TMW-Performance skrev:
Körde förövrigt en v70r för ett tag sen, blev grymt besviken..
Vad hade du för förväntningar då?
BMW M3 eller M5-dräpare?

Jag tror fortfarande det finns ett sug efter prestandamodeller från Volvo, synd bara att Ford har kommit så långt i sin utfasning av Volvos 5-cyl motorer.
Om man ser kostnadsmässigt så var inte de nya S60R/V70NR så jättedyra i förhållande till sina föregångare.
En T-Gul kostade drygt 400 000kr ny 1995, medans en V70NR kostade 600 000kr 2007.
Räkna sen om kronans värde 1995 till dagens värde.
T-Gul modellerna sålde slut så fort att Volvo fick göra ett par upplagor till - svarta och gröna.
Efterföljande år kom ju 850R, i obegränsad upplaga, liksom efterföljande bilar (förutom S70R som endast tillverkades i 533ex), och de sålde så pass bra att Volvo bestämde sig för att göra en S60R/V70NR variant.
Dock hade man i princip 0 marknadsföring på sina R-modeller vilket nog har en del inverkan.
Och nej, R står fortfarande inte för Racing, utan Refined.
Man ska inte åka i den snabbaste, sportigaste Volvon, utan den mest förfinade.

Jag tror många missar mycket där.