EmilHammarlund skrev:
Hela grejen med bilhobbyn är den stora variationen som finns, bara kul att folk tycker olika så därför brukar jag hålla tyst.
Om jag ändå ska svara på frågan så beror hatet på att saabägare snackar skit om Volvo trots att Volvo är bättre, dock är hata ett för starkt ord.
Designen är inget vidare på äldre Saab, undantag för de gamla modellerna Saab 92, 93, 96 och 99 som är snyggare än en Amazon.
De har alltid legat långt efter Volvo, farliga, bullriga bilar utrustade med 2-t motor och trumbromsar samtidigt som Volvo hade moderna 144.
Framhjulsdrift.
Rejält sämre krocksäkerhet, kvalitet, besiktningsstatistik, reservdelsutbud än Volvo på äldre modeller.
Skumma, dåliga lösningar, vissa är dock charmiga.
Och så får vi inte glömma Saab 90, folk som betalade extra för att få en fulare bakdel!
Dessutom sägs det att Saab är mer svårmekat.
Volvo har dock haft modeller som är mycket sämre än Saab (ex. 400-serien), Saab är bättre på att behålla designdrag m m på nya modeller än Volvo. Och jag gillar inte nya Volvobilar heller, skulle hellre köpa en BMW för att ta ett exempel. Saab har senaste tiden byggt säkrare bilar än Volvo. (Saab kunde även bygga säkra bilar förr, 9000.)
Så sammanfattningsvis tycker jag att Volvo är bättre men Volvo är inte felfria de heller, men felfritt är inget bilmärke...
Och kommer vi någonsin få se en såhär söt Volvo med detta underbara ljud, lukt och rök?
http://www.youtube.com/watch?v=dXVRdSbKDT8