3310
Sök

Hjullager.. vilken sida är dålig

14 Inlägg
12 april
Trådstartare
Hej. Det låter illa, som ett dåligt lager när jag kör rakt fram och även vid vänstersväng, kör jag och svänger höger i en högerkurva, så tystnar ljudet.  Så... bör det vara vänster hjullager som är dåligt, eller höger?
Jag har känt på båda sidor, känner inte något glapp. Möjligtvis minimalt på vänster sida, snurrat hjulet och känt på fjäder, kände kanske lite på vänstersida även där, MEN, bromsarna skavde lite och kan ha orsakar att jag kände något,
Skulle vara bra att veta, då det är en renault och jag får ta bort hjulspindel och pressa i/ur lager.

Diagnostekniker
2 947 Inlägg
12 april
Har du ett lagerljud som tystnar vid högersväng så är det med största sannolikhet på höger sida.
Du avlastar höger hjul vid högersväng.

Inte alla gånger man kan känna att ett hjullager är dåligt på fjädern.
Likaså är det inte alla gånger man kan känna ett glapp.

Up the RA

3 523 Inlägg
12 april
Jesper328 skrev:
Har du ett lagerljud som tystnar vid högersväng så är det med största sannolikhet på höger sida.
Du avlastar höger hjul vid högersväng.

Inte alla gånger man kan känna att ett hjullager är dåligt på fjädern.
Likaså är det inte alla gånger man kan känna ett glapp.

+1 på detta

14 Inlägg
13 april
Trådstartare
Tack. Jag trodde att det var vänster hjullager som blev mer belastat vid högersväng, då det blir mindre tryck och hjulet "hänger" i lagret. Tur jag frågade innan då

7 582 Inlägg
13 april
Vet inte om det är tillämpligt i ditt fall.
Men om du roterar ett frihängande hjul i taget och samtidigt med handen känner på fjädern så brukar vibrationerna från ett defekt hjullager fortplantas och förstärkas i fjädern så att det känns.

14 Inlägg
för 21 timmar sedan
Trådstartare
Uppdatering. Vänster hjullager bytt...
Alltså hjullager missljyd vid körning rakt fram och blir helt tyst vid högersväng, köpte nytt hjullager, men kunde inte känna glapp vibrationer med bilen upphissad, men jag har alltid tyckt att ljudet är från vänster sida. (Jag har bytt fel sida på bilar förr med att endast gå på ljudet)
Hur som helst gjorde en chansning och bytte vänster sida, trots att många på olika forum menar att det skulle vara höger hjullager som är dåligt. .
Nu är vänster hjullager bytt och bilen går extremt tyst och fint. Tack ändå

1 749 Inlägg
för 14 timmar sedan
Hmm, låter helt klart rimligt att byta vänster hjullager om det låter illa vid högersväng. Det är ju det lagret som belastas då. Så bra jobbat!
mvh/Husse

14 Inlägg
för 8 timmar sedan
Trådstartare
husseman skrev:
Hmm, låter helt klart rimligt att byta vänster hjullager om det låter illa vid högersväng. Det är ju det lagret som belastas då. Så bra jobbat!
mvh/Husse

Det blev tyst vid högersväng

Sök