4375
Sök

Tabbar som bilmekaniker har gjort!!!!

Brap Brap Brap
149 Inlägg
21 november 2009
#81
attackhamster skrev:
J_back skrev:
när lag lämnade inte min rx-8 på aukt. mazda verkstad i örebro. jag frågade mekanikern som gjorde recall arbeten om han visste hur en wankel motor fungerar... svaret var skrämmande... han visste inte att mazda fortfarande gjorde wankel motorer

tyvärr samma verkstad... pratar med kärringen i kassan.. vill ha diagnostik på bilen på min rx7a
säger.. chassi nummer fd3sxxxxxx då säger kärringen.. att ALLA mazda chassi har JMZxxxxxx
efter 10 min diskus så kommer säger idioten... kollar på mig.. kollar på bilen...
och frågar... är du säker på att du har en mazda...


vilket stjärn skott:D

info

alla mazda rx7 bilar ifrån japan har chassi nummer FD3S ifrån japan
usa/europa har JMZ smile

Hur gick jobbet då? Säger samma till dig, skriv även på SWR http://www.wankelregistret.se/forum/vie … rowstart=0


Däckspert
298 Inlägg
30 november 2009
Trådstartare
#82
Har idag lämnat in bilen för att rätta till den snea bakrutan, lackeringsarbete, ny torkare till bakrutan, ny Xc grill och en ny toning på bakrutan..

Vad kan igentligen gå fel, de får vise i slutet på veckan.
Senast redigerat av tjox (1 december 2009)

Livet börjar vid 6200rpm!!!

volvoraggare
4 776 Inlägg
30 november 2009
#83
om en verkstad har mina bilnycklar över en helg och nån slår sönder rutan om den står parkad utanför vad gäller då

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

One Man Clan
4 287 Inlägg
30 november 2009
#84
ironhead skrev:
om en verkstad har mina bilnycklar över en helg och nån slår sönder rutan om den står parkad utanför vad gäller då

om den inte står innanför bilverstans stängsel eller grindar så räknas de som allmän parkering.
dvs din försäkring får ta allt å du pejja självrisk.
däremot e frågan om bilverkstan ska ha bilen inomhus eller ej över helgerna.
har dom glömt å ta in bilen så åker dom.


volvoraggare
4 776 Inlägg
30 november 2009
#85
Xuri skrev:
ironhead skrev:
om en verkstad har mina bilnycklar över en helg och nån slår sönder rutan om den står parkad utanför vad gäller då

om den inte står innanför bilverstans stängsel eller grindar så räknas de som allmän parkering.
dvs din försäkring får ta allt å du pejja självrisk.
däremot e frågan om bilverkstan ska ha bilen inomhus eller ej över helgerna.
har dom glömt å ta in bilen så åker dom.

den stog inte innanför grindarna. det lustiga är att jag sa att jag kommer och hämtar den efter helgen kommer på måndagen rutan sönderslagen. blir en aning förbannad går in te volvo och säger att rutan är sönderslagen och att dom får pröjsa för en ny ruta efter mycket om och men och lite bråk så betala dom en begagnad ruta i från skroten.

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

One Man Clan
4 287 Inlägg
30 november 2009
#86
ironhead skrev:
Xuri skrev:
ironhead skrev:
om en verkstad har mina bilnycklar över en helg och nån slår sönder rutan om den står parkad utanför vad gäller då

om den inte står innanför bilverstans stängsel eller grindar så räknas de som allmän parkering.
dvs din försäkring får ta allt å du pejja självrisk.
däremot e frågan om bilverkstan ska ha bilen inomhus eller ej över helgerna.
har dom glömt å ta in bilen så åker dom.

den stog inte innanför grindarna. det lustiga är att jag sa att jag kommer och hämtar den efter helgen kommer på måndagen rutan sönderslagen. blir en aning förbannad går in te volvo och säger att rutan är sönderslagen och att dom får pröjsa för en ny ruta efter mycket om och men och lite bråk så betala dom en begagnad ruta i från skroten.

dvs en bra verkstad.. dom vill göra kunden nöjd även om de inte är deras sak.

vi råkade ut för samma sak på firman jag jobbade förut..men en civilpolisbil å alla rutorna var krossade samt  telefoner å comradios var avslitna... då fick vi luska runt lite men så står de i försäkringarna..


Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
30 november 2009
#87
i början av tråden, låter det som 90% av alla här inne är världsbäst mekar, VET NI VAD; gå ihop och starta en egen verkstad! fifan vad ni måste ha kunder och kundlojalitet om ni är så satans grym på felsöka och meka själva:)

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

volvoraggare
4 776 Inlägg
30 november 2009
#88
Xuri skrev:
ironhead skrev:
Xuri skrev:

om den inte står innanför bilverstans stängsel eller grindar så räknas de som allmän parkering.
dvs din försäkring får ta allt å du pejja självrisk.
däremot e frågan om bilverkstan ska ha bilen inomhus eller ej över helgerna.
har dom glömt å ta in bilen så åker dom.

den stog inte innanför grindarna. det lustiga är att jag sa att jag kommer och hämtar den efter helgen kommer på måndagen rutan sönderslagen. blir en aning förbannad går in te volvo och säger att rutan är sönderslagen och att dom får pröjsa för en ny ruta efter mycket om och men och lite bråk så betala dom en begagnad ruta i från skroten.

dvs en bra verkstad.. dom vill göra kunden nöjd även om de inte är deras sak.

vi råkade ut för samma sak på firman jag jobbade förut..men en civilpolisbil å alla rutorna var krossade samt  telefoner å comradios var avslitna... då fick vi luska runt lite men så står de i försäkringarna..

ja  me tanke på att norrtälje inte är så stort så minsta tabbe en verkstad  gör ja då vet alla det inom en vecka

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

3 259 Inlägg
30 november 2009
#89
The_Mechanic skrev:
i början av tråden, låter det som 90% av alla här inne är världsbäst mekar, VET NI VAD; gå ihop och starta en egen verkstad! fifan vad ni måste ha kunder och kundlojalitet om ni är så satans grym på felsöka och meka själva:)

Dom som är kunniga nog att förstå vilket jobb det är att laga en bil seriös, dom startar inte en bilverkstad pga att det inte är värt besväret jämför med förtjänsten... Så din fråga förklarade sig själv..

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

2 751 Inlägg
30 november 2009
#90
Detta är väll inget misstag i sig men jävligt nära i alla fall. Det var en dag då jag jobbade med Navteq som chafför, jag skulle då köra runt med en tjej som hade med sig en dator som läste in vägar osv osv. Utrustningen i och på bilen var väll värt nära miljonen, bilen liknar Google bilen som har kamera kupol på taket, och annan utrustning som är lånad från USAs militär. I alla fall, så körde vi på en grusväg någon stans utanför Hörby i Skåne och helt plötsligt börjar bilfan skrika från bromsarna och ha sig, hon sa att detta hade hänt tre gånger innan och att vi var tvungna att köra in till närmaste Renualt verkstad för att fixa detta. Bilmekanikern körde in bilen genom porten och hissade upp den och körde lite lufttryck på bromsarna och stenen lossa. Snabbt och enkelt. När han skulle köra ut bilen så gasade han på friskt i verkstan och skulle ut snabbt och smidigt innan garageporten hade hissats upp helt men tänkte inte på att det fanns utrustning närmare miljonen som satt på taket smile Och tur för honom så undkom han skadan med ca 1cm +-.


Kunde slutat illa.
Senast redigerat av DasAuto (30 november 2009)

Who Djaa bless no man curse

908 Inlägg
30 november 2009
#91
skulle byta till ny generator på min golf 2 för 1 vecka sen. och de gick bra och så, gå till verkstaden och hämtar bilen och kör hem, kollar sen på fronten och ser att ena lyktan e kromad som fan och tänker va fan ? kollar närmare och ser att glaset är borta, ringer verkstaden och frågar om dem pillat på min lampa och har glaset liggandes,  men intefan behöver man ta av lyktglaset för att byta generator, dem svarar nej vi har inte rört det alls, känner då på min andra lampa där glaset är kvar, och det glaset är helt löst och rammlade av bara jag petade på de,ringer dem igen och säger att andra glaset är löst och att dem visst pillat på de, för inte lossnar 2 glas samma dag, verkar ju skumt att limmet som håller fast de bara lossnar så, samma visa igen, vi har itne pillat på de, ser sen att höger glaset som jag hade kvar, var fel monterat och ska sitta på vänster sidan. och ringer dem igen och säger att de e ju konstigt att ni inte pillat på de när 1 glas fattas och de andra e löst och dessutom sitter på fel sida, inte fan händer det av sig själv. då sa  dem att jo dem hade pillat på de och tagit av glasen och tagit det ena. åkte dit och fick tillbaka glaset och fick felundersökning och generatorn för 1000kr. smile

