2895
Sök

Besluts ångest ang bilköp!

DO IT LOW STYLE
1 342 Inlägg
22 november 2009
#41
Rquired skrev:
*Innan den här tråden blev Sandlåda, var det någon som hävdade att fwd duger utmärkt till vardags. Och jag kan inte annat än hålla med, men inte när det handlar om 200hp eller mer. Effektsiffran beror lite på bilmodell förstås.

Köper man en snabb bil är det inte längre strikt en vardagsbil, och då är plötsligt känslorna så mycket viktigare. Och det är då FWD faller i mina ögon, i en bil med mer än "vardagseffekt" blir det bara instabilt och ryckigt. En väldigt otrevlig känsla när man accelererar, samtidigt som folk brukar påstå att starka rwd bilar som tex M3 är svårkörda. En M3 kastar inte med baken om man inte provocerar, eller kör över bilens förmåga. Däremot är det betydligt lättare att få en rejäl understyrning när man har mycket effekt och ketchupkaraktär på framhjulen, vilken bil är det egentligen som beter sig farligt och opålitligt?

Den ökänt välbalanserade M3 eller en framtung bil med många hästar som lätt släpper loss på framhjulen?

Har du ens kört en M3:a?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 november 2009
#42
J-P-R skrev:
Rquired skrev:
*Innan den här tråden blev Sandlåda, var det någon som hävdade att fwd duger utmärkt till vardags. Och jag kan inte annat än hålla med, men inte när det handlar om 200hp eller mer. Effektsiffran beror lite på bilmodell förstås.

Köper man en snabb bil är det inte längre strikt en vardagsbil, och då är plötsligt känslorna så mycket viktigare. Och det är då FWD faller i mina ögon, i en bil med mer än "vardagseffekt" blir det bara instabilt och ryckigt. En väldigt otrevlig känsla när man accelererar, samtidigt som folk brukar påstå att starka rwd bilar som tex M3 är svårkörda. En M3 kastar inte med baken om man inte provocerar, eller kör över bilens förmåga. Däremot är det betydligt lättare att få en rejäl understyrning när man har mycket effekt och ketchupkaraktär på framhjulen, vilken bil är det egentligen som beter sig farligt och opålitligt?

Den ökänt välbalanserade M3 eller en framtung bil med många hästar som lätt släpper loss på framhjulen?

Har du ens kört en M3:a?

Ja, men bara E36 tyvärr. Fler frågor eller vågar du lita på att jag vet hur motorstarka rwd beter sig? smile

*Har aldrig sagt att en M3 inte kan bita ifrån rejält, men likaså kan en motorstark framhjulsdriven bil.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

"Unloaded"
1 557 Inlägg
22 november 2009
#43
"Nu jämförde jag med gamla M3 E36 av samma årsmodell och visst de är väl snabba för att vara standardbilar med sina 286hk men de är inte snabbare än en 940 T4 iaf."

Du påstår att man får bygga sin egna 940 T4? Men då får väl jag bygga min egen 3.0 M3 då? Skum jämförelse to be honest, som tidigare nämnt.

"When innovation meets passion!"

-utan 940
1 728 Inlägg
23 november 2009
#44
ekelund88 skrev:
och nej volvo 7/900 serie med t4 finns inte nej :p men tror inte heller limmets fanns serie producerad min tanke var o visa att du inte kan jämföra en trimmad bil med en orginal kärra ger inte riktigt rätt bild av de hela

Jag använde det som argument eftersom man kan trimma en turbobil mycket mer och fortfarande besikta den. Egentligen är det väl inte så mycket mer olagligt att turbokonvertera en BMW än att trimma en 850 med turbo, den stora skillnaden är att man slipper plocka bort och sätta tillbaka trimmet igen en gång per år med 850:n.

Mechanimal skrev:
"Nu jämförde jag med gamla M3 E36 av samma årsmodell och visst de är väl snabba för att vara standardbilar med sina 286hk men de är inte snabbare än en 940 T4 iaf."

