2647
Sök

Chiptrimmning Volvo 940 ltt

5 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
Tjena!

Har lagt i både bränsle och tänd chip i min 940.
Sedan ökade jag laddtrycket till 0,7 bar, men känner av spikningar ibland på fyran och femman vid högre varvtal.

Vad kan detta bero på?

Har sportfilter, allt annat är original, bilen har gått 7000 mil och är en 97:a.

MVH Kemal

593 Inlägg
23 november 2009
Kemo90 skrev:
Tjena!

Sedan ökade jag laddtrycket till 0,7 bar, men känner av spikningar ibland på fyran och femman vid högre varvtal.

Vad kan detta bero på?

Har sportfilter, allt annat är original, bilen har gått 7000 mil och är en 97:a.

MVH Kemal

va är det för chip?

5 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
Köpte det av en kille från blocket,

http://www.blocket.se/goteborg/Trimchip … amp;last=1

Men det kan inte vara så att den får för lite bränsle? så att en ny bränsletrycksregulator behövs?

Eller behöver jag köpa en ny westgate också?
Senast redigerat av Kemo90 (23 november 2009)

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
23 november 2009
kör du på 98 oktan?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

5 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
Nej fixade laddtrycket i helgen så har inte hunnit tanka 98 ännu.

1 915 Inlägg
23 november 2009
800kr ?
Han säljer samma chip på tradera för 300kr....

Kan vara dåligt/fel på chip så motorn får för lite bränsle..

kör du på 98 oktan ? ju högre oktan desto mindre risk för spikningar.

Kemo90 skrev:

Men det kan inte vara så att den får för lite bränsle? så att en ny bränsletrycksregulator behövs?

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Olika
907 Inlägg
23 november 2009
Saxat ur annonsen:
"Ett mycket bra trimchip som ger bättre bränsle ekonomi och mer effekt.obs kräver andra spridare om du vill ta ut maxeffekt"

Ganska självklart att den går magert och spikar eftersom programvaran är gjord för större spridare...

Mvh
Fredrik

593 Inlägg
23 november 2009
Kemo90 skrev:

Hmm, tycker de verkar liter halvoseriöst de där.. han skriver ju i annonsen att med sportavgas och 1,2bars ladd så ger de 218hk.. kan säga att efter ett antal mätningar på rullande landsväg så ger inte org.turbon någon ökning av effekt efter 1,0bar, de blir bara kraftig värmeutveckling.. Därmed ställer ja diagnosen att killen inte vet va han pratar om, och då är ju frågan hur hans chip är?

Nej, du ska inte ha någon anna btr då det inte behövs när du chippar inom dessa effektramar. Den soppamängd du behöver vid ditt laddtryck ska org.spridarna med chip leverera gott och väl.

Mitt råd är att kontakta han du köpte grejerna av och förklara läget sen ev lämna tillbaka grejera och köpa annat..

OBS. vet du att allt är i sin ordning på din motor? va gällande sopptryck och komp.osv?

MVH

593 Inlägg
23 november 2009
fredriq skrev:
Saxat ur annonsen:
"Ett mycket bra trimchip som ger bättre bränsle ekonomi och mer effekt.obs kräver andra spridare om du vill ta ut maxeffekt"

Ganska självklart att den går magert och spikar eftersom programvaran är gjord för större spridare...

Ok, men du får nog läsa annonsen mer noggrant! De står att vill du plocka ut MAXEFFEKT så ska du byta spridare.. men nu vill inte TS plocka ut maxeffekt och laddar endast 0,7bar så något är galet om de spikar redan då..

De står även i annonsen att HELT ORG.  ska de ge ca 200hk vid 0.85bar, och när ja läser helt orginal så¨uppfattar ja det inte som att man ska byta spridare..

Olika
907 Inlägg
23 november 2009
epapower skrev:
fredriq skrev:
Saxat ur annonsen:

Ok, men du får nog läsa annonsen mer noggrant! De står att vill du plocka ut MAXEFFEKT så ska du byta spridare.. men nu vill inte TS plocka ut maxeffekt och laddar endast 0,7bar så något är galet om de spikar redan då..

De står även i annonsen att HELT ORG.  ska de ge ca 200hk vid 0.85bar, och när ja läser helt orginal så¨uppfattar ja det inte som att man ska byta spridare..

Tagga ner ett par grader!

En programvara som funkar för både originalstora och större spridare låter inte i mina öron som speciellt seriös, antingen saknar säljaren kunskap eller så vet han inte vad det är han säljer...

Mvh
Fredrik

1 915 Inlägg
23 november 2009
Finns väl rätt många som kör med chip från Edvard (även kallad
turbodeath på nätet) och funkar bra för de flesta vad jag läst.

