Hej.
Rubriken förklarar hyfsat tydligt vad detta kommer att handla om så jag tar o börjar från början med lite historia..
I våras i februari hade jag varit billös ett par månader på grund av en skuren motor i en mazda b2000 så jag satt och tittade lite på blocket efter en bruksbil och hittade en Volvo Amazon -64a som var utlagd bara minuter tidigare. Bilen såg hyfasd ut och va till ett vettigt pris så jag ringde direkt. Åkte upp till hjo och tittade bestämde mig direkt för att den skulle jag ha. Tog en testrunda för sakens skull, betalade och åkte hem nöjd.
Planen blev till en början att ha den som ett rulland projekt o frächa till den lite. Detta funkade verkligen inte alls tröttnade på att bara kunna göra saker med bilen som tog en kväll eller helg att utföra. Så i juni åkte jag och införskaffade en volvo v70 -02a för att få mer tid och kunna göra mer tidskrävande saker med bilen. började med att renovera en b20 som skulle bli lite smått trimmad. Men sen försvann tiden helt och allt har blivit stående till för ett par helger sedan då jag åkte ut till mina föräldrar och satte i ett batteri i Amazonen igen och den startade direkt. Efter ganska mycket funderingar hade jag kommit fram till att jag inte skulle använda mig av motorn som jag hållt på med utan att klämma i Volvos lilla femma (144hk)
jag tänkte att jag skulle besikta bilen som den va orginal och byta motor efter jag fått igenom den för att sedan kunna åka med femman bekymerslöst till nästa besiktning 2 år senare men när jag väl körde bilen lite slutade först halvljuset fungera sedan fick jag en rejäl avgassmäll som sprättade upp hela ljuddämparen suck!!
Så jag avbokade besiktningstiden för att jag kände att jag inte orkade fixa till det på ett par dagar.
Nu är projektet bestämt i huvudet och planen klar för hur det ska utföras i alla fall hyfsat planerat.
Har ett stycke Amazon -64a med trumbromsar fram och en -65a som reservdelsbil med skivor fram.
-64a som projektet gäller ska få skivbromsar fram och lilla volvo femman men behålla drivlinan. även 2 krets bromssystem ska knåpas ihop. bilen ska svetsas upp och få en ny lack i samma orginal kulör som nu. Alla bustningar och andra slit delar ska bytas ut mot nytt.
Tanken är att kunna besikta med motorbyte utan att behöva regga som ombyggtfordon eftersom jag vill ha orginal drivlina med m40 långspakslåda kvar så bilen ser orginal ut inuti oxå.
Volvo har godkännt 150 hk och 196 nm i Amazon med skivbromsar fram, men i motorn jag vill ha är det 144hk och 206 nm alltså 10nm för mycket. men jag hoppas kunna övertala bilprovningen med 2 kretsbromssystem.
Har inte riktigt allt klart för mig än som t.ex hur jag ska sammanföra motor och låda men har hittat adapterplata på Kl Racing men vet inte vilken lamel jag ska använda mig av.
Kom gärna med förslag på detta eller annat som kan vara bra att veta.
Denna helgen har jag börjat med projektet och lägger upp lite bilder på hur långt jag kommit och en bild på hur bilen såg ut från början.
Bilen i somras innan den blev ståendes.Ut med det gammla sletna hjärtat.börjat riva ner frontenNu börjar de likna något hehemotorrummet nästan tömtså nu är nog det som behövs plockas bort bortplockat