3081
Sök

Vilket är det absolut billigaste 2-kanalssteget som kan driva utan att det låter skit? tips...?

6 851 Inlägg
17 november 2009
fredriko666 skrev:
Black-Angel skrev:
Här har du ett billigt o bra 2-kanalsteg från DigitalDesigns  A1 för 990:-
http://www.audio-control.se/art-1.asp?i … ;iPageID=4

Det står ju att det inte finns "i lager" även dom högtalarna du länka till i en annan tråd tongue

Men till dbakuten; Låter mutant totalt skit alltså? är ju verkligen billigt och i andra trådar har det rekommenderats, men det är klart alla har ju "olika öron". skiljer ju ändå 1000kr mellan det orionsteget o mutant steget... men kvalitet och kvantitet kanske... Men om man kollar på dom andra stegen på http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ … s-slutsteg  typ blaupunkt för 799 eller det andra mutant steget där, låter det lika illa som det för 499?
Vill alltså bara ha ett "lyft" från huvudenheten och se om det bli så stor skillnad som alla säger, + att det är ett projekt i skolan smile

Jämför man med HU så är i stort sett vilket steg som helst ett lyft. Det kommer inte att låta sämre med ett slutsteg. Se bara till att du gör en vettig installation så bör det bli ett lyft i ljudet.

Sedan får jag hålla med tex. Evil..att kalla dB-Akuten för "wannabe" är nog att ta i. Det finns några här inne som iaf. jag vet har erfarenhet och kan sina saker (även om man ibland själv inte håller med alltid)
Björn är en av dem.

157 Inlägg
17 november 2009
Trådstartare
Okej gött TT-avant, får kanske bli det steget då, blir väl bättre än innan får vi hoppas, men man ska alltså inte tro på några mirakel om man inte monterar "om" högtalarna mot hur dom sitter i adaptrar original? Måste man dämpa dörrarna och typ plasta eller vad det heter? Hur gör man när man sätter dit en sån mdf-ring? har ett att det är ånga som gör det och sätter i högtalaren sen?

Litar helt och hållet på vad db-akuten säger och tycker det var onödigt att skriva att han är wannabe, han är ju ändå "db-akuten". Allas öron är olika och att jämnföra dom två stegen förstår till och med en sån färsking som jag är svårt smile

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
17 november 2009
evilaudio skrev:
guwib skrev:
dbakuten skrev:
guwib skrev:
om insändaren efterfrågar ett så BILLIGT steg som möjligt så är ju era alternativ helt värdelösa!!
kolla in dessa http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ … s-slutsteg
alla på denna sida är ju billigare än de ni rekomenderar!?

spec mutantsteget för en 500:-..DET ÄR BILLIGT!!

Om du läser hela överskriften så står det så billigt som möjligt utan att det låter
I mina öron om man jämför Orion HP2600 och Mutant NV280SP så låter Mutantsteget skit då jag både säljer och har provat båda.

Men går man bara efter priset så är Mutantsteget en ohotat slutstegs val.

MVH//Björn

låter skit..ja det beror ju helt på vem man lyssnar på!klart att du förespråkar ett steg som kostar det dubbla...
mutant steget vet jag att väldigt många använder och tycker funkar bra.
kan garantera dig att mutant steget klarar det lilla exprimentet som trådskapar skulle ha det till alldeles galant!

verkar vara mkt prestige i att veta "bäst" när det gäller billjud!
så jävla töntigt när "wannabe" proffsen rekomenderar saker till mindre kunniga..
allt som oftast gäller-nytt framsystem och en rörbas från biltema,då har man ljud så man klarar sig långt.
men icke!-för att visa att man vet bäst då gäller det att kolla på prislappen oavsett om det skall sitta i en 240 i åmål som mest burnar runt i rondellen med eddie meduza på cd´n!

ska man skratta elle gråta??   HAHA

hur känns de att ca en "wannabe" Björn??

Det känns bra!
Alla är vi nybörjare någon gång!!

MVH//Björn

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
17 november 2009
fredriko666 skrev:
Okej gött TT-avant, får kanske bli det steget då, blir väl bättre än innan får vi hoppas, men man ska alltså inte tro på några mirakel om man inte monterar "om" högtalarna mot hur dom sitter i adaptrar original? Måste man dämpa dörrarna och typ plasta eller vad det heter? Hur gör man när man sätter dit en sån mdf-ring? har ett att det är ånga som gör det och sätter i högtalaren sen?

Litar helt och hållet på vad db-akuten säger och tycker det var onödigt att skriva att han är wannabe, han är ju ändå "db-akuten". Allas öron är olika och att jämnföra dom två stegen förstår till och med en sån färsking som jag är svårt smile

Om man jämför OrionHP2600 och ett Mutant NW280SP så är det stor skillnad. Alla kommer höra det!

Sen klart att det blir ett litet lyft från org stereon till ett Mutant NW280SP är jag helt med på och många kanske nöjer sig med det.

Har du en budget på 500:- så köp Mutant. Men vill du utveckla anläggningen så hade jag hellre tagit ett finare steg till framtida uppgraderingar.