Du påstår att man får bygga sin egna 940 T4? Men då får väl jag bygga min egen 3.0 M3 då? Skum jämförelse to be honest, som tidigare nämnt.

Får är snälla djur på Gottland, det som räknas är vad bilprovningen säger.

Sist jag besiktade brydde jag mig inte ens om att ställa ner laddtrycket, när han skulle provköra sa jag "kör så det ryker" och han var borta i flera minuter, sen kom han tillbaka och gav mig en tvåa för anliggande broms.

"Unloaded"
1 557 Inlägg
23 november 2009
#45
Andreas 940 skrev:
ekelund88 skrev:
och nej volvo 7/900 serie med t4 finns inte nej :p men tror inte heller limmets fanns serie producerad min tanke var o visa att du inte kan jämföra en trimmad bil med en orginal kärra ger inte riktigt rätt bild av de hela

Jag använde det som argument eftersom man kan trimma en turbobil mycket mer och fortfarande besikta den. Egentligen är det väl inte så mycket mer olagligt att turbokonvertera en BMW än att trimma en 850 med turbo, den stora skillnaden är att man slipper plocka bort och sätta tillbaka trimmet igen en gång per år med 850:n.

Mechanimal skrev:
"Nu jämförde jag med gamla M3 E36 av samma årsmodell och visst de är väl snabba för att vara standardbilar med sina 286hk men de är inte snabbare än en 940 T4 iaf."

Du påstår att man får bygga sin egna 940 T4? Men då får väl jag bygga min egen 3.0 M3 då? Skum jämförelse to be honest, som tidigare nämnt.

Får är snälla djur på Gottland, det som räknas är vad bilprovningen säger.

Sist jag besiktade brydde jag mig inte ens om att ställa ner laddtrycket, när han skulle provköra sa jag "kör så det ryker" och han var borta i flera minuter, sen kom han tillbaka och gav mig en tvåa för anliggande broms.

Det jag menade var; din trimmade 940 turbo tar en standard M3. Får jag öka effekten på en S50B30(M3 3.0) med samma % som du ökat din 940 med så blir det M3 som drar 940 turbo; Trimmat vs. trimmat. Jag kan dra en Porsche med min 325:a, men hur vet jag att det inte bara var snik-snik deluxe varianten? Drog ens Porschen på? Du tar säkerligen en M3 standard, det betvivlar jag inte, förstår dock inte det som ett argument för att han ska välja Volvon över BMWn, att den går att trimma? Allt går väl att trimma, precis som får är snälla djur på Gotland. Jag gillar både E36:orna med sexor samt 850 med turbo-spisarna; riktigt fint ljud och bra tryck. Föredrar BMW;n, men har inget emot Volvon.

"When innovation meets passion!"

-utan 940
1 728 Inlägg
23 november 2009
#46
Mechanimal skrev:
Det jag menade var; din trimmade 940 turbo tar en standard M3. Får jag öka effekten på en S50B30(M3 3.0) med samma % som du ökat din 940 med så blir det M3 som drar 940 turbo; Trimmat vs. trimmat. Jag kan dra en Porsche med min 325:a, men hur vet jag att det inte bara var snik-snik deluxe varianten? Drog ens Porschen på? Du tar säkerligen en M3 standard, det betvivlar jag inte, förstår dock inte det som ett argument för att han ska välja Volvon över BMWn, att den går att trimma? Allt går väl att trimma, precis som får är snälla djur på Gotland. Jag gillar både E36:orna med sexor samt 850 med turbo-spisarna; riktigt fint ljud och bra tryck. Föredrar BMW;n, men har inget emot Volvon.

Som sagt är mitt argument att 850:n går att trimma mycket men fortfarande går att besikta med trimmet på, sen är det upp till var och en att avgöra om man vill nöja sig med en småtrimmad BMW som går att besikta eller en turbokonverterad som måste byggas om inför varje besiktning.

