3695
Sök

Kronofogden, vilken bil ta de?

260 Inlägg
20 november 2009
Trådstartare
Hej!
Har en mazda som är värd ca. 15000:-
Kan kronofogden ta den om man är skyldig dem 130000:- i skatteskuld?
Tänkte även byta upp mig till en bil för 25000:-.
hoppas någon kan ge mig ett korrekt svar.
Senast redigerat av ChristerGustafson (20 november 2009)

Nu en Audi A4 -96

Med-lem
129 Inlägg
20 november 2009
Det kommer dom nog göra... mitt råd är sälj bilen och ge dem pengar ist.

Man får aldrig en andra schans att ge ett första intryck.

Fotograf
121 Inlägg
20 november 2009
Beror ju lite på om du har behov av bil ex: ungar, jobb som kräver bil, etc etc finns det inga giltiga skäl för dig att ha bil så tar de nog den alla gånger.

Har du dock kanske förälder eller syskon du kan skriva över den på så kan du kanske köpa dig lite tid att ordna upp detta med fogden, göra upp en avbetalnings plan etc, de flesta fodringsägare är klart intresserade av att få tillbaka sina pengar.

http://www.snap-it.se Hojta till om fotosession.

260 Inlägg
20 november 2009
Trådstartare
De tar ca. 3000 i månaden reda, men kanske bör skriva över bilen på dottern.

Nu en Audi A4 -96

1 436 Inlägg
20 november 2009
Eller så betalar man sin skatt som alla andra och så slipper man dessa problem.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

Allmänt Jobbig
1 200 Inlägg
20 november 2009
Caffe skrev:

Rätt onödigt inlägg, nästan lika onödigt som mitt.

If loyalties must be broken, If the lines must be crossed, do it fast, do it Furious

260 Inlägg
20 november 2009
Trådstartare
Waho skrev:
Caffe skrev:

Ungerfär!

Nu en Audi A4 -96

260 Inlägg
20 november 2009
Trådstartare
ChristerGustafson skrev:
Waho skrev:
Caffe skrev:

Ungerfär!

Men vart går gränsen?

Nu en Audi A4 -96

Allmänt Jobbig
1 200 Inlägg
20 november 2009
ChristerGustafson skrev:
ChristerGustafson skrev:
Waho skrev:

Ungerfär!

Men vart går gränsen?

För att inte förstöra tråden totalt så slutar vi med vårat "ämne" här smile

If loyalties must be broken, If the lines must be crossed, do it fast, do it Furious

Ointresserad.
936 Inlägg
20 november 2009
Caffe skrev:

Lägg ner.

Teabag appreciation club.

blacken
20 november 2009
ChristerGustafson skrev:
ChristerGustafson skrev:
Waho skrev:

Ungerfär!

Men vart går gränsen?

Kronofogden likaväl som andra Svenska myndighets instanser har i princip inga gränser alls, utan dom gör lite som dom vill. Men troligt scenario dom norpar din bil och kränger den på aktion som vanligt i sådana fall. Skulle det till äventyrs skull bli en slant över så kanske du får den.

Att skriva över på närstående är inte heller "optimalt" skydd för att behålla bilen/ vad än det är som dom fikar efter, utan dom kan norpa den ändå även ifall den står på annan medlem i familjen.

Bästa alternativet är skriv den på en pålitlig polare och håll den utom "synhåll" ifrån kronkalle, lös skulden och skriv tillbaka skrindan på dig själv igen.  Men det måste göras INNAN kronkalle kommer eller mäter ut den..
Senast redigerat av blacken (20 november 2009)

Os Difuntos
1 822 Inlägg
20 november 2009
blacken skrev:
ChristerGustafson skrev:
ChristerGustafson skrev:

Ungerfär!

Men vart går gränsen?

Kronofogden likaväl som andra Svenska myndighets instanser har i princip inga gränser alls, utan dom gör lite som dom vill. Men troligt scenario dom norpar din bil och kränger den på aktion som vanligt i sådana fall. Skulle det till äventyrs skull bli en slant över så kanske du får den.

Att skriva över på närstående är inte heller "optimalt" skydd för att behålla bilen/ vad än det är som dom fikar efter, utan dom kan norpa den ändå även ifall den står på annan medlem i familjen.

Bästa alternativet är skriv den på en pålitlig polare och håll den utom "synhåll" ifrån kronkalle, lös skulden och skriv tillbaka skrindan på dig själv igen.  Men det måste göras INNAN kronkalle kommer eller mäter ut den..

