Kopparpasta är ju oxå bra för å motverka glapp och få ordentlig kontakt Men du kan ju försöka hitta en lämplig, befintligt bult å använda, så slipper du ju borra nya hål i bilen... Och som tidigare nämnts, slipa plåtrent runt bulten...
Hehe ok tack för svaren, Har kört me både jord och + direct från batteriet ett tag me nska dra om snart så, hehe men då är det ju bara dra in i en bult där
många bilar har en bult i plåten vid reservhjulet...om du har där e det bara att skaffa en lämplig kabelsko och dra tjock kabel... ingen slipning ingenting
många bilar har en bult i plåten vid reservhjulet...om du har där e det bara att skaffa en lämplig kabelsko och dra tjock kabel... ingen slipning ingenting
Tyvärr så brukar plåten vara ganska tunn där! Bättre då att kolla bultarna till säkerhetsbältet, t ex under baksätet. Och slipas plåtrent ska det ALLTID göras!
Jordkabeln ska vara kort för att slippa störningar?
För att du skall få minimala förluster genom den kabeln, men jag har sett fler än ett fall där man fått bättre resultat genom att dra en jord direkt till batteriet.
Har man batteriet bak så skulle jag föreslå att ALLTID dra den direkt till minus.
mvh Jonas
Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Då har jag en liten fundering på detta med att ha batteri bak i kofferten.
Om man drar jordkabel från slutsteg direkt till minuspolen på batteriet, är det då lika "livsviktigt" att dra supergrov kabel(åtminstone lika grov som plus) till karossen från batteriminus? Jag tänkte just på anledningen till att ha lika grov jord som plus. Anledningen till det är ju att man har jordat steget i karossen men om man jordar direkt till batteriet så borde man rimligtvis "bara" behöva dimensionera karossjordkabeln efter elsystemets förbrukning(inkl startmotor förstås).
Har jag lyckats krångla till det nu som vanligt eller förstår någon vad jag menar?
Då har jag en liten fundering på detta med att ha batteri bak i kofferten.
Om man drar jordkabel från slutsteg direkt till minuspolen på batteriet, är det då lika "livsviktigt" att dra supergrov kabel(åtminstone lika grov som plus) till karossen från batteriminus? Jag tänkte just på anledningen till att ha lika grov jord som plus. Anledningen till det är ju att man har jordat steget i karossen men om man jordar direkt till batteriet så borde man rimligtvis "bara" behöva dimensionera karossjordkabeln efter elsystemets förbrukning(inkl startmotor förstås).
Har jag lyckats krångla till det nu som vanligt eller förstår någon vad jag menar?
Jag fröstår vad du menar.
Jag anser inte att man behöver det, strömmen som går i kabeln framifrån skall ju dimensioneras för kanske 80A max (eller vad generatorn ger).
mvh Jonas
Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Du måste fortfarande ha lika grov kabel från kaross till minuspolen. Det blir ju precis samma sak som att jorda i karossen, förutom att man "mellanlandar" på minuspolen, om du förstår vad jag menar?
Du måste fortfarande ha lika grov kabel från kaross till minuspolen. Det blir ju precis samma sak som att jorda i karossen, förutom att man "mellanlandar" på minuspolen, om du förstår vad jag menar?
Men steget är ju jordat på batteriminuspolen och då är det den kabeln som det går stor ström i, inte karosskabeln, alltså borde karosskabeln bara behöva ta hand om övrig strömtillförsel från generatorn.
Nej, tvärtom. Karossen får sin jord från batteriminusen och eftersom steget inte har kontakt med karossen så behöver det inte gå någon slutstegsström ner till karossen.
Men nu är det nog färdigtjatat för min del, vill inte förstöra tråden. Du kan PM:a mig om du vill.
Men steget får ju kontakt med karossen i o m att batteriets minuspol är ansluten dit! Men ok, vi släpper det! Jag kanska missförstog hur du menade från start ändå..
Nej, tvärtom. Karossen får sin jord från batteriminusen och eftersom steget inte har kontakt med karossen så behöver det inte gå någon slutstegsström ner till karossen.
Men nu är det nog färdigtjatat för min del, vill inte förstöra tråden. Du kan PM:a mig om du vill.
har fått mer svar en jag behövde och det är ju positift så "förstör" gärna tråden alltid interesant med sånt här