2995
Sök

Har jag blivit lurad?

4 Inlägg
7 november 2009
Trådstartare
Hej
Kan ingenting om billjud överhuvudtaget så då tänkte jag fråga er experter ist. smile

Har egentligen 2 frågor.
1. Var för några dagar sedan på BRL i göteborg och skulle köpa nya högtalare till min bil (Toyota Carina II 1989).
Jag hade tänkt att köpa ett par GAS ALPHA425X (40-80 watt) för 398:-/par men han som jobbade där rekommenderade LANZAR VX420 (50-100 watt) för 375:-/par ist.
Har jag gjort ett bra köp?

2. Nu kommer vi till den stora frågan.
Allt är inkopplat och klart och jag spelar lite allt möjligt (techno, house, hårdrock, dödsmetal.....)
Jag tycker inte att ljudet är bra. Basen låter väldigt dåligt och om jag skruvar upp eller lägger på extra bas så "skorrar" det bara. sad
Som sagt jag kan ingenting om billjud så vad behöver jag?
Jag vet inte ifall det beror på min bilstereo (En gammal Sony som det står 4x45watt på) orkar den inte driva högtalarna? Kommer det bli bättre med en ny stereo?
Behöver jag ett slutsteg? Vad GÖR ett slutsteg?

Tack på förhand
MVH
Richard

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
7 november 2009
Ta ett foto på monteringen så får vi utgå ifrån det..
Senast redigerat av BMTech (7 november 2009)

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

767 Inlägg
7 november 2009
Masterchief skrev:
Hej
Kan ingenting om billjud överhuvudtaget så då tänkte jag fråga er experter ist. smile

Har egentligen 2 frågor.
1. Var för några dagar sedan på BRL i göteborg och skulle köpa nya högtalare till min bil (Toyota Carina II 1989).
Jag hade tänkt att köpa ett par GAS ALPHA425X (40-80 watt) för 398:-/par men han som jobbade där rekommenderade LANZAR VX420 (50-100 watt) för 375:-/par ist.
Har jag gjort ett bra köp?

2. Nu kommer vi till den stora frågan.
Allt är inkopplat och klart och jag spelar lite allt möjligt (techno, house, hårdrock, dödsmetal.....)
Jag tycker inte att ljudet är bra. Basen låter väldigt dåligt och om jag skruvar upp eller lägger på extra bas så "skorrar" det bara. sad
Som sagt jag kan ingenting om billjud så vad behöver jag?
Jag vet inte ifall det beror på min bilstereo (En gammal Sony som det står 4x45watt på) orkar den inte driva högtalarna? Kommer det bli bättre med en ny stereo?
Behöver jag ett slutsteg? Vad GÖR ett slutsteg?

Tack på förhand
MVH
Richard

Lurad har du nog inte blivit.
Mycket handlar om stereon. är det som du säger en gammal stereo kan det vara dags att investera i en ny. jag tycker pioneer är bra Huvudenheter med bra ljud.
lanzar vx420 kan det nog inte spela så djup bas ur men för att få ut det mesta så är monteringen viktig. det ska vara stumt monterat och helst tätt mellan framsida och baksida.
Ett slutsteg behövs inte om du bara har det paret men det är alltid bättre med ett slutsteg.
Ett slutsteg även kallar förstärkare förstärker effekten till högtalarna. Det blir oftast renare signal vilket resulterar i att man kan spela högre och det kommer låta bättre.
Du skall heller helst inte lägga på extra bas då det kan förstöra högtalarna.

2 665 Inlägg
7 november 2009
För det priset kan du inte förvänta dig att det låter mycket bättre än orginal.

Att du inte får fram någon bas beror nog på montering i din toyota. Och att de är små högtalare! Basar är stora av en speciell orsak. Det krävs lite storlek för att skapa bas.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Team dBakuten
3 453 Inlägg
7 november 2009
4" högtalare kommer inte spela speciellt mycket bas.. Du ska upp i 6,5" minst i alla fall plus ett bra steg..
Då kommer det låta skapligt i alla fall.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

BMW entusiast
579 Inlägg
7 november 2009
1. Alldeles för små högtalare för att spela bra midbas.
2. Monteringen är otroligt viktig, allting ska vara tätt runt själva högtalaren och dörren dämpad för att få ut bra midbas.
3. För lite ström till högtalarna, 45w är max, du får kanske ut 15-20 riktiga watt.

2 665 Inlägg
7 november 2009
Ja 6,5 kan bli bra OM montering är bra, annars blir det ingen som helst bas i det.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

11 Inlägg
9 november 2009
jag tror att du måste skaffa ett litet slutsteg som gör att ljud kvaliten blir lite bättre och hjälper din förförstärkare...