582 Inlägg
24 november 2009
#47
hur kan man vara så trasig att man jämför en M3 mot en rutten 940!! WTF!!

hej

Allmänt envis
12 512 Inlägg
24 november 2009
#48
Mechanimal skrev:
Andreas 940 skrev:
ekelund88 skrev:
och nej volvo 7/900 serie med t4 finns inte nej :p men tror inte heller limmets fanns serie producerad min tanke var o visa att du inte kan jämföra en trimmad bil med en orginal kärra ger inte riktigt rätt bild av de hela

Jag använde det som argument eftersom man kan trimma en turbobil mycket mer och fortfarande besikta den. Egentligen är det väl inte så mycket mer olagligt att turbokonvertera en BMW än att trimma en 850 med turbo, den stora skillnaden är att man slipper plocka bort och sätta tillbaka trimmet igen en gång per år med 850:n.

Mechanimal skrev:
"Nu jämförde jag med gamla M3 E36 av samma årsmodell och visst de är väl snabba för att vara standardbilar med sina 286hk men de är inte snabbare än en 940 T4 iaf."

Du påstår att man får bygga sin egna 940 T4? Men då får väl jag bygga min egen 3.0 M3 då? Skum jämförelse to be honest, som tidigare nämnt.

Får är snälla djur på Gottland, det som räknas är vad bilprovningen säger.

Sist jag besiktade brydde jag mig inte ens om att ställa ner laddtrycket, när han skulle provköra sa jag "kör så det ryker" och han var borta i flera minuter, sen kom han tillbaka och gav mig en tvåa för anliggande broms.

Det jag menade var; din trimmade 940 turbo tar en standard M3. Får jag öka effekten på en S50B30(M3 3.0) med samma % som du ökat din 940 med så blir det M3 som drar 940 turbo; Trimmat vs. trimmat. Jag kan dra en Porsche med min 325:a, men hur vet jag att det inte bara var snik-snik deluxe varianten? Drog ens Porschen på? Du tar säkerligen en M3 standard, det betvivlar jag inte, förstår dock inte det som ett argument för att han ska välja Volvon över BMWn, att den går att trimma? Allt går väl att trimma, precis som får är snälla djur på Gotland. Jag gillar både E36:orna med sexor samt 850 med turbo-spisarna; riktigt fint ljud och bra tryck. Föredrar BMW;n, men har inget emot Volvon.

Jag tvivlar redan där...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

806 Inlägg
24 november 2009
#49
Rquired skrev:
*Innan den här tråden blev Sandlåda, var det någon som hävdade att fwd duger utmärkt till vardags. Och jag kan inte annat än hålla med, men inte när det handlar om 200hp eller mer. Effektsiffran beror lite på bilmodell förstås.

Köper man en snabb bil är det inte längre strikt en vardagsbil, och då är plötsligt känslorna så mycket viktigare. Och det är då FWD faller i mina ögon, i en bil med mer än "vardagseffekt" blir det bara instabilt och ryckigt. En väldigt otrevlig känsla när man accelererar, samtidigt som folk brukar påstå att starka rwd bilar som tex M3 är svårkörda. En M3 kastar inte med baken om man inte provocerar, eller kör över bilens förmåga. Däremot är det betydligt lättare att få en rejäl understyrning när man har mycket effekt och ketchupkaraktär på framhjulen, vilken bil är det egentligen som beter sig farligt och opålitligt?

Den ökänt välbalanserade M3 eller en framtung bil med många hästar som lätt släpper loss på framhjulen?

Finns många Fwd bilar som passar bra med mycket effekt tex, nya ford rs och mazda 3 mps, nästan inga hjulspinn bara sticker som en rwd. Men jag håller med om att 850 turbo inte passar med 300 hk i låga farter iaf


806 Inlägg
24 november 2009
#50
Aja Ts har du fått några vettiga svar då? hehe


2 283 Inlägg
24 november 2009
#51
TMW-Performance skrev:
jes skrev:
BMW alla dagar året om.som en kompis till mej brukar säga :  volvo det är för fattiga människor!!

