14 november 2009
Trådstartare
Tjena.
Har sökt igenom forumet och hittat andra trådar i ämnet O/D problem på 740'ar men mitt problem verkar urskilja sig lite från de andra.
Problemet yttrar sig som så att när man kört ca 10 minuter i overdriven börjar det bullra, slira och bröta nerifrån maskineriet och varvtalet börjar liksom hacka, sedan efter några sekunder går varvtalet upp pga att overdriven hoppat ur. Lägger man ur och i overdriven på nytt med knappen med försiktig gas kan den gå att få i igen. Sen hoppar den ur efter ett kort tag igen.
Såhär håller det på ett tag och lyckas man få i den till slut så verkar det som att den fortsätter vara i en lite längre stund.
Eftersom bilen skulle in på kamremsbyte på verkstad så bad jag dom kolla solenoiden och växellådsoljenivån då jag hört att detta är vanliga felorsaker. Verkstan kunde dock inte se något fel där och bad mig kolla reläet. Men reläet ser finfint ut. Komponenterna inuti ser t.om nya ut så förmodligen är det bytt ganska nyligen.
Jag har också provat att tjuvkoppla reläet men utan skillnad. Solenoiden klickar lika fint både med reläet inkopplat och vid tjuvkoppling.
Borde inte då felet ligga inuti växellådan? Har hört att det kan vara slitna packningar, eller att det finns olja men den är för sliten. Hur ser man kvaliteten på oljan? Hur byter man oljan?
Eller kan solenoiden bli trött och inte orka hålla kvar växeln när den blir varm?
Mvh Fritzell
Senast redigerat av Fritzell (14 november 2009)