Och där kom ett sånt klassiskt garaget.org svar från nån som bara "gissar" sig fram till ett svar och inte vet vad han/hon pratar om.
KF tar inte din bil bara för att du är skyldig dom pengar, du "betalar" ju av 3000:- varje månad till dom och jag gissar på att det är något ni båda kommit fram till.
För att dom skall göra en utmätning av dig krävs att du inte kan reglera din skuld till dom så som att du blir arbetslös, skiter i att betala, mm. Då kan du försättas i personlig konkurs och det vill du inte.
Du skulle kunna köpa dig en bil för en mille om det är så, det har inte dom med att göra.
Så länge du betalar tillbaka det ni har kommit överens om kan dom inte säga ett skit.

Guns dont kill people, Chuck Norris kills people.

blacken
20 november 2009
baca skrev:
blacken skrev:
ChristerGustafson skrev:

Men vart går gränsen?

Och där kom ett sånt klassiskt garaget.org svar från nån som bara "gissar" sig fram till ett svar och inte vet vad han/hon pratar om.
KF tar inte din bil bara för att du är skyldig dom pengar, du "betalar" ju av 3000:- varje månad till dom och jag gissar på att det är något ni båda kommit fram till.
För att dom skall göra en utmätning av dig krävs att du inte kan reglera din skuld till dom så som att du blir arbetslös, skiter i att betala, mm. Då kan du försättas i personlig konkurs och det vill du inte.
Du skulle kunna köpa dig en bil för en mille om det är så, det har inte dom med att göra.
Så länge du betalar tillbaka det ni har kommit överens om kan dom inte säga ett skit.

lol Du är rolig som vanligt. Jag har "slagits" med kronkalle i många år, så försök inte..

Os Difuntos
1 822 Inlägg
20 november 2009
Så länge han har en avbetalningsplan med med KF så har dom ingen rätt till att göra en utmätning av honom, om du sköter det som ni kommit överens om så finns det inget som säger att dom ska kräva in pengar genom utmätning av tillgångar. Sen om du nolltaxerar och lever lyxliv så e det klart dom kan börja undra..

Guns dont kill people, Chuck Norris kills people.

260 Inlägg
20 november 2009
Trådstartare
Då är jag lite nöjdare, för jag har en avbetalningsplan med dem.

Nu en Audi A4 -96

1 210 Inlägg
20 november 2009
ChristerGustafson skrev:

De går inte att skriva en bil på sin barn om dom är minderåriga.. ny lag.. wink gissa  varför!

men är hon myndig så visst... men 130000 är ju faktiskt inte allt för mycke i skuld.. de kan du lösa med hårt arbete och vettig avbetalningsplan.

mvh

Sen en annan notis, Kf kan inte ta saker av andra familje medlemmar för att reglera en skuld... de skulle jag vilja kalla bull shit! tongue
Senast redigerat av Ekis! (21 november 2009)

8 885 Inlägg
21 november 2009
ChristerGustafson skrev:

Är hon 18 eller över så går det anars inte.
Att fogden skulle ta din bil för en skatteskuld ser jag som obefintlig, då värdet på den inte är så hög och dom redan tar pengar.

Edit
Såg nu att baca gett ett vettigt svar
Senast redigerat av Hamilton (21 november 2009)

Fotograf på tierpidag.se

blacken
21 november 2009
baca skrev:
Så länge han har en avbetalningsplan med med KF så har dom ingen rätt till att göra en utmätning av honom, om du sköter det som ni kommit överens om så finns det inget som säger att dom ska kräva in pengar genom utmätning av tillgångar. Sen om du nolltaxerar och lever lyxliv så e det klart dom kan börja undra..

Det vet jag ,men som trådskaparen presenterade sin fråga så får man intrycket av att kronkalle redan har börjat att slå sina lovar kring bilen. Och då så är det annorlunda eller hur??..

Pekabow i can see u
644 Inlägg
21 november 2009
ChristerGustafson skrev:
Hej!
Har en mazda som är värd ca. 15000:-
Kan kronofogden ta den om man är skyldig dem 130000:- i skatteskuld?
Tänkte även byta upp mig till en bil för 25000:-.
hoppas någon kan ge mig ett korrekt svar.

DU delbetalar = ingen kommer ta din bil!!!
Du har "lovat de att betala tillbaka med din lön som du säger tar de 3000 kr varje månad. KF gör inte alls som de vill min pappa jobba där o satt med honom nyss o snacka lite. e de så att du sluta betala och sluta höra av dig efter många brev så börja de en press på bil hus andra saker som är värda . , du säger dotter har man en dotter så ser de också på det en bil ska finnas hemma inte en bil för 200 tusen med som du säger 25 tusen e inget! lycka till . snacka med de  fråga du har rätt till det.

Sök