4556
Sök

Saab 9000 svårt att byta drivknut?

94 Inlägg
12 november 2009
Trådstartare
#1
hej. Jag undrar om det är svårt att byta drivknut på en saab. vänster fram.

Och samtidigt kan jag fråga. Är de svårt att byta kopplings slangen.

//Det var inte jag!

1 043 Inlägg
12 november 2009
#2
Inte så svårt men väldigt kladdigt.
Kopplingsslangen borde inte vara så svårt heller.

767 Inlägg
12 november 2009
#3
Beror på hur mycket tumme du har i handen big_smile


94 Inlägg
12 november 2009
Trådstartare
#4
haha. JO..det är något vi allt får märka. Dem problem som är med bilen är följade som sakt, Drivknuten,kopplingsslangen och batteriet är skit. Ingen som vet nån bra tråd eller länk med kanske nån bild eller något liknade guide som beskriver hur man lättast fixar dem här problemen? förutom batteriet då vilket man bara byter

//Det var inte jag!

767 Inlägg
13 november 2009
#5
Här en en bra länk hur man byter drivknut.
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … highlight=
Han byter dammsken i den guiden men det är samma procedur som behöver göras.
Ang kopplings slangen vet jag inte hur det ser ut på saab men borde inte vara några problem det heller:) du får kolla hur det ser ut och prova medans du ändå håller på=)


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
13 november 2009
#6
Passa dej för drivknutsfett, Det sätter sej som fan tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

106 Inlägg
13 november 2009
#7
drivknut är hyffsat enkelt att byta men kopplingsslang är ett hvte rent ut sagt,d är tom jobbigt när motorn är ur..jäääättteetrångt ja har gjort d en gång o kommer aldri mer göra d


94 Inlägg
14 november 2009
Trådstartare
#8
tack så jätte mycket för den fina guiden. Skall läsa igenom och tänka mig för. speciellt när de gäller att göra rent innan man gör de. Tack!

ps. finns de någon med guide för byta kopplingslang så tveka inte att dela med dig wink

//Det var inte jag!

767 Inlägg
14 november 2009
#9
killenmac skrev:
tack så jätte mycket för den fina guiden. Skall läsa igenom och tänka mig för. speciellt när de gäller att göra rent innan man gör de. Tack!

ps. finns de någon med guide för byta kopplingslang så tveka inte att dela med dig wink

Hoppas det går smärtfritt smile se till att ha gott om 5-56 då gamla bilar har en förmåga att jävlas (A)

Har kollat runt lite ang kopplingslangen men tyvärr utan resultat hmm


94 Inlägg
14 november 2009
Trådstartare
#10
Köpte två burkar med WD-50 eller vad de heter, Hoppas de duger lika bra. Jag har meckat lite med kopplingen och sitter lite fast. Så jag letar hjälp så länge och fixar resten av grejerna på bilen, Tex.. Idag fixade jag C-låset på 3 dörrar, Bara en kvar nu då alltså. Så framåt går de.

//Det var inte jag!

4 299 Inlägg
14 november 2009
#11
Ett tips är att skaffa Haynes-boken också smile
Den är riktigt bra att ha när man sitter där o skuvar!

//Jacob


94 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
#12
nu har jag inskaffat mej en Haynes-bok. Läste igenom lite och lärde mej itne så jätte mycket mer om mina problem. Men under tiden jag kollade igenom alla möjliga trådar så hittade jag vad som var fel.. slavcylinderns packning är skörd. Så nu tänkte jag dela växellådan eller vad man gör, och för att göra de måste man ta bort den del grejer från hjulhuset..så jag tar två flygor i en smäll.. byter packning och drivknut..detta kan inte gå bra xD

//Det var inte jag!

106 Inlägg
23 november 2009
#13
för att kunna renovera slavcylindern så måste du plocka bort vxlådan men d visste du kanske redan..


94 Inlägg
4 juli 2010
Trådstartare
#14
Jag tänkte bara säga att jag har fixat slavcylindern och bytt drivknutar.. jag tänker aldrig mer köpa en saab 9000 med trasig kopplingsslavcylinder igen. Om jag inte har ett bra garage så klart. För det var ingen roligt alls.

//Det var inte jag!

5 710 Inlägg
5 juli 2010
#15
killenmac skrev:
Om jag inte har ett bra garage så klart. För det var ingen roligt alls.

Nä det är aldrig rolig hur bra garage man än har......
Meeeen med lite vana och att skruvarna inte sitter bergfast så finns det folk som byter låda på 4h smile

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

94 Inlägg
5 juli 2010
Trådstartare
#16
hehe. med lite tid så kommer jag nog kunna byta låda rätt fort, nu sålde jag dock 9000 och köpte mig en 900 istället...lite problem med den också dock

//Det var inte jag!

Tryck och pys-åka
884 Inlägg
6 juli 2010
#17
Lådbyte på en 9000 gör man på rutin när man haft ett par st turbosaabar. *garv*
Dom rasar titt som tätt. Och det är ju tyvärr så att låda måste väck när småsaker som slavcylinder ska bytas t.ex.
Rekordet för mig är strax under två timmar för lådbyte. Man är helt enkelt inte klok.
Hoppas saaben va fin i övrigt smile



Sök