2435
Sök

740in vägrar strarta..

Skaune
21 november 2009
Trådstartare
#1
Jahopp..

En 740 230F -90:a som började bli svårstartad i början vill nu inte starta alls. Ibörjan hjälpte det med startkablar och lite vevande med startmotorn. Nu hjälper inte ens det. När man väl fått igång bilen kunde den "dippa" i körningen, som om tändningen försvann, men hoppade igång igen. slängde i en ny laddningsregulator, och prova med en ny tändspole från biltema, men icke.

kommer ingen gnista på stiften. Så nu funderar jag, hittar inget som liknar en styrbox nånstans, vart sitter den? eller kan det vara så simpelt som att rotorn o fördelaren e kassa? men borde inte nån cylinder visa tecken på liv åtminstånde? stiften e oxå gamla ca 1700 mil NGK stift visserligen. Så snälla nän, hjälp mig o klura innan jag skickar skiten till skroten!

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
21 november 2009
#2
öppna fördelar locket o titta hur dom ser ut vet ja smile
Om det finns sprickor & ärg så e de kasst.

C H E V R O L E T <3

Skaune
21 november 2009
Trådstartare
#3
ok, vill do. Men vart sitter styrenheten då? sitter den inne i kupén? har höt nått om att den sitter under rattstången? Hittade lite smaskiga felkoder oxå!

uttag 6: 2-2-4 / 2-1-4

Uttag 2: 2-3-2 / 1-2-1

Vet inte vad de betyder för jag vet inte vilket system de e jag har, regina eller jetronic vad de nu heter. Förr älskade jag o meka , men nu hatar jag det!

:-)
367 Inlägg
21 november 2009
#4
Styrenheten sitter väl på passagerarsidan, nere vid fötterna till höger.


Om jag minns riktigt rätt.

Skaune
21 november 2009
Trådstartare
#5
ok , ska kolla den med. Plockade av rotorn och fördelaren, såg inge vidare ut, slipa rent dom och insåg att det fans oljestänk i fördelaren. rengjorde och monterade, men icke... nu tänkte jag leta efter tändmodulen, men vart hittar jag den?

122 Inlägg
21 november 2009
#6
2-3-2 = adaptiv lambdakontroll, mager eller fet blandning, tomgång.
1-2-1 = (Jetronic) ingen signal från luftmängdsmätaren. Motorn går i "linka-hem"-läge.
            (Regina) signal från lufttrycksgivaren frånvarande eller felaktig.
dom hittade jag på LH2.4
2-2-4 = kylvätsketemperaturgivaren defekt. motorn uppför sig som om den vore het och går i "linka-hem"-läge.
2-1-4 = Hastighetsgivarenn defekt. EJ b230F med REX-1
dom hittade jag på EZ116K och Bendix REX-1 tändsystem

hoppas det var till någon hjälp!

/Mvh Marcus

Inga problem!

Skaune
22 november 2009
Trådstartare
#7
Oljekatt skrev:
2-3-2 = adaptiv lambdakontroll, mager eller fet blandning, tomgång.
1-2-1 = (Jetronic) ingen signal från luftmängdsmätaren. Motorn går i "linka-hem"-läge.
            (Regina) signal från lufttrycksgivaren frånvarande eller felaktig.
dom hittade jag på LH2.4
2-2-4 = kylvätsketemperaturgivaren defekt. motorn uppför sig som om den vore het och går i "linka-hem"-läge.
2-1-4 = Hastighetsgivarenn defekt. EJ b230F med REX-1
dom hittade jag på EZ116K och Bendix REX-1 tändsystem

hoppas det var till någon hjälp!

/Mvh Marcus

Ja men ingen av de felen borde väl göra att bilen inte startar? M´Den borde gå som en kratta men åtminstånde starta?

122 Inlägg
22 november 2009
#8
jag hade ändå kollat tempgivaren och LMM

Inga problem!

Skaune
22 november 2009
Trådstartare
#9
ok, men börjar närma mig teorin att det är tändmodulen eller hallgivaren de e fel på! Kan jag se ifall de e hallgivaren som e kass, ifall varvmätarnålen inte rör sig om jag försöker starta bilen med startkablar?? vill hellre att de e tändmodulen, då den e billigare o betydligt lättare o byta!

Skaune
22 november 2009
Trådstartare
#10
kom igen, ingen som vet? ok, om jag säger såhär, om de e nån som har en 740 och har lust att kolla ifall varvräknararen hoppar när ni startar bilen? eller om den e helt flack tills den hoppar igång?? hade vatt jätte bra ifall nån har lust o kolla! thanks!

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
22 november 2009
#11
rör sig på min 740 iallafall när man ska starta den

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Skaune
22 november 2009
Trådstartare
#12
NITROUS skrev:
rör sig på min 740 iallafall när man ska starta den

innan den går igång menar du? saken e den att kopplar jag till startkablar o kör den på startmotorn ligger varvräknaren still. vill inte att de ska va den förbannade hallgivaren...

