3193
Sök

Turbo konvertering BMW 540i e39 (långtidsprojekt) Nu tar vi nya tag!

727 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
#41
ja katarna sliter ja ut bara ja får detta att funka och monterar fullflödes, de är bytta av tidigare ägare, och till vad vet jag inte, inte ens svetsat i rostfritt som allt annat, klanten!
Precis, tanken är ju att den ska vara snabb att återställa till "orginal" tongue
Blir spännande att gömam tryckrören fram till motorn då bilen är fruktansvärt platt som den är undertill! fick dock turbon att inte synas utifrån så mycket som tur var. fler synpunkter eller tips är välkomna! big_smile

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

727 Inlägg
4 januari 2010
Trådstartare
#42
Köpte lite tillbehör till mina oljeflänsar idag på Pf hydraulik, en väldigt bra firma att ha och göra med och rekomenderas starkt för motorbyggarfolk i Borlänge trakten! Blir att svetsa lite och gänga lite nu i dagarna, ledig från jobbet på onsdag så hoppas jag hinner ut till garaget och greja lite då!


https://www1.garaget.org/gallery/archive/20534/830667_pg31yz.jpg
oljeflänsar in och retur, nipplar och ett t-kors till tryckgivaren för att tjuva lite olja till turbon

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

727 Inlägg
5 januari 2010
Trådstartare
#44
Idag rev jag ner oljetråget för att byta packning och kontrollera oljepumpsbultarna, finns roligare saker att göra kan jag lova tongue
oljepumpen satt givetvis löst i alla 3 fästpunkter (förra ägaren försäkrade att de var nyss åtdragna) samt att kedjan behöver spännas, packningen till tråget som suttit där sedan -97 har blivit förstenad och satt duktigt hårt! men med biltemas supersnygga packningsskrapa, en vass kniv och ett norrländskt helveteshumör så åkte även den av!

Nu återstår att finslipa/gnugga bort alla korkpackningsrester och tvätta rent tråget och spänna kedjan till oljepumpen. Var som tur var ingen smet i tråget utan bara ren olja och det kändes tryggt! här kommer lite bilder big_smile Nu ska jag ta mig en kall öl eller 5! trevlig kväll alla wink


https://www1.garaget.org/gallery/archive/20534/831717_gal50q.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/20534/831720_mug95a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/20534/831722_d7uaxl.jpg
lite smågnugg kvar.

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

301 Inlägg
5 januari 2010
#45
ser riktigt bra ut hela bygget!
har själv funderat på att göra exekt samma sak med samma bil fast blev avrådd då folk sa att motorn ej inte skulle klara det.
MEN det är bara vad jag har fått berättat för mig.
hoppas att få se denna i borlänge i sommar..

EDIT: såg nu att din bil är karossen efter den jag tänkte bygga på...
är inte så hemma på BMW.. tongue
Senast redigerat av t5-r micke (5 januari 2010)

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
6 januari 2010
#46
t5-r micke skrev:
ser riktigt bra ut hela bygget!
har själv funderat på att göra exekt samma sak med samma bil fast blev avrådd då folk sa att motorn ej inte skulle klara det.
MEN det är bara vad jag har fått berättat för mig.
hoppas att få se denna i borlänge i sommar..

EDIT: såg nu att din bil är karossen efter den jag tänkte bygga på...
är inte så hemma på BMW.. tongue

Frågan är ju hur mycket du tänkt ladda.
Det funkar ju med kompressor upp till drygt 400Hk utan IC problemfritt år efter år.
Endast spridare är bytta.
Med originalkoppling kan tilläggas.

727 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
#47
MED orginalkoppling?! det låter väldigt bra big_smile jag köpte denna bil med dålig koppling och böt till en ny standardkoppling efter ett halvår, även dubbelmassesvänghjulet då det var CP glappt! får väl hoppas kopplingen gillar turbo likväl som kompressor då tongue sett en dåre som tvingat ut över 700hk ur en m62 så allt är möjligt, dock inte min dröm, mitt mål är 400hk+ smile

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

Allmänt efterbliven
542 Inlägg
6 januari 2010
#48
TCG skrev:
t5-r micke skrev:
ser riktigt bra ut hela bygget!
har själv funderat på att göra exekt samma sak med samma bil fast blev avrådd då folk sa att motorn ej inte skulle klara det.
MEN det är bara vad jag har fått berättat för mig.
hoppas att få se denna i borlänge i sommar..

EDIT: såg nu att din bil är karossen efter den jag tänkte bygga på...
är inte så hemma på BMW.. tongue

Frågan är ju hur mycket du tänkt ladda.
Det funkar ju med kompressor upp till drygt 400Hk utan IC problemfritt år efter år.
Endast spridare är bytta.
Med originalkoppling kan tilläggas.