OBS: om du tar ett slutsteg på 350-800 watt så hög inte basen!!!!!! WARNIG!

utan ta lagom... och dra inte på för mkt.... ? fresten vad e de för ohm på dina högtalare ?

du kan inte ha ett slutsteg som bara klarar upp till 6 och sen har du t.ex. en bas på 8 ohm.. för då lär ditt slutsteg gå sönder.

men om du tar ett slutsteg som klarar mellan 6-8 ohm så kan du ha högtalare mellan just 6-8 ohm.

Och e din förförsärkare gammal så köp en bättre !

ljudfantast
1 372 Inlägg
9 november 2009
high-end skrev:
jag tror att du måste skaffa ett litet slutsteg som gör att ljud kvaliten blir lite bättre och hjälper din förförstärkare...

utan ta lagom... och dra inte på för mkt.... ? fresten vad e de för ohm på dina högtalare ?

du kan inte ha ett slutsteg som bara klarar upp till 6 och sen har du t.ex. en bas på 8 ohm.. för då lär ditt slutsteg gå sönder.

men om du tar ett slutsteg som klarar mellan 6-8 ohm så kan du ha högtalare mellan just 6-8 ohm.

vad är ditt problem helt seriöst och varför skriver du ens ett svar om du inte har en aning om vad du snackar om?

Gladen Audio
2 388 Inlägg
9 november 2009
high-end skrev:

Rea på Crack?

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

2 914 Inlägg
9 november 2009
Frippe_L skrev:
high-end skrev:

Rea på Crack?

man börjar undra :S han har inte rätt på nåt :S

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 november 2009
high-end skrev:

Försöker väl köra lite rättning här då så TS inte blir helt vilseledd. Till att börja med så är det absolut ingen nackdel att ha ett slutsteg som kan ge mer effekt än vad högtalarna tål, snarare tvärt om då man inte riskerar att överstyra signalen och på så sätt skicka ut en dålig signal till högtalarna. Istället så finns det marginaler och steget blir inte överbelastat lika lätt.

Sen så är det inga som helst problem att köra en 8Ohms bas/högtalare på ett slutsteg/förstärkare så länge som förstärkaren tål belastningen, vilket alla gör. Däremot så ska man inte lasta med en för låg last (tex 2Ohm på en förstärkare som tål NER till 4Ohm). En förstärkare tål alltså NER till en viss belastning, uppåt däremot så finns det inte direkt någon gräns. Dock så sjunker uteffekten när impedansen stiger.

Sen så behöver inte en förstärkare/slutsteg vara dålig just för att den är gammal, finns många gamla godbitar ute på marknaden som låter bättre än mycket av det som finns i dag. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
10 november 2009
kalle_kalle skrev:
Frippe_L skrev:
high-end skrev:

Rea på Crack?

Troll big_smile

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

Team dBakuten
3 453 Inlägg
10 november 2009
BMTech skrev:
kalle_kalle skrev:
Frippe_L skrev:

Rea på Crack?

Troll big_smile

Jupp lite så e de så nu matar vi inte fanskapet heller..

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

4 Inlägg
10 november 2009
Trådstartare
Tack för alla bra svar, kände på mig att experterna fanns här smile
Blev lite förvirrad av high-end där men ni redde ju upp det ganska snabbt.
Det låter ju som att jag får ta och skaffa ett slutsteg, får väl se vad det blir för något.

MVH
Masterchief

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
10 november 2009
för lite effekt  inte inspelade högtalare fel inställd stereo

ljudfantast
1 372 Inlägg
10 november 2009
christofer_k skrev:
för lite effekt  inte inspelade högtalare fel inställd stereo

dina inlägg är så enormt motiverade och insiktsfulla smile Hoppas TS förstår vad som öht står.

1 468 Inlägg
10 november 2009
vi här på garaget pratar billjud. vänd dig till www.minhembio.com om du ska snacka hemmastere o PA.
DÄR snackar vi 6-8ohm.
så vänd dig dit ist. om du har installerat ljud någon gång efter det du säger. lägg upp en bild då big_smile. vore kul o se hahahha.
Det är tvärt om som du säger. fast om vi säger 2-4 ohm. du kan kanske inte lasta 2 ohm på ett steg som bara klarar ner till 4 ohm. inte tvärtom.

Men till tråden. kolla alla kablar. låter som att 2 kablar ligger mot varandra?
ex 1 högtalar kabel där plus och minus träffar varandra någonstans. fick det probemet för några dagar sen då en högtalarkabel lossnat och låg emot chassit på stereo. så sprakade o fräste det i högtalarna som in i bomben på högre volymer o lät på ren svenska SKIT.
Men på låga volymer lät d inte så mycket.
Kolla det smile

Gör som dom andra säger o kanske fundera på ett litet slutsteg kanske?
high-end skrev:

Sök