3007
Sök

Bakåtvända basar och reflexör upp till hatthyllan?

Personlig servicetekniker på Volvo
91 Inlägg
24 november 2009
Trådstartare
#1
Hallojsan!

Sitter och planerar lite inför ljudbygge jag ska ha till min Vento jag ska köpa när plånboken blivit lite större. Som dom flesta kanske vet så är ju Vento en sedan-bil därav hamnar baslådan i skuffen.

Nu till mina ideer om bygget, tycker själv det är riktigt fränt med bakåtvända bashögtalaren i lådan. Har läst lite om att det inte ska göra någon skillnad med ljudet men att volymen på lådan ska va mindre än vad basen igentligen ska ha, stämmer detta och isf, hur vet man hur mkt mindre den ska va?

Har även hört att man kan dra upp ett reflexrör till hatthyllan för att få in trycket i kupén. Ska röret då dras ifrån lådan eller bara in i skuffen?

Tänkte lira 2 st 10" MDS-basar och dom ska ha en låda på 27liter/st. Musiken jag kommer att spela i bilen kommer för det mesta bli hårdrock och klassisk rock med mkt trummor och elgura!

Tacksam för svar, argument och tips så man förstår tongue Är ny inom ljudbygge så förklara gärna om det förekommer krångliga ord och uträkningar smile
Senast redigerat av Steveoo (25 november 2009)


1 207 Inlägg
25 november 2009
#2
Jag har själv en vento och måste köra med ena delen av baksätet nedfällt för att få basen in i kupén, de är förvånansvärt väl isolerade, så du tänker rätt från början. Angående att volymen skall vara mindre så beror det troligen på att man annars räknar med basarnas volym när man gör baslådan, vilket man inte behöver göra när korgarna är utåt. Att sticka basreflexröret genom hatthyllan har jag hört några säga att man inte skall göra pga att det "tar bort" luft som basarna skall använda, eller något liknande. Någon mer påläst får gärna kommentera/dementera.

372 Inlägg
25 november 2009
#3
Du har blandat ihop lite olika lådtyper.
Den bästa (men lite svårare att räkna och bygga) lådan till en sedan brukar vara en sk bandpasslåda. finns massor om du söker på en sådan. Det är en sådan låda som det är vettigt att dra ett rör från och upp i hatthyllan.

Anledningen att lådan blir mindre när man har magneterna utåt är för att då räknar man inte in magneternas storlek i lådan. dvs själva högtalarens massa som brukar vara ettpar liter. alltså blir lådan ett par liter mindre smile

Mitt tips är att du söker om bandpasslåda och sedan funderar hur stor åverkan du vill göra på t.ex hatthyllan. här är en länk med rätt mycke matnyttigt
http://www.dls.se/econtent/files/6/ljudhandbok06.pdf
Lådan jag pratade om kallas där 5e ordningens låda.

Stockholm Streetrace Crew
160 Inlägg
25 november 2009
#4
Du kan även läsa igenom den här tråden, om du inte redan har gjort de.
Den handlar också om att bygge en låda i en sedan bil.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158395


2 665 Inlägg
25 november 2009
#5
Basbakåt är häftigt för det ser ju så jäkla coolt ut när du öppnar bagaget.

Men ljudmässigt är det inget bra. Tänk dig själv att lyssna på musik hemma o ha sublådan i garderoben.

Montera basen bakom armstödet i bagaget. Såga hål i plåten så det är fritt fram. Har du en basreflex låda så drar du upp röret i hatthyllan. De får inte bli längre eller flera. Bara som rekomendationerna.

Då har du byggt ett bas system som inte använder bagaget till att skapa massa resonanser.

Lådan skall ha samma volym framåt eller bakåt. OM du inte har basen på utsidan som martin skriver.
Det är parametrarna på basen som avgör lådvolymen inte utrymmet den monteras i. Det är bara en häftigt ryckte här på garaget.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

stRaend
25 november 2009
#6
Rickard-v skrev:
Basbakåt är häftigt för det ser ju så jäkla coolt ut när du öppnar bagaget.

Men ljudmässigt är det inget bra. Tänk dig själv att lyssna på musik hemma o ha sublådan i garderoben.

Montera basen bakom armstödet i bagaget. Såga hål i plåten så det är fritt fram. Har du en basreflex låda så drar du upp röret i hatthyllan. De får inte bli längre eller flera. Bara som rekomendationerna.

Då har du byggt ett bas system som inte använder bagaget till att skapa massa resonanser.

Lådan skall ha samma volym framåt eller bakåt. OM du inte har basen på utsidan som martin skriver.
Det är parametrarna på basen som avgör lådvolymen inte utrymmet den monteras i. Det är bara en häftigt ryckte här på garaget.

är det bara jag som hört att man INTE ska ha porten upp genom hatthyllan på en basreflex låda? hmm

356 Inlägg
25 november 2009
#7
Med porten upp genom hatthyllan så måste väll lådan va så pass hög att den nästan sitter som byggd i hatt hyllan? Vore det inte bra att bygga en vanlig reflexlåda men vända den om så den spelar rakt i ryggen på baksätet?

stRaend
25 november 2009
#8
Fr3dd3OlSSoN skrev:
Med porten upp genom hatthyllan så måste väll lådan va så pass hög att den nästan sitter som byggd i hatt hyllan? Vore det inte bra att bygga en vanlig reflexlåda men vända den om så den spelar rakt i ryggen på baksätet?

men kan ju dock ha hela porten utanför lådan. Så då kan det vara en bra bit mellan beroende på hur lång porten är.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
25 november 2009
#9
stRaend skrev:
är det bara jag som hört att man INTE ska ha porten upp genom hatthyllan på en basreflex låda? hmm

Beror ju på hur man bygger, om man kör basarna spelandes in genom skidluckan så kan man dra upp portarna i hatthyllan, inte riktigt optimalt kanske men det fungerar. Dock så ska man inte ha portarna upp genom hatthyllan och basarna spelandes bakåt, då blir det knas.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

stRaend
26 november 2009
#10
ChriZtoffer skrev:
stRaend skrev:
är det bara jag som hört att man INTE ska ha porten upp genom hatthyllan på en basreflex låda? hmm

Beror ju på hur man bygger, om man kör basarna spelandes in genom skidluckan så kan man dra upp portarna i hatthyllan, inte riktigt optimalt kanske men det fungerar. Dock så ska man inte ha portarna upp genom hatthyllan och basarna spelandes bakåt, då blir det knas.

så kanske det var, var inte säker på det nämligen. smile

5 852 Inlägg
26 november 2009
#11
Du får ett såkallat fasfel när du drar port och bas på 2st olika ställen och det kan hända att baslådan kan bli konstiga att lyssna på. Det kan bli toppar i ljudet väldigt lätt och det kan även låta som basen släpar.

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg

2 665 Inlägg
26 november 2009
#12
tujbo skrev:
Du får ett såkallat fasfel när du drar port och bas på 2st olika ställen och det kan hända att baslådan kan bli konstiga att lyssna på. Det kan bli toppar i ljudet väldigt lätt och det kan även låta som basen släpar.

Tänk på att på hemmahögtalare sitter porten framåt bakåt och på undersidan med väldigt gott resultat.
Du hör ingen skillnad.

Att det blir toppar eller svackor i frekvens gången beror ju på den otroligt dåliga akustiken i en bil.
Speciellt när du har baslåda i bagaget på en sedan. Det blir som en felbyggd bandpasslåda.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!


Sök