Däckspert
298 Inlägg
1 december 2009
Trådstartare
#92
davidklang skrev:
skulle byta till ny generator på min golf 2 för 1 vecka sen. och de gick bra och så, gå till verkstaden och hämtar bilen och kör hem, kollar sen på fronten och ser att ena lyktan e kromad som fan och tänker va fan ? kollar närmare och ser att glaset är borta, ringer verkstaden och frågar om dem pillat på min lampa och har glaset liggandes,  men intefan behöver man ta av lyktglaset för att byta generator, dem svarar nej vi har inte rört det alls, känner då på min andra lampa där glaset är kvar, och det glaset är helt löst och rammlade av bara jag petade på de,ringer dem igen och säger att andra glaset är löst och att dem visst pillat på de, för inte lossnar 2 glas samma dag, verkar ju skumt att limmet som håller fast de bara lossnar så, samma visa igen, vi har itne pillat på de, ser sen att höger glaset som jag hade kvar, var fel monterat och ska sitta på vänster sidan. och ringer dem igen och säger att de e ju konstigt att ni inte pillat på de när 1 glas fattas och de andra e löst och dessutom sitter på fel sida, inte fan händer det av sig själv. då sa  dem att jo dem hade pillat på de och tagit av glasen och tagit det ena. åkte dit och fick tillbaka glaset och fick felundersökning och generatorn för 1000kr. smile

Varför hade dom tagit glaset?
Hade dom något bra svar på de?

Livet börjar vid 6200rpm!!!

908 Inlägg
1 december 2009
#93
tjox skrev:
davidklang skrev:
skulle byta till ny generator på min golf 2 för 1 vecka sen. och de gick bra och så, gå till verkstaden och hämtar bilen och kör hem, kollar sen på fronten och ser att ena lyktan e kromad som fan och tänker va fan ? kollar närmare och ser att glaset är borta, ringer verkstaden och frågar om dem pillat på min lampa och har glaset liggandes,  men intefan behöver man ta av lyktglaset för att byta generator, dem svarar nej vi har inte rört det alls, känner då på min andra lampa där glaset är kvar, och det glaset är helt löst och rammlade av bara jag petade på de,ringer dem igen och säger att andra glaset är löst och att dem visst pillat på de, för inte lossnar 2 glas samma dag, verkar ju skumt att limmet som håller fast de bara lossnar så, samma visa igen, vi har itne pillat på de, ser sen att höger glaset som jag hade kvar, var fel monterat och ska sitta på vänster sidan. och ringer dem igen och säger att de e ju konstigt att ni inte pillat på de när 1 glas fattas och de andra e löst och dessutom sitter på fel sida, inte fan händer det av sig själv. då sa  dem att jo dem hade pillat på de och tagit av glasen och tagit det ena. åkte dit och fick tillbaka glaset och fick felundersökning och generatorn för 1000kr. smile

Varför hade dom tagit glaset?
Hade dom något bra svar på de?

killen som fixade bilen och som tog glaset hade ett golf 2 projekt i verkstaden och hade satt den på den.

152 Inlägg
1 december 2009
#94
Ligger själv i startgroparna för en firmastart... En jävla massa "bara" först om man ska få stöd från AF i sex månader-vilket kan vara välkommet.
Tanken är att jag bland mycket annat även ska göra enklare service,reparation och byten av komponenter på företrädesvis äldre modeller-mest för att jag inte har hård och mjukvara som krävs för felsökningen på nya bilar (nej, jag har inte råd att köpa i början heller) Hur som helst: Jag räknar nog med att det kommer fucka upp sej emellanåt-men jag är av typen "gör mitt bästa, tar sådant jag reder ut och står för mitt arbete" Sen får man ju stå för sina fel och misstag naturligtvis!!!

Om DET inte duger till kunden, har han nog lite fel inställning till en medmänniskas förmågor att fela. Det finns ju som bekant kunder/rötägg som en verkstad slipper att få in...

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!

