2331
Sök

Jorden

121 Inlägg
14 maj 2006
Trådstartare
#1
Tjena, tänkte bara fråga vart ni brukar koppla jorden till slutsteget?

86 Inlägg
14 maj 2006
#2
Rätt ner i plåten!!! ha grov kabel, tänk på att den ska vara så kort som möjligt också!! samt slippa där du sätter kabeln!
Senast redigerat av golf_fille (14 maj 2006)

The one and only
1 091 Inlägg
14 maj 2006
#3
jag brukar ha en taggbrick mellan kabelskon och plåten oxå

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

99 Inlägg
14 maj 2006
#4
Kopparpasta är ju oxå bra för å motverka glapp och få ordentlig kontakt smile
Men du kan ju försöka hitta en lämplig, befintligt bult å använda, så slipper du ju borra nya hål i bilen...
Och som tidigare nämnts, slipa plåtrent runt bulten...

Lycka till!

< Hänne nå, så hänne hänna! >

121 Inlägg
14 maj 2006
Trådstartare
#5
Hehe ok tack för svaren, Har kört me både jord och + direct från batteriet ett tag me nska dra om snart så, hehe men då är det ju bara dra in i en bult där smile

88 Inlägg
15 maj 2006
#6
Tips i golfarna från 98 och frammåt alltså Golf IV så finns det en färdig jordpunkt i vänster flygel i bagaget som man kan jorda i.

"Remember, No Stairway"
Kolla in projekttråden på:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=80718

Fartälskare
390 Inlägg
15 maj 2006
#7
många bilar har en bult i plåten vid reservhjulet...om du har där e det bara att skaffa en lämplig kabelsko och dra tjock kabel... ingen slipning ingenting big_smile

Speedparts That´s why.......

Team Tondöv
649 Inlägg
15 maj 2006
#8
Audifantast skrev:
många bilar har en bult i plåten vid reservhjulet...om du har där e det bara att skaffa en lämplig kabelsko och dra tjock kabel... ingen slipning ingenting big_smile

Tyvärr så brukar plåten vara ganska tunn där!
Bättre då att kolla bultarna till säkerhetsbältet, t ex under baksätet.
Och slipas plåtrent ska det ALLTID göras!

Fartälskare
390 Inlägg
15 maj 2006
#9
e den? :S hmmm får kanske byta min jordningspunkt då sad

Speedparts That´s why.......

121 Inlägg
15 maj 2006
Trådstartare
#10
Jordkabeln ska vara kort för att slippa störningar?

Fartälskare
390 Inlägg
16 maj 2006
#11
så kort som möjligt har jag fattat det som..v.et ej varför men är bara så big_smile

Speedparts That´s why.......

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
16 maj 2006
#12
Dj_funky skrev:
Jordkabeln ska vara kort för att slippa störningar?

För att du skall få minimala förluster genom den kabeln, men jag har sett fler än ett fall där man fått bättre resultat genom att dra en jord direkt till batteriet.

Har man batteriet bak så skulle jag föreslå att ALLTID dra den direkt till minus.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

21 761 Inlägg
16 maj 2006
#13
Då har jag en liten fundering på detta med att ha batteri bak i kofferten.

Om man drar jordkabel från slutsteg direkt till minuspolen på batteriet, är det då lika "livsviktigt" att dra supergrov kabel(åtminstone lika grov som plus) till karossen från batteriminus?
Jag tänkte just på anledningen till att ha lika grov jord som plus. Anledningen till det är ju att man har jordat steget i karossen men om man jordar direkt till batteriet så borde man rimligtvis "bara" behöva dimensionera karossjordkabeln efter elsystemets förbrukning(inkl startmotor förstås).

Har jag lyckats krångla till det nu som vanligt eller förstår någon vad jag menar?

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
16 maj 2006
#14
Drönirettab skrev:
Då har jag en liten fundering på detta med att ha batteri bak i kofferten.

Om man drar jordkabel från slutsteg direkt till minuspolen på batteriet, är det då lika "livsviktigt" att dra supergrov kabel(åtminstone lika grov som plus) till karossen från batteriminus?
Jag tänkte just på anledningen till att ha lika grov jord som plus. Anledningen till det är ju att man har jordat steget i karossen men om man jordar direkt till batteriet så borde man rimligtvis "bara" behöva dimensionera karossjordkabeln efter elsystemets förbrukning(inkl startmotor förstås).

Har jag lyckats krångla till det nu som vanligt eller förstår någon vad jag menar?

Jag fröstår vad du menar.

Jag anser inte att man behöver det, strömmen som går i kabeln framifrån skall ju dimensioneras för kanske 80A max (eller vad generatorn ger).

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Team Tondöv
649 Inlägg
16 maj 2006
#15
Du måste fortfarande ha lika grov kabel från kaross till minuspolen.
Det blir ju precis samma sak som att jorda i karossen, förutom att man "mellanlandar" på minuspolen, om du förstår vad jag menar?
Senast redigerat av freddan70 (16 maj 2006)

21 761 Inlägg
16 maj 2006
#16
freddan70 skrev:
Du måste fortfarande ha lika grov kabel från kaross till minuspolen.
Det blir ju precis samma sak som att jorda i karossen, förutom att man "mellanlandar" på minuspolen, om du förstår vad jag menar?

Men steget är ju jordat på batteriminuspolen och då är det den kabeln som det går stor ström i, inte karosskabeln, alltså borde karosskabeln bara behöva ta hand om övrig strömtillförsel från generatorn.

Team Tondöv
649 Inlägg
16 maj 2006
#17
Och batteriminuspolen får ju sin jord från karossen, alltså måste ju den också vara grov..

21 761 Inlägg
16 maj 2006
#18
Nej, tvärtom. Karossen får sin jord från batteriminusen och eftersom steget inte har kontakt med karossen så behöver det inte gå någon slutstegsström ner till karossen.

Men nu är det nog färdigtjatat för min del, vill inte förstöra tråden. Du kan PM:a mig om du vill.
Senast redigerat av Drönirettab (16 maj 2006)

Team Tondöv
649 Inlägg
16 maj 2006
#19
Men steget får ju kontakt med karossen i o m att batteriets minuspol är ansluten dit!
Men ok, vi släpper det!
Jag kanska missförstog hur du menade från start ändå..

121 Inlägg
16 maj 2006
Trådstartare
#20
Drönirettab skrev:
Nej, tvärtom. Karossen får sin jord från batteriminusen och eftersom steget inte har kontakt med karossen så behöver det inte gå någon slutstegsström ner till karossen.

Men nu är det nog färdigtjatat för min del, vill inte förstöra tråden. Du kan PM:a mig om du vill.

har fått mer svar en jag behövde och det är ju positift så "förstör" gärna tråden alltid interesant med sånt här smile


Sök