Ja nu har projektet börjat!
Detta är ett i folkmun kallat "snik turbo bygge" där turbon dessutom kommer sitta bakmonterad, gör detta klart på en gång för att slippa fåniga och onödiga komentarer om denna annorlunda lösning, då vi redan diskuterat detta här i andra forum på garaget.
Bilen byggs på detta vis just därför att jag varken har plats, tid eller ork att bygga om headersen. Är heller inte ute efter optimal respons. Bara försöka få effektökning motsvarande ett kompressorkit för mindre pengar än ett färdigt kompressorkit!
Då var detta klargjort, fortfarande intresserad? Skoj!
Många har gjort det förut på alla typer av bilar, även
www.ststurbo.com har färdiga kit till många bilar och nu är det dags även för mig att göra ett eget kit på "budget" prylar (säljs fortfarande dyrt i sverige jämfört med usa) till att börja med för att se om jag får detta att fungera.
Med tanke på jobb och andra intressen så kommer detta projekt inte gå jättefort som i vissa andra grymt imponerande projekttrådar
så ha tålamod, den ska då vara klar till våren!
steg 1 utfört, monterat ner hela avgassystemet. notera rosthålet i sista kröken, knappt 1 år gammal installation. Blir numera Simons universal ROSTFRIA rör
Turbo, vband-kit och wastegate samt en extra fjäder378cc (goda för 485hk)Oljeretur pumpen till turbon