dock o sprängbar;)
org japs=går alltid sönder när man laddar på
pyramid rings blir jävla spår i toppen å blocket drygt den dagen du vill borra eller byta pakning pga någon annan anledning


dock som torpis skrev i en volvo tex funkar org kanon lika så många andra euro bilar dock inte japs


10 287 Inlägg
10 november 2009
#20
Byta packning är inga problem med pyramidringar. Bara tjockleken stämmer.

/Göran

evo_krolle skrev:
pyramid rings blir jävla spår i toppen å blocket drygt den dagen du vill borra eller byta pakning pga någon annan anledning

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök