2951
Sök

Rök förpestad bil hur sanera?

Analog warfare bevara kassettbands kulturen
133 Inlägg
7 november 2009
Trådstartare
Köpte en Vw jetta igår, priset var lågt p g a akut stank av tobaks rök yikes

Stått på vädring i natt men... idag upptäckte jag att alla vita plast detaljer & inner taket var gula av nikotin

Nu till frågan: Finns det något sätt att få bort nikotinet utan att byta hela inredningen

Tänkte först köra den gamla mögel klassikern att skura med 50/50 ajax/klorin i hett vatten!
Besinnade mig för att fråga om det finns ett bättre sätt?

"When you hit the tree between the headlights thats understeer.
Oversteer is when you hit the tree between the Tail Lights" - Wayne Bell
William Shakespeare skrev på 1500 talet om japsdämpare: Much ado about nothing

I got Dubs!
2 423 Inlägg
7 november 2009
Torka alla paneler nogrant.
Tvätta innertaket
torka alla rutor

klädsektvätta säten,mattor osv.

sen kan du köra en ozon behandling.
men rök e jävligt svårt o få bort helt.

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
7 november 2009
Q-less skrev:
Köpte en Vw jetta igår, priset var lågt p g a akut stank av tobaks rök yikes

Stått på vädring i natt men... idag upptäckte jag att alla vita plast detaljer & inner taket var gula av nikotin

Nu till frågan: Finns det något sätt att få bort nikotinet utan att byta hela inredningen

Tänkte först köra den gamla mögel klassikern att skura med 50/50 ajax/klorin i hett vatten!
Besinnade mig för att fråga om det finns ett bättre sätt?

Rök tar sig in ÖVERALLT

Dvs du måste strippa ner inredningen och tvätta bakompaneler osv + en total invändig städning med kemtvätt av samtliga textilier för att få bort lukten helt.

Visionär
59 Inlägg
7 november 2009
Kör en större joniserings apparat ett par dagar

564 Inlägg
7 november 2009
Det finns en manick som kallas Powerzone. Man ställer in den i bilen och låter den gå ca 24-36 timmar. Den tar död på det mesta av lukter. RUSKIGT effektiv! Jag körde med en sån i min gammelbil och den luktar ingenting längre. Innan så lukta den mögel/gammal bil, men dom lukterna försvann helt. Jag vet folk som tagit bort nikotinlukter, kräk-lukter osv. med en sån också. Jag minns inte exakt hur den funkar, men det är en liten fläkt och speciella lampor inne i boxen som gör något med luften.

Här är en produktbeskrivning av maskinen:

http://www.biozone.se/Biozone/Produkter … -sidig.pdf

Det är ingen apparat man köper om man ska ha den privat, då är det bättre att hyra. Finns bland annat på
Cramo.
Senast redigerat av groze (7 november 2009)

Tok i sina bästa dar
386 Inlägg
Finlirare
478 Inlägg
8 november 2009
Eller testa klassiker, ställa en burk med ättika i bilen över natten.

Solfilmsmontör
68 Inlägg
9 november 2009
Torger skrev:
50 wonderbaums ?tongue

Det kan ju vara något smile

Montering av solfilm, säkerhetsfilm, fönsterdekor, skylt & bildekor. www.solskyddscenter.com

Reservdansk
6 271 Inlägg
9 november 2009
Det finns nån sån där NANO-grej på sprayflaska, som ska rengöra inredning från lukt genom att du enbart sprutar på inredningen.
Den har neongrönt sprayhuvud.
Kommer dock inte ihåg vad den heter.

Min gamla bil luktade bara rök efter att vi hade grillat, och jag hade spelat musik med öppen baklucka.
Sprayade hela inredningen, och det slutade faktiskt att lukta rök. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

2 982 Inlägg
9 november 2009
lämna in den för rekond, tror inte du gör det bättre än dem.

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
9 november 2009
azXig skrev:
Eller testa klassiker, ställa en burk med ättika i bilen över natten.

Körde det i en bil som luktade mögel, ställde ca 2 dl i ett fat på alla fyra sittplatser (ställde fatet på golvet), lät det stå i 24timmar. Vädrade bara ur bilen efter så var lukten borta.

Gällande nikotin dock, så MÅSTE du tvätta bort precis allt som har gulnat, annars kommer det aldrig försvinna.

Jävel
2 018 Inlägg
9 november 2009
Jag visste inte att det var så farligt att röka i bilen. Jag får nog be mina medpassagerare att sluta med det i min bil tongue (röker inte själv)

You got to risk it, to get the biscuit :)

Avstängd
386 Inlägg
9 november 2009
Ättika funkar fint. Bak i min M5 så låg det en trasig öl burk som jag missade när jag ställde bort den för vintervila. När jag kollade till den på våren va det inte nån vidare lukt i skuffen men jag tvättade lite med klädseltvätt och sen ställde in en skål med ättikssprit i ett par dagar sen va lukten borta. Kan även tillägga att jag köpte ett par jeans som inte luktade så gott efter första tvätten men läste på nätet att man skulle lägga dom i ett dag med ättikssprit och vatten och det funkade så pröva det.

473 Inlägg
10 november 2009
Gör rent bilen med möbeltvätt damsug taket efter som det är där värsta luckten finns kör den sedan till en bilackerare och be att få ha bilen i lackbox med relativ hög värme över natten så är luckten borta

179 Inlägg
10 november 2009
Kör till en rekond firma och beställ invändig rengöring, komplett klädseltvätt och ozon behandling. får dom inte bort lukten med det så e det omöjligt. vi har klarat bilar med spya, utspilld sur mjölk och vanliga som i ditt fall bilar som folk rökt i.

7 100 Inlägg
10 november 2009
eller åk på skroten och köp ny inredning tongue

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

Bilvårdstekniker
766 Inlägg
11 november 2009
Enklast vore ju att lämna in den på någon rekondfirma , dock så gissar jag på att du inte känner för att betala för det då det inte verkar vara allt för dyr bil det gäller?

Men enda sättet är att tvätta hela inredningen såsom textiler och plast , om lukten finns kvar efter detta så
är det ozonbehandling eller annan liknande luktsanerare smile

Life is too short to drive ugly cars!
NBT - Norrlands Bilvårdsteknik , www.Norrlandsbilvard.se - Bilvård och bilvårdsprodukter i Umeå
Bilvård Webshop : http://norrlandsbilvard.storedo.com/
www.Vtech.se

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
11 november 2009
Jobbar på saneringsfirma, Kör ozon ett dygn så är det borta:) Ozonet tar sig in över allt där nikotinet har tagit sig in. Vart bor du? bor du i närheten skulle jag kunna fixa detta svart;)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

387 Inlägg
16 november 2009
har hört att man ska ställa ett fat med kol i bilen för det renar luften men vet nt om det tar bort niktin doft

309 Inlägg
16 november 2009
Torger skrev:
50 wonderbaums ?tongue

+10 big_smile

Att köra turbo är beroendeframkallande...

Sök