MVH//Björn

157 Inlägg
17 november 2009
Trådstartare
Hur står sig det mot DLS /kicker/ alpine för ett par hundringar mindre?? Dls CA-22   Kicker DX100,2   ORION Cobalt CO300.2   Alpine PMX-T320 te x.

4 693 Inlägg
17 november 2009
Finns ju begagnat annars. Där hade jag letat om jag vore du. Då får du (förhoppningsvis) bättre grejer för samma slant.

Björn, har stadgat upp lådan nu smile Det behövdes och det blev kanon. Kolla galleriet!
Senast redigerat av Softis (17 november 2009)

Booyakasha!

16 197 Inlägg
17 november 2009
fredriko666 skrev:
Hur står sig det mot DLS /kicker/ alpine för ett par hundringar mindre?? Dls CA-22   Kicker DX100,2   ORION Cobalt CO300.2   Alpine PMX-T320 te x.

dls ca 22  e ett riktigt vettig steg..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

157 Inlägg
17 november 2009
Trådstartare
fredriko666 skrev:

Fy fan vad det finns mkt att välja mellan man blir ju inte klok. Och kan nån svara på det inlägget ovan hmm

Undrar hur alla har råd att lägga ut så mkt pengar på detta, skulle jag med vilja men har fan inte ekonomi alltså...
Kollade runt lite på olika sidor, och ska man ha allt alltså precis allt till ett halv vettigt system som däremot inte skulle ha så stor chans i typ tävlings sammanhang så hamnar man ju i runda slängar åtminstånde runt 10 lakan, och dessutom en hel del timmar i garaget för fix, i ett garage som jag för övrigt inte ens har och inte några speciella verktyg heller:P

haha livet är hårt ibland...

1 210 Inlägg
17 november 2009
Lånar Tråden lite då... tongue de där  Blaupunkt THA 280 som netonnet har för 700.. är de bara skit eller är de värt att köpa de kanske inte till min DD 10" men till ett framsystem?

mvh Micke

16 197 Inlägg
17 november 2009
Ekis! skrev:
Lånar Tråden lite då... tongue de där  Blaupunkt THA 280 som netonnet har för 700.. är de bara skit eller är de värt att köpa de kanske inte till min DD 10" men till ett framsystem?

mvh Micke

de kommer iaf att driva ditt framsystem bättre än va em stereo gör.

1 210 Inlägg
17 november 2009
evilaudio skrev:
Ekis! skrev:

mvh Micke

Helt klart... men till bas steg duger de inte?

16 197 Inlägg
17 november 2009
Ekis! skrev:
evilaudio skrev:
Ekis! skrev:

mvh Micke

isf till en väldigt.väldigt lättdriven bas.

1 210 Inlägg
17 november 2009
evilaudio skrev:
Ekis! skrev:
evilaudio skrev:

oki kommer inte på fråga då.. ett litet tips då? till min gamla dd 10 enkel talspole vad för steg? mono lr 2 kanaler som jag bryggar? länka gärna till ett vettigt steg... smile
Senast redigerat av Ekis! (17 november 2009)

16 197 Inlägg
17 november 2009
Ekis! skrev:
evilaudio skrev:
Ekis! skrev:

oki kommer inte på fråga då.. ett litet tips då? till min gamla dd 10 enkel talspole vad för steg? mono lr 2 kanaler som jag bryggar? länka gärna till ett vettigt steg... smile

va för DDbas e de du har då?? enkel 4ohms spole elle??

1 210 Inlägg
17 november 2009
yes enkel 4ohms spole men har ju inte beteckningen på den då sad grejen är den att jag fick basen av en kompis som tack för lite svets jobb smile sitter i låda nu portat.. har funderat på sluten kanske... men har helt åt ... för lite effekt till den nu som de är...

stahre
17 november 2009
lite knepigt att tipsa om ett steg när man inte vet nåt om den egentligen, men dd gör ju inget skit så en del effekt mår den nog bra av. Och skulle föredra ett monosteg som lämnar bra effekt i 4 ohm då. Står det verkligen inget alls på basen?

16 197 Inlägg
17 november 2009
stahre skrev:
lite knepigt att tipsa om ett steg när man inte vet nåt om den egentligen, men dd gör ju inget skit så en del effekt mår den nog bra av. Och skulle föredra ett monosteg som lämnar bra effekt i 4 ohm då. Står det verkligen inget alls på basen?

fast de e ofta billigare å hitta ett 2kanalssteg som lämnar vettigt me effekt bryggat.

1 210 Inlägg
17 november 2009
stahre skrev:

klart de står nått på basen men tänker inte kuta ut och skruva ur den ur lådan ikväll wink tongue hehe iofs så kan jag kika på de imorgon och lägga in en ny tråd så får ni ge mig bra tips på steg.. håller med dig om att den behöver effekt.. mitt gamla RF punch steg dög inte till att driva den sad

1 210 Inlägg
17 november 2009
evilaudio skrev:
stahre skrev:

fast de e ofta billigare å hitta ett 2kanalssteg som lämnar vettigt me effekt bryggat.

Ja de var väll min tanke oxå + att jag kan då i framtiden använda de på ett framsystem lr så... smile

1 210 Inlägg
17 november 2009
De är en DD 1010  smile

Sök