En turbo producerar i allmänhet mer vrid än en centrifugalkompressor dock smile

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)

727 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
#49
Jo det är sant, det visar sig hur länge den håller, jag kanske har en körstil som äter kopplingar oxå tongue när den går så är väl tanken att bli av med dubbelmassesvänghjulet och montera en hårdare tryckplatta och tåligare lamell.

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

1 867 Inlägg
6 januari 2010
#50
Hur hade du tänkt med oljesystemet? tkors på motorn, lång slang bakåt, sen då? cirkulationspump/kärl som skickar fram oljan igen?

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

2 788 Inlägg
6 januari 2010
#51
Spännande projekt smile Kommer att följas wink


727 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
#52
Koop skrev:
Hur hade du tänkt med oljesystemet? tkors på motorn, lång slang bakåt, sen då? cirkulationspump/kärl som skickar fram oljan igen?

Jepp T-kors från oljetrycksgivaren vidare till en oljekylare, vidare till turbon bak, en separat oljepump som pumpar tillbaka returoljan till motorn

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
6 januari 2010
#53
DrKamikaze skrev:
TCG skrev:
t5-r micke skrev:
ser riktigt bra ut hela bygget!
har själv funderat på att göra exekt samma sak med samma bil fast blev avrådd då folk sa att motorn ej inte skulle klara det.
MEN det är bara vad jag har fått berättat för mig.
hoppas att få se denna i borlänge i sommar..

EDIT: såg nu att din bil är karossen efter den jag tänkte bygga på...
är inte så hemma på BMW.. tongue

Frågan är ju hur mycket du tänkt ladda.
Det funkar ju med kompressor upp till drygt 400Hk utan IC problemfritt år efter år.
Endast spridare är bytta.
Med originalkoppling kan tilläggas.

En turbo producerar i allmänhet mer vrid än en centrifugalkompressor dock smile

Okej, ja, jag lämnar inga garantier. smile Säger bara att jag kört bana 3 dagar, 402m/201m några gånger och eldat upp en del däck.
Det är väl på 402m som kopplingen kan slira lite när man varvar ut den till 6750rpm och växlar väldigt snabbt.
Vet inte när min koppling byttes senaste, det var väldigt länge sedan iallafall om någonsin(?).

Jag skulle gärna ha en koppling som klarade mer effekt och prova vad det skulle kunna göra på 402m race men jag vill även att bilen ska vara körbar så på/av koppling a'la sinterlamell är inte så intressant.

Några tips på koppling?

Med.lem
3 759 Inlägg
6 januari 2010
#54
Detta ska följas!

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

1 278 Inlägg
6 januari 2010
#55
fränt, kommer följas:)

Street Knight

301 Inlägg
6 januari 2010
#56
var har du hittat returpumpen?

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!

Med.lem
3 759 Inlägg
6 januari 2010
#57
t5-r micke skrev:
var har du hittat returpumpen?

Biltema har sån wink

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

727 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
#58
Ja jag har eldat däck jag med och haft en del spontan race med snabba växlingar tongue inte slirat nåt än iaf med orginaleffekten. Jag har letat koppling, har inte fått helt klart för mig om m5 kopplingen passar eller hur det är, hur som helst när det är dags blir det EBAY! De finns seriösa firmor som säljer riktigt bra grejor där och till verkligt bra priser!

samma med oljepumpen min, den hitta jag på ebay, biltema har oxå en som går att använda sig av men den är lite dyrare.

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
6 januari 2010
#59
Frayze skrev:
Ja jag har eldat däck jag med och haft en del spontan race med snabba växlingar tongue inte slirat nåt än iaf med orginaleffekten. Jag har letat koppling, har inte fått helt klart för mig om m5 kopplingen passar eller hur det är, hur som helst när det är dags blir det EBAY! De finns seriösa firmor som säljer riktigt bra grejor där och till verkligt bra priser!

samma med oljepumpen min, den hitta jag på ebay, biltema har oxå en som går att använda sig av men den är lite dyrare.

Mja, med tanke på hur ofta folk byter koppling på sina M5or med ynkliga 400Hk i motorn så tror jag inte det är något att satsa på när vi har 400+Hk på drivhjulen?

Med.lem
3 759 Inlägg
6 januari 2010
#60
Jag kanske är helt ute och cyklar men är det inte samma växelåda/koppling på m5 e39 som 540 e39?
Senast redigerat av Mr_EmCom (6 januari 2010)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!


Sök