.-ϻΘϨƎЯ
1 313 Inlägg
1 december 2009
#95
davidklang skrev:
tjox skrev:
davidklang skrev:
skulle byta till ny generator på min golf 2 för 1 vecka sen. och de gick bra och så, gå till verkstaden och hämtar bilen och kör hem, kollar sen på fronten och ser att ena lyktan e kromad som fan och tänker va fan ? kollar närmare och ser att glaset är borta, ringer verkstaden och frågar om dem pillat på min lampa och har glaset liggandes,  men intefan behöver man ta av lyktglaset för att byta generator, dem svarar nej vi har inte rört det alls, känner då på min andra lampa där glaset är kvar, och det glaset är helt löst och rammlade av bara jag petade på de,ringer dem igen och säger att andra glaset är löst och att dem visst pillat på de, för inte lossnar 2 glas samma dag, verkar ju skumt att limmet som håller fast de bara lossnar så, samma visa igen, vi har itne pillat på de, ser sen att höger glaset som jag hade kvar, var fel monterat och ska sitta på vänster sidan. och ringer dem igen och säger att de e ju konstigt att ni inte pillat på de när 1 glas fattas och de andra e löst och dessutom sitter på fel sida, inte fan händer det av sig själv. då sa  dem att jo dem hade pillat på de och tagit av glasen och tagit det ena. åkte dit och fick tillbaka glaset och fick felundersökning och generatorn för 1000kr. smile

Varför hade dom tagit glaset?
Hade dom något bra svar på de?

killen som fixade bilen och som tog glaset hade ett golf 2 projekt i verkstaden och hade satt den på den.

var det en märkesverkstad? För så där kan man ju inte göra, stjäla delar från kunders bilar, han borde blitt av me jobbet tycker man,,,

"Hellre en kråka i näsan, än en skata i sängen"

4 586 Inlägg
1 december 2009
#96
DanielssonC skrev:
tacka gudarna för den lokala verkstaden ! där man känner killarna som jobbar där

håller med så skönt.


snickare
612 Inlägg
1 december 2009
#97
tur att man har en far som har hållit på med bilar hela livet,börja sina dagar med o trimma sina kompisar mopeder när han var 14 tongue ha kan allt så behöver inte lämna in bilen,dock var ja tvungen o lämna in min 940 för och byta hjullager bak för de behövde man speciel press till men de skulle kostat 1700 ja betala bara 1200 då fick ja lagret bytt,monteringsats bytt til ena bromsbacken,de hade rostat sönder,smörjning av handbromsen o avgasröret hade lossnat i en upphängning fram som han satt dit igen så ja e helnöjd med volvo

lite värre var de när man hade moppe,köpte moppen o la ner en del pengar på den,sen skulle den servas för o få stämpel bara de att efter ja lämnat in den o fått tillbaka den så börja de rinna olja från motorn när den var varm o ja vet inte hur många gånger ja kolla oljenivån o den var samma så vette fan va dom gjorde men dom finns inte kvar längre i stan big_smile

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull

1 339 Inlägg
1 december 2009
#98
Brandis skrev:
JaggaChafen skrev:
Fixar ni det så skll jag sluta som mekaniker för evigt å börja kränga burgare på McDonalds istället

Kan garantera er att läkare gör fler fel än oss å dom har ju bara 2 olika modeller att jobba med. Men det e ju lite svårare att upptäcka. Det finns ju inte så många "hobbyläkare".

det är ju bra att du skriver att du jobbar som volvo mekaniker också, och att du jobbar på volvo... och vilken bil det är, eller är det bara en "volvo"? hur lång uppsägnings tid har dom i norge? kanske dags att börja söka?




du, det finns många läkare här i sverige som åker över till norge och skaffar snabb licens där, nu tror jag dock det inte funkar längre men för ett halv år sedan gick det gå snabb kurs i norge och bli läkare som fick praktisera i sverige...

finns många mekaniker i sverige som inte är utbildade, sen finns det ju dom som är det, oftast syns ju inte det på kvittot. mekaniker yrket är inte enda som har rötägg, men dom är långt ifrån befriade.

"Nivå 4 Volvo mek", vad säger det dig? ^^


Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
1 december 2009
#99
Bilmetro renoverade min chefs Audi A6 2,8l motor förra sommaren, den hade börjat gå på 5 cylindrar och dom sa att den var slut efter att dom bytt båda kattylysatorerna och lambdor och stift. så dom renovera HELA motorn med kolvringar å hela toppen och allt. sen när dom skruvade ihop den och starta igen så gick den fortfarande på 5 cylindrar, då var det 1 spridare som hade sagt upp sej.
Det kallar jag skaplig tabbe, renovera en hel v6 motor när det var en spridare big_smile

139 Inlägg
1 december 2009
#100
Kan ju bli spökrädd för mindre. Ska fan börja köra me markering på oljefiltret, luftfiltret, mynt på däcket. För att se att bilen iallafall rullas in i verkstaden och att något görs med den.

Givetvis fifflas det i andra branscher men denna tråden gäller bilmekaniker. Jag tror att lite mindre verkstäder som inte är märkesverkstäder i allmänhet sköter sig bättre.


Sök