2726
Sök

Piggy Back - "Universal Power Mod"

11 Inlägg
15 maj 2006
Trådstartare
#1
Jag har hittat flera ställen som säljer denna universella "power mod" som går att applicera på alla bensinbilar utan turbo som har insprutningsmotorer. En av sidorna som har mest information om produkten är http://www.m-99.co.uk/Power_Mod/power_mod.html.

De påstår att den fungerar genom att lura ECU:n med en resistor mellan luftsensorn och ECU:n, och på så vis tror ECU:n att motorn suger in kallare luft än vad den egentligen gör. Resultatet ska tydligen ge en ökning mellan 5 - 20 hp.

Here is how it works : Our 'piggy back' Power Mod will alter your fuel and timing curves without having to open the ECU. Our Power Mod fools your cars computer into thinking that your engine is sucking in air at a lower temperature, hence the timing is advanced. Timing advance helps produce more power by igniting the sparks sooner, providing more time for the fuel / air mixture to burn completely, increasing cylinder pressure, thus providing more power.

Det låter lite underligt, tycker jag. Är det någon som har provat detta och kan bekräfta att det fungerar?

Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
15 maj 2006
#2
Tror inte på den där produkten för 5öre, en bluffprodukt helt enkelt!


Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
15 maj 2006
#3
fungerar inte, eftersom motorn suger i sig samma mängd luft men tror att den får mer så sprutar den in extra bränsle. då det finns bränsle men inte tillräckligt med luft så kommer motorn att gå fet.

man lever bara en gång så lev väl!

10 287 Inlägg
15 maj 2006
#4
Mjaaaa...

Genom att den höjer tändningen, så finns det en chans att den ger några hästar.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

11 Inlägg
15 maj 2006
Trådstartare
#5
Bullo skrev:
fungerar inte, eftersom motorn suger i sig samma mängd luft men tror att den får mer så sprutar den in extra bränsle. då det finns bränsle men inte tillräckligt med luft så kommer motorn att gå fet.

Piggybacken lurade inte motorn att tro att den får mer luft, bara kallare. Enligt beskrivningen: "(...) by igniting the sparks sooner, providing more time for the fuel / air mixture to burn completely, increasing cylinder pressure, thus providing more power."

Detta borde ge en översättning i stil med "(...) genom att tända tändstiften tidigare, vilket ger mer tid för bränsle- / luftblandningen att förbrännas helt, som ökar cylindertrycket, och därmed ger mer kraft."

Om man har tur kanske det fungerar. Billigt var det i alla fall, så jag beställde ett ex och provar.

1 105 Inlägg
15 maj 2006
#6
Är oxå tveksam till detta.. Skulle vara kul att ha det svart på vitt att det funkar..

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
15 maj 2006
#7
kall luft ger högre densitet därav mer luft.

sharky, varför skulle den höja tändningen om den går fet?

man lever bara en gång så lev väl!

10 287 Inlägg
16 maj 2006
#8
Jag är inte säker på att dom har tänkt hela vägen ut och är också tveksam om det funkar på Bosch insprutningssystem. Sannolikt har dom tänkt sig att kunna manipulera bara temperatursignalen på något magiskt sätt vilket vid närmare eftertanke är tveksamt eftersom alla luftmassemätare jag känner till kompenserar med en inbyggt tempgivare i LMM och där kan man inte komma åt bara tempsignalen.

Jag får nog backa på vad jag skrev tidigare och skicka även denna mackapär på sophögen.

/Göran


Bullo skrev:
kall luft ger högre densitet därav mer luft.

sharky, varför skulle den höja tändningen om den går fet?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

11 Inlägg
17 maj 2006
Trådstartare
#9
Fick hem "modden" precis. Man betalar £5 för ett exemplar av en resistor på 4.7k Ohm. Ganska hög förtjänst, så att säga. Nåväl. Jag vill sätta press på funktionaliteten i alla fall. Instruktionerna säger att man skall montera den över antingen "Inlet Air Temperature Sensor" (IATS) eller, om denna inte finns ska man montera den över "Engine Coolant Temperature Sensor" (ECTS).

Hur lokaliserar jag de här? Vad är deras svenska motsvarigheter? Jag har en Golf II '89 1.8 l med insprutning. Jag har även en Haynes reparationshandbok, men jag finner det svårt att hitta rätt term för rätt sensor.
Senast redigerat av uppe (17 maj 2006)

1 105 Inlägg
17 maj 2006
#10
det sitter väl på insuget?

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--

10 287 Inlägg
17 maj 2006
#11
Jag kan sälja 4.7kohms motstånd till dig för en tiondel av priset....

Och sådana här moddar över "Engine Coolant Temperature Sensor" har jag gjort i snart tio års tid....gäsp....men av annan anledning än att "öka effekten".

Skojare.....

/Göran

uppe skrev:
Fick hem "modden" precis. Man betalar £5 för ett exemplar av en resistor på 4.7k Ohm. Ganska hög förtjänst, så att säga. Nåväl. Jag vill sätta press på funktionaliteten i alla fall. Instruktionerna säger att man skall montera den över antingen "Inlet Air Temperature Sensor" (IATS) eller, om denna inte finns ska man montera den över "Engine Coolant Temperature Sensor" (ECTS).

Hur lokaliserar jag de här? Vad är deras svenska motsvarigheter? Jag har en Golf II '89 1.8 l med insprutning. Jag har även en Haynes reparationshandbok, men jag finner det svårt att hitta rätt term för rätt sensor.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

3 295 Inlägg
17 maj 2006
#12
uppe skrev:
"Engine Coolant Temperature Sensor" (ECTS).

Är inte det Kylsvätsketemp givaren??



Sök