Anledningen till att man har helljuset påslaget är att man ska kunna se bättre i mörker, det är nog de flesta överens om. Helljuset är det ingen lag på att man måste använda vid mörker vad jag vet, däremot är det ett tillåtet hjälpmedel för bilisten att använda för att se bättre i mörker.
När man använder " extra hjälpbelysning" så finns det regler som styr användandet, tex att man inte får blända andra trafikanter (är väl egentligen fordon som det gäller). Lagen säger tydligen att gående inte tillhör de trafikanter som man är skyldig att blända av för och då blir frågan istället vad som anses vara viktigare, att visa hänsyn eller att de gående får titta bort.
Nu kommer ju en annan sak in i bilden, nämligen säkerheten för både bilisten och de gående. För att inte riskera att krocka med tex ett djur eller annat så bör man ha helljuset påslaget så mycket som möjligt, en ny fråga uppstår då.
Vad är viktigast?
1. Att blända av och kanske riskera att köra på ett djur/gående
2. Att inte blända av och då kunna se gående eller djur.
Man kan säga som så att föraren av fordon riskerar ju att köra i diket eller krocka med den bländande bilen, vilket inte är så bra. Gångtrafikanten däremot, den kan faktiskt titta bort litegrann utan att riskera att "gå i diket" eller "krocka" med den bländande bilen.
Av den anledningen är min personliga uppfattning att det visserligen är bra att visa hänsyn till gångtrafikanten, men man riskerar egentligen inte en olycka ifall man låter helljuset fortsätta att vara påslaget och gångtrafikanten istället får titta bort ett kort tag.
Säkerhet före hänsyn i just detta specifika fall, i mitt tycke alltså.
![smile](img/smilies/smile.png)