3397
Sök

Laddningslampa lyser.

278 Inlägg
14 november 2009
Trådstartare
#1
Tjenna, Var ute o körde, då började plötsligt batterilampan att lysa. Körde vidare och lampan slocknade därefter, sen höll det på så lite hit o dit den tändes o släktes med ojämna mellanrum. Efter att bilen stått stilla ett tag ( 20 min ) så begav jag mig hem, tänkte att det kanske var  kontakten till dimmljusen som låg emot för dimljusen är avplockade, jag tog fram och isolera den lite till då den inte var nogrant isolerad innan.

Någon som har någon idé om vad det kan vara ? Vågar ju typ inte köra runder om lampor osv slocknar tillslut..

/ Fabbe

Update, Bild på kolen!

http://img690.imageshack.us/img690/284/dsc4123.jpg
Senast redigerat av fabbemannen (15 november 2009)


1 867 Inlägg
14 november 2009
#2
Din generator är på väg att ta slut, kolla över kolen i regulatorn som ett första steg.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

278 Inlägg
14 november 2009
Trådstartare
#3
Koop skrev:
Din generator är på väg att ta slut, kolla över kolen i regulatorn som ett första steg.

Hmm okej, men asså, den laddar över 14 volt när bilen är igång.


21 761 Inlägg
14 november 2009
#4
Kolla även upp kabeln som sitter på generatorns D+, om den tar i något jordat föremål så tänds laddningslampan. Det är inte ovanligt att kablarna vid generatorn har helt söndertorkat hölje när bilen börjar vara hyfsat gammal, då finns risken att trådarna kommer åt jord på något sätt. smile

På min 240-86 så är en del kablar vid generatorn alldeles söndertorkade, har fått fixa till litegrann.

278 Inlägg
14 november 2009
Trådstartare
#5
Drönirettab skrev:
Kolla även upp kabeln som sitter på generatorns D+, om den tar i något jordat föremål så tänds laddningslampan. Det är inte ovanligt att kablarna vid generatorn har helt söndertorkat hölje när bilen börjar vara hyfsat gammal, då finns risken att trådarna kommer åt jord på något sätt. smile

På min 240-86 så är en del kablar vid generatorn alldeles söndertorkade, har fått fixa till litegrann.

Ah okej, men kablarna är inte söndertorkade eftersom jag har bytt till tjockare kablar smile så jag har inte alls mkt förlust till bateriet, på batteriet har jag 14.05 v medans generatorn laddar 14,1 - 14.2 big_smile men ska kolla så inte D+ som du säger ligger jordad.. kan tillägga att detta har aldrig hänt förututom igår och då regna det mkt och var väldigt blött på vägen om det kan ha någon betydelse ?


2 072 Inlägg
14 november 2009
#6
kolla kolen.. 99% att de är de som är slut.. om den laddar 14v

Sandzoo i da house

278 Inlägg
14 november 2009
Trådstartare
#7
sandzoo skrev:
kolla kolen.. 99% att de är de som är slut.. om den laddar 14v

Hur kollar jag den då ? Aldrig pillat på generator förr


Driifter;)
1 630 Inlägg
14 november 2009
#8
sitter väl en svart grejj på baksidan av generatorn som brukar sitta med 2 skruvar.. bara skruva loss o kolla hur långa dom 2 "pinnarna" är.. är dom korta så är dom slitna o kolla även om dom e olika slitna

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

21 761 Inlägg
14 november 2009
#9
Om generatorn ger 14 V och lampan ändå lyser, då kan det inte vara kolen som bråkar. Lampan kan dessutom inte lysa ifall kolen inte har kontakt med släpringarna, inte så vitt jag vet.

Driifter;)
1 630 Inlägg
14 november 2009
#10
fast har de inte hänt nån mer gång än den gången när de regnade så va de förmodligen vattnet som gav jord på något vis så därför de blinkade.. vart med om samma  när de regnat ordentligen har laddninslampan börjat o lysa..

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

278 Inlägg
14 november 2009
Trådstartare
#11
Drönirettab skrev:
Om generatorn ger 14 V och lampan ändå lyser, då kan det inte vara kolen som bråkar. Lampan kan dessutom inte lysa ifall kolen inte har kontakt med släpringarna, inte så vitt jag vet.