Sen ang spridarstorlek..
Tex med viking ecomax så är det många som kör med -968 spridare & 3" lmm, men chippet är gjort för original, men det funkar bra för många.
Fast bästa är om man har större spridare, turbo, lmm osv så säljer vikingchip osv chip som är anpassade för detta.
Har för mig även Edvard säljer sånna chip också, han har väl kopior på chip från något företag.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

5 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
Snackade med killen precis, och han skulle fixa ett nytt chip som vi ska testa nu i veckan. Han tyckte också att det var märkligt, man får la hoppas på att det var fel på chippet.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
23 november 2009
prova köra på 98 först, min spikar också på 95
Senast redigerat av NITROUS (23 november 2009)

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

-utan 940
1 728 Inlägg
23 november 2009
Louksor skrev:
Tex med viking ecomax så är det många som kör med -968 spridare & 3" lmm, men chippet är gjort för original, men det funkar bra för många.

Vad jag har hört är åtminstone EcoMax-chippen mappade på en bil med just 968:or och 3tums LMM, men de funkar även bra med originalgrejerna. EcoTrim vet jag inte vad de är mappade med.

När jag köpte mitt EcoMax-chip var allt original sen har jag bytt ut delar allt eftersom men chippet har hängt med hela tiden utan problem, körde tom. på ren E85 ett tag.

1 915 Inlägg
23 november 2009
Jaså ?
Jag tror mer på att det är mappat på en originalbil.
Vikingchip säljer ju ett annat chip som är anpassat till 3" LMM, -968 spridare.

Så om EcoMax är mappat på en bil med -968 spridare osv så är det konstigt att han har ett annat chip som är mappat för de spridarna...

Funkade det bra med 100% etanol då ? Du skrev ju på 7/900 forumet för några år sedan att bilen gick "urkasst när den är kall redan vid 30-40% blandning"

Andreas 940 skrev:
Louksor skrev:

Vad jag har hört är åtminstone EcoMax-chippen mappade på en bil med just 968:or och 3tums LMM, men de funkar även bra med originalgrejerna. EcoTrim vet jag inte vad de är mappade med.

När jag köpte mitt EcoMax-chip var allt original sen har jag bytt ut delar allt eftersom men chippet har hängt med hela tiden utan problem, körde tom. på ren E85 ett tag.
Senast redigerat av Louksor (23 november 2009)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

-utan 940
1 728 Inlägg
23 november 2009
Louksor skrev:
Jaså ?

Så om EcoMax är mappat på en bil med -968 spridare osv så är det konstigt att han har ett annat chip som är mappat för de spridarna...

Jag skulle tro att EcoMax är det chippet du säger är mappat med större spridare och LMM och att EcoTrim är det som är gjort för originalbilar.
Jag har inte hört talas om några andra Vikingchip än de två.

1 915 Inlägg
23 november 2009
Jag vet inte, men vad jag läst på 7/900 forumet osv så ska han ha ett chip som är anpassat för -968 spridare, 3" LMM & 16T turbo och det är inte samma som ecomax...
Han kan ju även göra ett chip som är anpassat till de saker man har i motorn, om man vill det...

Det anpassade chippet har kostat 2500kr
Ecomax kostar 1500kr och ecotrim kostar 1000kr.

Andreas 940 skrev:
Louksor skrev:
Jaså ?

Jag skulle tro att EcoMax är det chippet du säger är mappat med större spridare och LMM och att EcoTrim är det som är gjort för originalbilar.
Jag har inte hört talas om några andra Vikingchip än de två.
Senast redigerat av Louksor (23 november 2009)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

-utan 940
1 728 Inlägg
23 november 2009
Louksor skrev:
Jag vet inte, men vad jag läst på 7/900 forumet osv så ska han ha ett chip som är anpassat för -968 spridare, 3" LMM & 16T turbo och det är inte samma som ecomax...
Han kan ju även göra ett chip som är anpassat till de saker man har i motorn, om man vill det...

Ok, men jag "har läst" att det är EcoMax som är anpassat för större grejer så det är ingen idé att vi spekulerar mer. Kanske går det att få tag på Göran och få klarhet i detta.

486 Inlägg
23 november 2009
Kemo90 skrev:

Vad kan detta bero på?

Är du säker på att det verkligen är spikningar och inte tändmissar?

Har du bytt tändkablar, stift, fördelare och rotor nyligen? 

Tanka 98okt och se om det blir någon skillnad.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

Rejsa ?
2 959 Inlägg
23 november 2009
Ett jädra babblande om programvaror.
Är det inte bättre att för några hundringar mer skaffa en chip med programvara från någon större firma som Autotech eller BSR eller liknande.
Att spara några hundringar på chippet och sen få en programvara som kanske är skit som man sabbar motorn med genom spikningar mm låter jävligt dumsnålt...

Autotech

Sök