2647
Sök

Opel omega HACKAR sig o skarkar + olja på tändstiften!"hjälp"

GARAGET V.D.
900 Inlägg
18 november 2009
Trådstartare
#1
Hejsan, köpte en AUTOMAT opel omega 2.0 för ett tag sen å den har väl fungerat ganska okej fram tills för en månad sedan. den går dåligt på tomgång, den går ner så att bilen nästan dör för att sedan gå upp igen å så håller den på.... den hackar och skakar även när man kör, spec när man gasar på i början av körningen, mest hackar den när man ligger på hastigheter under 70, då går de knappt köra den,och det känns som att man sitter i en stoor massagestol och vibrationer går genom hela bilen. växlar man ner(2 elr 3) så slutar den hacka (har automat växellåda)... på hastigheter över 70 så hackar den, men inte lika mkt, känns nästan som om man släpper gasen lite å sen gasar igen om nån fattar va ja menar.Bilen har inte varit på någon verkstad än då min ekonomi för tillfället inte riktigt tillåter det, tyvärr.

OBS byter man tändstiften så fungerar den bra i ca en vecka sen börjar den hacka igen!!

sen om automatiskaväxeloljan så vet jag ej hur ska man byta den? vej ej heller var man ska hälla i växeloljan! e det tillsammas med servo oljan??

Om jag har missat någon information ber jag om ursäkt, men jag är tacksam för all hjälp jag kan få.

MVH
Marcus
Senast redigerat av MaRcUs_BMW (19 november 2009)

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..

4 682 Inlägg
18 november 2009
#2
brorsan hade ett liknande fel på sin vectra, vi bytte tändkablarna och då försvann felet.

MaRcUs_BMW skrev:
trycker man ner kopplingen så slutar den hacka (har automat växellåda)

??? en automatlåda har ingen koppling.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
18 november 2009
#3
Moparboy440 skrev:
brorsan hade ett liknande fel på sin vectra, vi bytte tändkablarna och då försvann felet.

MaRcUs_BMW skrev:
trycker man ner kopplingen så slutar den hacka (har automat växellåda)

??? en automatlåda har ingen koppling.

ha ha ha ha tongue

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

GARAGET V.D.
900 Inlägg
18 november 2009
Trådstartare
#4
turboforssen skrev:
Moparboy440 skrev:
brorsan hade ett liknande fel på sin vectra, vi bytte tändkablarna och då försvann felet.

MaRcUs_BMW skrev:
trycker man ner kopplingen så slutar den hacka (har automat växellåda)

??? en automatlåda har ingen koppling.

ha ha ha ha tongue

jo det skulle stå (när man växlar ner). men då tänkte jag på min andra manulla bil o jag var helt slut efter jobbet, ja ber om ursäkt smile

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..

GARAGET V.D.
900 Inlägg
19 november 2009
Trådstartare
#5
har gjort rent tändstiften idag så försvann hackningen, men d kommer att komma om ca 1-2 veckor igen.. bilen går skit bra nu alltså men bara man kör några dagar så börjar den hacka igen.. tacksam om någon har mera tips..

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..

6 642 Inlägg
19 november 2009
#6
Kan du ta en bild på hur stiften ser ut då den börjar gå dåligt igen?

De/Dem

GARAGET V.D.
900 Inlägg
19 november 2009
Trådstartare
#7
Malheus skrev:
Kan du ta en bild på hur stiften ser ut då den börjar gå dåligt igen?

ja det kan jag göra, men va tror du? e det något stort problem ?

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..

4 682 Inlägg
19 november 2009
#8
är stiften oljiga?

6 642 Inlägg
19 november 2009
#9
MaRcUs_BMW skrev:
Malheus skrev:
Kan du ta en bild på hur stiften ser ut då den börjar gå dåligt igen?

ja det kan jag göra, men va tror du? e det något stort problem ?

Beror på hur de ser ut, om de är bäcksvarta/sotiga så får bilen för mycket soppa
Senast redigerat av Malheus (19 november 2009)

De/Dem

GARAGET V.D.
900 Inlägg
19 november 2009
Trådstartare
#10
Moparboy440 skrev:
är stiften oljiga?

ja det e dom.. hur så?? hmm

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..

6 642 Inlägg
19 november 2009
#11
MaRcUs_BMW skrev:
Moparboy440 skrev:
är stiften oljiga?

ja det e dom.. hur så?? hmm

Kolvringarna kan vara slut, drar bilen olja?

De/Dem

GARAGET V.D.
900 Inlägg
19 november 2009
Trådstartare
#12
Malheus skrev:
MaRcUs_BMW skrev:
Moparboy440 skrev:
är stiften oljiga?

ja det e dom.. hur så?? hmm

Kolvringarna kan vara slut, drar bilen olja?

nej det gör den inte.. går det att byta kolvringana själv elr ?

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..

6 642 Inlägg
20 november 2009
#13
MaRcUs_BMW skrev:
nej det gör den inte.. går det att byta kolvringana själv elr ?

Ja men bättre att göra ett komp. test för att de om de är slut

Spruta in lite olja i en cylinder efter du har kollat kompet på valda cylindern, om kompet ökar pga oljan så är kolvringarna slut

Kan också vara ventilstyrningarna som är slut..inget jag vet om hur man kollar dock =/ Lättaste är att kolla kompet. Finns billigt på biltema för 400 om du inte har något verktyg

De/Dem

4 682 Inlägg
20 november 2009
#14
MaRcUs_BMW skrev:
ja det e dom.. hur så?? hmm

oljeringarna kan vara slut eller ventilstyningarna/ventiltätningarna,i bästa fall så läcker bara ventilkåpspackningen. det är troligtvis oljan på stiften som gör att bilen misständer och skakar.
prova ta ett komp.test eller ett leak-down test.

GARAGET V.D.
900 Inlägg
20 november 2009
Trådstartare
#15
Malheus skrev:
MaRcUs_BMW skrev:
nej det gör den inte.. går det att byta kolvringana själv elr ?

Ja men bättre att göra ett komp. test för att de om de är slut

Spruta in lite olja i en cylinder efter du har kollat kompet på valda cylindern, om kompet ökar pga oljan så är kolvringarna slut

Kan också vara ventilstyrningarna som är slut..inget jag vet om hur man kollar dock =/ Lättaste är att kolla kompet. Finns billigt på biltema för 400 om du inte har något verktyg

jaha låter lätt ju smile men ska motorn vara varm elr?
e det dyrt me kolvringar?

tack på för hand
marcus

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..

6 642 Inlägg
20 november 2009
#16
Ingen anning med priset..de får du nog fråga på Opel eftersom Mekonomen inte har.
Tror inte att de har någon betydelse om motorn är varm eller kall, skönare att ha händerna på en kall motor än varm

De/Dem

Offroad Racing
3 122 Inlägg
20 november 2009
#17
Bara kolvringar är nog inte så dyra, men kolvarna måste ju ur motorn för att man ska kunna byta dom. Är ju alltså en hel del arbete...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

GARAGET V.D.
900 Inlägg
21 november 2009
Trådstartare
#18
henke_99 skrev:
Bara kolvringar är nog inte så dyra, men kolvarna måste ju ur motorn för att man ska kunna byta dom. Är ju alltså en hel del arbete...

finns det nå visning på hur man ska göra? elr finns det nån som kan ge lite tips ?

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..

4 682 Inlägg
21 november 2009
#19
köp en verkstadshandbok.

GARAGET V.D.
900 Inlägg
22 november 2009
Trådstartare
#20
Moparboy440 skrev:
köp en verkstadshandbok.

men om jag köper en VHB, kompmätare och verktyg så e det inte lika bra att lämna bilen på verkstan då? vill ju betala så lite som möjligt ;/

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..


Sök