Performance meck
342 Inlägg
22 november 2009
#13
Axor skrev:
ok , ska kolla den med. Plockade av rotorn och fördelaren, såg inge vidare ut, slipa rent dom och insåg att det fans oljestänk i fördelaren. rengjorde och monterade, men icke... nu tänkte jag leta efter tändmodulen, men vart hittar jag den?

tänd modulen sitter bakom luft burken

kommer inte redigt ihåg vilken box som sitter vart men en sitter till höger vid passaskerar fötterna och den andra vid ratt stången (finns en tänd och en bränsle box)

du har inte kört i någon stor och djup vatten pöl med bilen?
jag fick nämligen vatten i boxen vid passakerar fötterna och då gick bilen helt åt helvete

Mvh viktor

Skaune
22 november 2009
Trådstartare
#14
wistfors skrev:
Axor skrev:
ok , ska kolla den med. Plockade av rotorn och fördelaren, såg inge vidare ut, slipa rent dom och insåg att det fans oljestänk i fördelaren. rengjorde och monterade, men icke... nu tänkte jag leta efter tändmodulen, men vart hittar jag den?

tänd modulen sitter bakom luft burken

kommer inte redigt ihåg vilken box som sitter vart men en sitter till höger vid passaskerar fötterna och den andra vid ratt stången (finns en tänd och en bränsle box)

du har inte kört i någon stor och djup vatten pöl med bilen?
jag fick nämligen vatten i boxen vid passakerar fötterna och då gick bilen helt åt helvete

Mvh viktor

tändmodulen har jag redan hittat. mm kan va att jag gjort de men bilen gick liksom tidvis svårare o starta, så de kan jag ju utesluta då ju!

Skaune
22 november 2009
Trådstartare
#15
hmm nu ble jag lite fundersam! Bilen är ju en 740 GL/e 90:a  med B230F motorn, vet inte om de e med jetronic 2,2 eller 2,4 , men har jag hallgivare eller svänghjulsgivare? För där sitter inget på den bakmonterade fördelaren? bara ingångar och utgångar till tändkablarna? så e de nån som vet, svänghjulsgivare eller hallgivare? (och vart exakt sitter fanskapen?) wink

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
22 november 2009
#16
Axor skrev:
hmm nu ble jag lite fundersam! Bilen är ju en 740 GL/e 90:a  med B230F motorn, vet inte om de e med jetronic 2,2 eller 2,4 , men har jag hallgivare eller svänghjulsgivare? För där sitter inget på den bakmonterade fördelaren? bara ingångar och utgångar till tändkablarna? så e de nån som vet, svänghjulsgivare eller hallgivare? (och vart exakt sitter fanskapen?) wink

har du ingen kontakt bakpå fördelaren har du svänghjulsgivaren, den sitter bakpå motorn vid sprängkåpan

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Skaune
22 november 2009
Trådstartare
#17
NITROUS skrev:
Axor skrev:
hmm nu ble jag lite fundersam! Bilen är ju en 740 GL/e 90:a  med B230F motorn, vet inte om de e med jetronic 2,2 eller 2,4 , men har jag hallgivare eller svänghjulsgivare? För där sitter inget på den bakmonterade fördelaren? bara ingångar och utgångar till tändkablarna? så e de nån som vet, svänghjulsgivare eller hallgivare? (och vart exakt sitter fanskapen?) wink

har du ingen kontakt bakpå fördelaren har du svänghjulsgivaren, den sitter bakpå motorn vid sprängkåpan

vad går en ny på om de e nån som vet? och är den lätt åtkommlig underifrån?
För nu e ju saken att varvräknaren rör sig inte under startförsöken, så jag utesluter tändmodulen nu o kikar mer mot svänghjulsgivaren!

587 Inlägg
22 november 2009
#18
mina morföräldrars bil var hallgivarn sönder på. bilen kunde starta till en kort stund för att sedan gå sämre o sämre för att sen dö. den surade ner stiften fullständigt, volvo hade ett lite h-vete att hitta felet - de bytte allt möjligt innan de kom underfund med att det var hallgivaren som tackat för sej.


Skaune
22 november 2009
Trådstartare
#19
hittade svänghjulsgivare! ibland e man bara dum o lat o sitter vid ett tangentbord istället för o själv leta!
Nemasproblemas o byta verkade som! Sladden uppe vid torpedväggen strax innan kontaktstycket var skavd, eller iaf så vart skyddshöljet med nån slags isolering bort "flagnad", kan det bli någon störning som gör att den inte funkar då?

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
22 november 2009
#20
Axor skrev:
hittade svänghjulsgivare! ibland e man bara dum o lat o sitter vid ett tangentbord istället för o själv leta!
Nemasproblemas o byta verkade som! Sladden uppe vid torpedväggen strax innan kontaktstycket var skavd, eller iaf så vart skyddshöljet med nån slags isolering bort "flagnad", kan det bli någon störning som gör att den inte funkar då?

är den så pass skavd att det blir kortis så har du nog hitta felet.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.


Sök