Sa han som inte har någon bil. Haha

Och påpekar han som inte har någon.

R.I.P. Michael Jackson!

918 Inlägg
24 november 2009
#52
jes skrev:
BMW alla dagar året om.som en kompis till mej brukar säga :  volvo det är för fattiga människor!!

Är det inte så här att många som kör runt med dyra bmw att de flesta tar lån och köper?  tongue
Senast redigerat av Ante90 (24 november 2009)


806 Inlägg
24 november 2009
#53
Ante90 skrev:
jes skrev:
BMW alla dagar året om.som en kompis till mej brukar säga :  volvo det är för fattiga människor!!

Är det inte så här för många som kör runt med dyra bmw att de flesta tar lån och köper?  tongue

Som alla Bmw freaks har sagt dag in och ut så är dom ju inte dyra, tom billigare än många andra svensson bilar^^


918 Inlägg
24 november 2009
#54
lodiseN skrev:
Ante90 skrev:
jes skrev:
BMW alla dagar året om.som en kompis till mej brukar säga :  volvo det är för fattiga människor!!

Är det inte så här för många som kör runt med dyra bmw att de flesta tar lån och köper?  tongue

Som alla Bmw freaks har sagt dag in och ut så är dom ju inte dyra, tom billigare än många andra svensson bilar^^

jo det vet jag men jag snackar typ om nyare m3 och andra nyare smile inget påhopp så att du vet smile
Senast redigerat av Ante90 (24 november 2009)


806 Inlägg
24 november 2009
#55
Ante90 skrev:
lodiseN skrev:
Ante90 skrev:

Är det inte så här för många som kör runt med dyra bmw att de flesta tar lån och köper?  tongue

Som alla Bmw freaks har sagt dag in och ut så är dom ju inte dyra, tom billigare än många andra svensson bilar^^

jo det vet jag men jag snackar typ om nyare m3 och andra nyare smile inget påhopp så att du vet smile

Jaha sånna pizza bagare kör runt med menar du:D haha


754 Inlägg
24 november 2009
#56
Jag kan varmt rekommendera en 328 E36! Är sjukt nöjd med min!smile Går helt ok, drar många blickar åt sig, låter helt UNDERBART!big_smile...osv osv:P

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson

BMW entusiast
579 Inlägg
25 november 2009
#57
Ante90 skrev:
Är det inte så här att många som kör runt med dyra bmw att de flesta tar lån och köper?  tongue

Och vad fan har det med den här tråden att göra?

Hur många barnfamiljer med V70 tror du åker och köper bilen kontant?
Så länge man sköter betalningen är det väll skitsamma om man har lån på "BMW'n"

jes skrev:
hur kan man vara så trasig att man jämför en M3 mot en rutten 940!! WTF!!

Kan inte hålla med dig mer faktiskt..


-utan 940
1 728 Inlägg
25 november 2009
#58
jes skrev:
hur kan man vara så trasig att man jämför en M3 mot en rutten 940!! WTF!!

Du har tid att sitta och trolla i forum men inte ta en bild på din M3:a. roll

Rquired skrev:
Jag tvivlar redan där...

Ja för inte kan väl en simpel Volvo, hur trimmad den än är vara snabbare än en otrimmad BMW?

806 Inlägg
25 november 2009
#59
Andreas 940 skrev:
jes skrev:
hur kan man vara så trasig att man jämför en M3 mot en rutten 940!! WTF!!

Du har tid att sitta och trolla i forum men inte ta en bild på din M3:a. roll

Rquired skrev:
Jag tvivlar redan där...

Ja för inte kan väl en simpel Volvo, hur trimmad den än är vara snabbare än en otrimmad BMW?

Ändå är det bevisat gång på gång på olika klipp haha, men då är det något fel på bilen och han som körde bmwn missar alltid gaspedalen
Senast redigerat av lodiseN (25 november 2009)


Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
25 november 2009
#60
Hittar man en 850 T5:a i riktigt fint skicks så ska man slå till. Min strulade en del, tyvärr.



Sök