Jag vet iof inte hur mkt den laddar när lampan lyser.. Men vad jag märkte när jag körde var att när batterilampan började lysa i bilen så såg man att halvljuset blev dovare, sen när den släcktes så ökade ljuset igen.. Hmm


278 Inlägg
14 november 2009
Trådstartare
#12
Amazon_123GT skrev:
fast har de inte hänt nån mer gång än den gången när de regnade så va de förmodligen vattnet som gav jord på något vis så därför de blinkade.. vart med om samma  när de regnat ordentligen har laddninslampan börjat o lysa..

Okej, när din lampa tändes märkte du då av att halvljuset eller övrigt ljus minskade ? det gjorde jag, när lampan tändes så blev halvljuset dovare, man såg förändringen när det hände.. sen när lampan slockna så ökade ljusstyrkan igen.


21 761 Inlägg
14 november 2009
#13
fabbemannen skrev:
Jag vet iof inte hur mkt den laddar när lampan lyser.. Men vad jag märkte när jag körde var att när batterilampan började lysa i bilen så såg man att halvljuset blev dovare, sen när den släcktes så ökade ljuset igen.. Hmm

Aha, det var ju en annan sak, jag trodde du menade att lampan lyste fastän generatorn gav 14 V. Möjligheten finns ju att tex drivremmen till generatorn började att slira pga att den blev genomdränkt av vatten, det är nämligen inte alltid som remmen tjuter då den slirar och då märker man kanske inte detta. smile
Senast redigerat av Drönirettab (14 november 2009)

278 Inlägg
14 november 2009
Trådstartare
#14
Drönirettab skrev:
fabbemannen skrev:
Jag vet iof inte hur mkt den laddar när lampan lyser.. Men vad jag märkte när jag körde var att när batterilampan började lysa i bilen så såg man att halvljuset blev dovare, sen när den släcktes så ökade ljuset igen.. Hmm

Aha, det var ju en annan sak, jag trodde du menade att lampan lyste fastän generatorn gav 14 V. Möjligheten finns ju att tex drivremmen till generatorn började att slira pga att den blev genomdränkt av vatten, det är nämligen inte alltid som remmen tjuter då den slirar och då märker man kanske inte detta. smile

Aah asså, det är en sak jag funderat lite över, men den var inte blöt när vi titta på den. hmm.. Jag vet inte heller hurpass mkt remmen ska kunna röra sig upp / ner om man drar i den ? Men det skulle kunna vara för vattnet. För när vi kom in i centrum och körde saktare, då slockna lampan igen :S


21 761 Inlägg
14 november 2009
#15
En generell "regel", angående hur spänd remmen ska vara, är att när man trycker ner remmen på mitten (dvs mellan två remskivor) med normal kraft så ska den tryckas ungefär 1 cm. smile

278 Inlägg
14 november 2009
Trådstartare
#16
Drönirettab skrev:
En generell "regel", angående hur spänd remmen ska vara, är att när man trycker ner remmen på mitten (dvs mellan två remskivor) med normal kraft så ska den tryckas ungefär 1 cm. smile

Ja okej, men jag tror då min rem rör sig något sånt.. Men asså, man kan höra något svagt svagt gnisselljud, men hörs det inte så alltid när remmar rör sig ?


2 072 Inlägg
14 november 2009
#17
https://www1.garaget.org/gallery/archive/20053/801283_uylwq7.jpg
kol

här har du kolhållaren? 2 skruvar o kolla upp de eller byt..

Sandzoo i da house

278 Inlägg
15 november 2009
Trådstartare
#18
Update! Bild på kolen!


21 761 Inlägg
15 november 2009
#19
Kolen såg ganska bra ut tycker jag.

Det ena kolet var aningen kortare än det andra, sånt kan ibland betyda att släpringarna inuti generatorn (som kolen ligger emot) har repor eller är slitna. Fast det skiljde ju inte så ruskigt mycket i längd på kolen, det är nog ingen större fara tror jag. Andra får väl ge mer råd. smile

Kolla ändå hur släpringarna ser ut inuti generatorn, för säkerhets skull.

278 Inlägg
16 november 2009
Trådstartare
#20
Drönirettab skrev:
Kolen såg ganska bra ut tycker jag.

Det ena kolet var aningen kortare än det andra, sånt kan ibland betyda att släpringarna inuti generatorn (som kolen ligger emot) har repor eller är slitna. Fast det skiljde ju inte så ruskigt mycket i längd på kolen, det är nog ingen större fara tror jag. Andra får väl ge mer råd. smile

Kolla ändå hur släpringarna ser ut inuti generatorn, för säkerhets skull.

Ah okej ska titta över dem då tongue de sitter väl in i hålet och sedan upp eller ? tongue



Sök