3565
Sök

Beställa kabelpaket, behöver jag dubbla lågnivå o prisvärt

97 Inlägg
18 november 2009
Trådstartare
Blir det prisvärt att köpa i paket, vilka har prisvärdast i så fall på nättet.
Hadde tänkt mig strömkablar i 21mm paket vilken st säkring 80-100A isåfall?

Det ska vara till en förstärk DLS x-D30 och HU Alpine cda-105Ri + pxa-H100.
Länk till 3kanals förstärkaren http://www.xprogram.com/sv/car/prod.html?produkt=sv_662
Om jag förståt instruktioner behöver jag dubbla RCA lågnivå kabel set 1fram och 1bas ?

Två fram 6.5högtalare och en 8"bas bak och liten bil korta kablar om det gör skillnad.
Senast redigerat av mv70 (18 november 2009)

12 Inlägg
18 november 2009
borde räcka med en 10mm strömkabel för säkra av 50A , Max strömförbrukning 50 A.

1 727 Inlägg
18 november 2009
Sikta på en skaplig 4ch-kabel för lågnivån, har du "liten" bil(batteriet i bak?), kan det löna sig att "backa upp" till butiken o köpa lösmeter till strömmen. BRA kabelskor(helst glödgade från elfirma) o pressa. Säkringshållare o säkring tar du efter behov. 60A funkar fint på 20mm och det du har.
Bra ställe säljer rätt grejjor till dig, samt visar hur du kan göra på bästa sätt.
Var i landet, så kan du få tips på ställe.
Runt Stockholm kanske? wink

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

Quattro - bar å åk
621 Inlägg
18 november 2009
21mm kabel!?! ska du jorda forsmark?

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?

4 005 Inlägg
18 november 2009
p-nyhlen skrev:

Det ska behövas väldigt stora kablar för att en jord ska bli onödigt stor.

jorda på!

BMW entusiast
579 Inlägg
18 november 2009
p-nyhlen skrev:

Jorden ska vara minst lika tjock som strömkabeln, och han borde ha minst 16mm2 till det slutsteget.
Ifall jag nu inte förstått allt helt galet fel så ger steget ut ca 500w rms?, då behöver han ganska tjocka kablar..

21 761 Inlägg
18 november 2009
Utgår man ifrån stegets spec så kan det dra runt 46 A som mest i 4 Ohm om verkningsgraden är 70% (inte ovanligt för steg som arbetar i klass D), vid 2 Ohm så borde strömmen kunna uppgå till ca 72 A. Att steget sedan är avsäkrat med 2x25 A säkringar gör mig lite fundersam.

Nu vet jag inte vilken impedans det är på högtalarna, men om du väljer 21 mm2 kabel så kommer den att räcka till ifall du vill utnyttja steget fullt ut.

97 Inlägg
18 november 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Utgår man ifrån stegets spec så kan det dra runt 46 A som mest i 4 Ohm om verkningsgraden är 70% (inte ovanligt för steg som arbetar i klass D), vid 2 Ohm så borde strömmen kunna uppgå till ca 72 A. Att steget sedan är avsäkrat med 2x25 A säkringar gör mig lite fundersam.

Nu vet jag inte vilken impedans det är på högtalarna, men om du väljer 21 mm2 kabel så kommer den att räcka till ifall du vill utnyttja steget fullt ut.

Fram högtalarna är 4ohm DLS RM6.2 http://www.dls.se/sv/car/prod.html?produkt=sv_779
Bak subwoofer 8" är ochså 4ohm

Ingen som har nåt prisvärt bra tips på RCA lågnivåkablar .Gör det nån märkbar skillnad på dubbel/trippel avskärmad som det brukar stå i reklamen smile
Brukar man kunna klippa o montera ändarna själv om man vill ha kortare kablar typ.

Quattro - bar å åk
621 Inlägg
18 november 2009
Det råder ju total hysteri i den här branschen. Kika på hur grov kabel som går till och från generatorn. Mer ström är som går där emellan kan inte gå från ett batteri till ett slutsteg heller. Varför ha lika grova kablar som en högspänningsledning?
Och argumentet att säljarna säger så. Jo de ska tjäna pengar de oxå.

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?

21 761 Inlägg
18 november 2009
p-nyhlen skrev:
Kika på hur grov kabel som går till och från generatorn. Mer ström är som går där emellan kan inte gå från ett batteri till ett slutsteg heller.

Så om man har en 50 A generator och ett 2000 W slutsteg i skuffen så kan det bara flyta 50 A i kabeln till steget? wink

p-nyhlen skrev:
Varför ha lika grova kablar som en högspänningsledning?

Två anledningar:

# Spänningsförlust
# Maximal säkringsstorlek. smile

35 Inlägg
18 november 2009
p-nyhlen skrev:
Det råder ju total hysteri i den här branschen. Kika på hur grov kabel som går till och från generatorn. Mer ström är som går där emellan kan inte gå från ett batteri till ett slutsteg heller. Varför ha lika grova kablar som en högspänningsledning?
Och argumentet att säljarna säger så. Jo de ska tjäna pengar de oxå.

Fast du kan väl inte mena allvar att säljarna världen över har lyckats lura precis ALLA ljudbyggare? wink

21 761 Inlägg
18 november 2009
mv70 skrev:
Fram högtalarna är 4ohm DLS RM6.2 http://www.dls.se/sv/car/prod.html?produkt=sv_779
Bak subwoofer 8" är ochså 4ohm

För just det specifika systemet skulle 10 mm2 kabel med 50 A säkring faktiskt räcka till, men kabellängden bör helst inte vara mer än 4 meter.

mv70 skrev:
Gör det nån märkbar skillnad på dubbel/trippel avskärmad som det brukar stå i reklamen smile
Brukar man kunna klippa o montera ändarna själv om man vill ha kortare kablar typ.

Vad jag vet så är det ingen märkbar skillnad på dubbel/trippelskärmad kabel, inte på en "märkeskabel" iaf. Det finns lösa kontakter att köpa och kabel på metervara, fast man bör inte välja billiga saker. Lödning ger säkraste resultatet. smile

stahre
18 november 2009
Finns mängder av olika kit, blekingebilradio.se har bra priser på kabelkit.

Gladen Audio
2 388 Inlägg
18 november 2009
Drönirettab skrev:
p-nyhlen skrev:
Kika på hur grov kabel som går till och från generatorn. Mer ström är som går där emellan kan inte gå från ett batteri till ett slutsteg heller.

Så om man har en 50 A generator och ett 2000 W slutsteg i skuffen så kan det bara flyta 50 A i kabeln till steget? wink

p-nyhlen skrev:
Varför ha lika grova kablar som en högspänningsledning?

Två anledningar:

# Spänningsförlust
# Maximal säkringsstorlek. smile

Plus att en lågvoltsanläggning drar väl ca 20ggr mer ström för samma effekt

Sen ska det räcka med en lågnivå till det steget, står att man kan flippa en switch till paralell-mode på sub-input om man bara har en lågnivå.
Senast redigerat av Frippe_L (18 november 2009)

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

Gladen Audio
2 388 Inlägg
18 november 2009
mv70 skrev:
Frippe_L skrev:
Sen ska det räcka med en lågnivå till det steget, står att man kan flippa en switch till paralell-mode på sub-input om man bara har en lågnivå.

Man förlorar inget på köra med bara en lågnivå kabel och "paralell-mode" läget .
Låter ju smidigt annars  smile

blir kanske lite lägre in-nivå men då höjer man bara lite:D. du hade inte tänkt tidskompa det ändå väl?
för isf är det bättre med två lågnivåer.
som stahre sa så har blekingebilradio 16mm2 kabelkit för 299 spänn. ska räcka till det steget tycker jag, allra helst när inte kablarna.
Hur det är med att löda om kontakterna på lågnivån vet ja med den kabeln som medföljer. annars får du väl ha andra lödbara kontakter i den änden.....

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

97 Inlägg
19 november 2009
Trådstartare
Det fick bli Biltemas "High End" smile Startsats komplett för 499:-
http://www.biltema.se/products/product. … mId=134396
Jordningskabel: 21 mm², utv. Ø: 11 mm, längd: 1 m.
Strömkabel: 21 mm², utv. Ø: 11 mm, längd: 6 m.
Högtalarkabel: 4 x 2 mm, utv. Ø: 2 x 5 mm längd: 5 m.
AGU-hållare med säkring + 80 A. ( Kan det bli ok säkrings st med det jag har? )

Följde ju även med en dubbelskärmad RCA-kabel, utv. Ø: 4 + 4 mm .
Fast tror jag kör den till subwoofern och köper en till "märkes" RCA kabel till framsystemet änndå.
Har ju kanske inte nån nytta av pxa-H100 boxen annars, har inte kollat vad den kan göra ännu ..
Senast redigerat av mv70 (19 november 2009)

21 761 Inlägg
19 november 2009
mv70 skrev:
AGU-hållare med säkring + 80 A. ( Kan det bli ok säkrings st med det jag har? )

Ja, det ska fungera utan problem. smile

58 Inlägg
19 november 2009
Annars detta:

http://ullareddigital.jetshop.se/defaul … rodid=1325

Blir ju helt klart prisvärt om man jämför med vad det kostar att köpa ett kit + lågnivå + block el. säkrings hållare + extra strömkabel. Här får du ju allt det i samma paket!

Sök