Ska inte påstå att jag hatar Saab, eller Volvo heller för den delen. Jag vet däremot att jag hellre är billös än äger något av de märkena, och jag har aldrig ägt någon heller. Det kanske låter lite motsägelsefullt, men jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det (och jag brukar ändå inte ha svårt för att uttrycka mig annars).
Trots att jag inte ägt, äger eller kommer äga någotdera märket har jag gott om erfarenheter av dem... Andra medlemmar av familjen har under min uppväxt har ägt Volvo, vissa gör det än idag. Jag har dessutom arbetat ett ganska bra tag hos den lokala Saab-återförsäljaren och därmed säkerligen minst en gång provkört alla Saabs serieproducerade modeller mellan åren 1980 och 2002.
Jag tycker bilarna är fula, själlösa, intetsägande, tråkiga och helt enkelt för vanliga. Missförstå inte nu, jag säger inte att det är dåliga bilar då bägge märkena bjuder på modeller med såväl bra hållbarhet som bra komfort... Jag kräver dock mer än så av en bil. Som tur är så är bilmärke i stort sett en ren smaksak, och jag har inte något emot ägarna till dessa märken och ser inte ner på vare sig dem eller deras bilar heller... Det är bara det att bilarna helt enkelt inte intresserar mig särskilt mycket (med undantag för vissa mer genomgripande och/eller extrema projekt).
00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex