ja som rubriken lyder. Remskivan har lossnat och när jag drar åt så rullar remskivan fast jag har handbroms och växel och en som sitter och trycker på bromsen. Varför gör det så? nått som är sönder?
har plockat isär allt och kilen är borta och det va på håret att kamremen hade hoppat :S ska byta kamrem på den få tag på en kil. men när man skruvar åt och motorn går runt och jag har växel i så rör sig inte bilen fast motorn går runt (drar den för hand)
har plockat isär allt och kilen är borta och det va på håret att kamremen hade hoppat :S ska byta kamrem på den få tag på en kil. men när man skruvar åt och motorn går runt och jag har växel i så rör sig inte bilen fast motorn går runt (drar den för hand)
Så du drar alltså runt motorn för hand med växel & broms i? Och motorn GÅR RUNT inte bara remskivan som snurrar?
ja det gjorde jag! konstigt nog. men nu är de en annan sak. har nollställt motorn och bytt kamrem inte helt säkert nollställt. vilken kolv är den första som ska vara i tändläge? vi satte dit den kamremen och startade. den gick orent (MEN) konstigt nog vill kamremmen hoppa av? varför gör den det? är den spännrullen som är kass eller vad. har kollat om jag ryckt lite i dreven men inget glapp.
hade du ena hjuet i luften då du hade växeln i? Och vilken växel la du i, första? man ska lägga i den högsta växeln och trampa på bromsen hårt som satan.
Vad menar du att remmen vill hoppa av, kuggar den över eller vill glida ut från kamaxeldrevet? Hur kan du starta motorn om du inte är säker på att remmen sitter rätt?! Bytt spännaren om du inte redan gjort det.
Första kolven ska vara i öd när motorn är nollad, som regel är det kolven närmast kamremmen (kan kanske avvika från bil till bil).
bilen stog på båda hjulen. hade första växlen i. kammremen vill glida av på alla drev utan där nere för där sitter ju brickor som styr in den. nej har inte bytt spännrullen ska köpa en idag. ok har för mig att de är så men är inte helt undra.