Pyramidringarnas höjd anpassar sig knappast efter packningens tjocklek. Du måste anpassa packingen efter den sätthöjd du får mellan block och topp vid montage.
(N.B "Pyramidringar" är för mig dom tätningsringar BMW tog fram för F1 en gång i tiden där man fräser ner en cirkulär tunn ring med fyrkantigt tvärsnitt och en pyramidformad "egg" i cylinderloppet. Denna egg som då trycks in i toppen vid montage och bildar en kärnvapensäker tätning. På så sätt får du ett specifikt avstånd mellan topp och block.)
Jag har själv åkt med pyramidringar - inte för att det behövdes per se - utan för att det är en intressant lösning som jag ville veta mera om.
Jag kompletterade även pyramidringarna med gaskanaler.
/Göran
evo_krolle skrev:
vad har tjockleken med pyramidringarna att göra???
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
jo om man gör så köper jag de men köper du en stål packning me ringar i så fräser du ju inte ner ringarna som när du oringar.. utan det är sj packningen som gör spåren å då spelar inte tjockleken någon roll.. de jag menade var att om du sen vill borra så hamnar ringarna längre ut=en otät pakning som följd..
Sharky skrev:
Pyramidringarnas höjd anpassar sig knappast efter packningens tjocklek. Du måste anpassa packingen efter den sätthöjd du får mellan block och topp vid montage.
(N.B "Pyramidringar" är för mig dom tätningsringar BMW tog fram för F1 en gång i tiden där man fräser ner en cirkulär tunn ring med fyrkantigt tvärsnitt och en pyramidformad "egg" i cylinderloppet. Denna egg som då trycks in i toppen vid montage och bildar en kärnvapensäker tätning. På så sätt får du ett specifikt avstånd mellan topp och block.)
Jag har själv åkt med pyramidringar - inte för att det behövdes per se - utan för att det är en intressant lösning som jag ville veta mera om.
Jag kompletterade även pyramidringarna med gaskanaler.
/Göran
evo_krolle skrev:
vad har tjockleken med pyramidringarna att göra???
jo om man gör så köper jag de men köper du en stål packning me ringar i så fräser du ju inte ner ringarna som när du oringar.. utan det är sj packningen som gör spåren å då spelar inte tjockleken någon roll.. de jag menade var att om du sen vill borra så hamnar ringarna längre ut=en otät pakning som följd..
Sharky skrev:
Pyramidringarnas höjd anpassar sig knappast efter packningens tjocklek. Du måste anpassa packingen efter den sätthöjd du får mellan block och topp vid montage.
(N.B "Pyramidringar" är för mig dom tätningsringar BMW tog fram för F1 en gång i tiden där man fräser ner en cirkulär tunn ring med fyrkantigt tvärsnitt och en pyramidformad "egg" i cylinderloppet. Denna egg som då trycks in i toppen vid montage och bildar en kärnvapensäker tätning. På så sätt får du ett specifikt avstånd mellan topp och block.)
Jag har själv åkt med pyramidringar - inte för att det behövdes per se - utan för att det är en intressant lösning som jag ville veta mera om.
Jag kompletterade även pyramidringarna med gaskanaler.
/Göran
evo_krolle skrev:
vad har tjockleken med pyramidringarna att göra???
Evo Krolle Låter som om du pratar om skärkantspackning
The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Vad jag förstår så finns det en större risk att få olje/vatten läckor med en stålpackning, hur ska man gå tillväga för att få det tätt ? Vad ska man tänka på ?
(3 lagers stål, fastnitade i kanterna)
"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."