Två biljardbord är guld värt, det blir lätt kamp om vilka som ska spela kring ett bord. En stereo med separata högtalare är inte helt fel och man ska helst kunna koppla in sin mp3-spelare i den (med vanlig 3.5" plugg)
Posters på väggarna och många speglar. Både killar och tjejer gillar att spegla sig och så får man automatiskt lite mer uppsyn plus att rummen känns lite större. Några golvlampor (uplights) är inte helt fel.
Soffor av olika slag och storlek (second hand) är trevligt. Om man gör lite öar med soffor, t.ex. en soffa på var sin sida om ett bord så kan man spela kort, sänka skepp, fia med knuff, shack osv men även chilla.
Ett barbord är också nice, då en hel del människor gillar att stå. Har man en pulpet så kan man även gömma saker bakom disken.
Någonstans att hänga av sig kläderna är ett måste. Annars kommer jackor och liknande att hamna i sofforna och på borden.
Pantburksinsamling är att rekommendera (och en hel del papperskorgar av olika slag)
Tidningsställ med tidningar som man kan låna mot pant '
Kortlekar måste man ha gott om. Ett tiotal likadana kan vara bra, så att det inte gör så mycket att kort försvinner.
TP är ett ganska så klassiskt spel som jag tycker bör finnas på en ungdomsgård.
Jag är ett personligt fan av mörka färger. En vägg skulle jag försöka viga åt graffiti, gärna med uv-reaktiva färger och med blacklight ovanför.
Vill du ha det lite tystare så fixar du in tåliga mattor, eller skapar en chill-avdelning där man bara får gå in utan skor. Mattor gör att ljudnivån minskar en hel del.
Växter kan göra en hel del. Palmer och garderobsblommor är ganska så tåliga.
Istället för tv så skulle jag montera upp en projektor i taket. Kopplad till en dator så kan man göra väldigt mycket kul. Guitar Hero någon?
Ett akvarium kan göra under i en chill-hörna, men då måste man även kunna ta hand om det.
Trådlöst nätverk tycker jag borde vara standard på alla ungdomsgårdar nuförtiden.
Sen kan man ha en publik webcam som visar vad som händer på gården.