båge skrev:
dieslarna är dyrare för att dom är just dieslar, men sen är dom ju också lastbilsreggade, vilket ger högre skatt än en vanlig person bil också! min caddy mk1 bensin ligger på 1400ca i skatt/år
Nja helt tvärtom annars var det rätt!
lastbilsreggad person bil exempelvis Passat -99 3000kr i skatt
personbilsregistrerad bil exempelvis Passat -99 6000kr i skatt
OnTopic:
Leta efter en Caddy/skoda som INTE är omlackerad! Dessa bilar rostar inifrån och ut och då spelar ingen roll hur noga man är att slipa bort all rost när man lacker om, det finns alltid kvar innanför alla skarver etc
Köp en som är i så bra skick som möjligt om du nu ska ha den kvar några år! Kolla upp kända rostangripna ställen som; Stötdämpartorn bak, skarv mellan bakskärm och sparklåda, bakre hjulhus mot sparklåda, skarven mellan bakskärm och B-stolpe, annars är det mest kosmetiskt du ska akta dig för rost.. nederkant på dörrar o skärmkanter spelar ju ingen roll om man inte är noga, det får ju ögat avgöra!
Mitt tips är iaf en 1.9D(VW motor) som drar mellan 0.5-0.7 vid normal körning, motorerna är i stort sett skottsäkra om du byter kamremmen! vanligt förekommande fel med 1.9D motorn är, trasig glödrelä(bus enkelt att koppla förbi) då blir bilen segstartad när den är VARM! Och sen brukar yttre packboxen vid dieselpumpens axel läcka men det kostar 40kr att fixa och 2 timmars jobb om man är händig och i värsta fall får du byta kamremmen(500kr för bara remmen) utifall den fått en massa diesel på sig! samma motor som i golf MK2 MK3 och dom flesta VAG bilar med 1.9D.. en beprövad konstuktion med andra ord som funkar kalas bra!
Vanliga fel på 1.3 Bensin(Skoda stötstångsmotor) är: Rasslande kamrem(nästan obligatoriskt) och en massa elfel i stort sett i varenda kontakt på hela motorn.. bilen går ojämnt och är segstartad och misständer.. urusel konstruktion på tätheten i elkontakterna! går billigt annars.. 0.5-07 men är SLÖ!
Vanliga fel på 1.6 Bensin(VW motor) trasig toppacking p.g.a rasad vattenpump(plasthjul orginal på dessa) som brukar leda till varmkörning så att PLAST insugsröret smälter, går inte speciellt billigt men är piggaste motorn, ca 0.7-1.0, samma motor som i tex Polo 1.6..
Mitt tips då jag kört och ägt alla tre varianter är 1.9D som går på tamefan vilken skitsoppa, villaolja, frityrolja som helst.. så den där extra tusenlappen som skatten kostar är intjänad efter nån månad! Sen får du en mer driftsäker motor med hyffsat vrid i... ingen raket men den orkar bra och tar dig dit du ska!
MVH/Jon