4201
Sök

Frågor om Mazda Rx-7

39 Inlägg
25 november 2009
Trådstartare
Hej! har några frågor jag gärna vill ha svar på, har planer på att bygga en rallybil ev Mazda rx-7 runt års -95 till nya klassen R3T upp till 1600cc och jag har lite frågetecken på vissa frågor, känner ingen som har en Rx-7 men finns ju många på garaget som har/måste veta smile

Hur många sittplatser står det att en Rx-7a har?
Har för mig att det är ett litet baksäte räknas de då som 4 sittplatser?
Hur många hk har de original? (trimning är bara tillåtet i viss utsträckning)
Svagheter/slitstark?
Har något team tävla internationell i Grupp A/N?

Mvh

171 Inlägg
25 november 2009
Har du kollat med SBF om wankel motorn. Ibland räknar dom om volymen på dom.
Tror 1300cc wankel brukas klassas som en 2600cc otto men är osäker. Bäst och kolla upp de innan

Lindesbergs Bilskadecenter
Stöd Reumatikerfonden på Plusgiro 90 03 19-5

1 019 Inlägg
25 november 2009
ralliart skrev:
Hej! har några frågor jag gärna vill ha svar på, har planer på att bygga en rallybil ev Mazda rx-7 runt års -95 till nya klassen R3T upp till 1600cc och jag har lite frågetecken på vissa frågor, känner ingen som har en Rx-7 men finns ju många på garaget som har/måste veta smile

Hur många sittplatser står det att en Rx-7a har?
Har för mig att det är ett litet baksäte räknas de då som 4 sittplatser?
Svagheter/slitstark?

Mvh

Hallå!
Det sitter ett liiiitet baksäte i dom, men i alla fall i min som jag hade så var den reggad som 2st sittplatser, även fast det lilla baksätet fanns.
240hk orginal i twinturbon.
Wankelmotorn ska ju vara väldigt slitstark, men är väl lite krångligare om det händer något, då den inte direkt är konstruerad som en vanlig motor ;P

[MÄKI-MEET] GÖRANSSON ARENA, SANDVIKEN 11 JUNI 2016 [MÄKI-MEET crew]

Brap Brap Brap
149 Inlägg
26 november 2009
Hej. Detta låter som en kul tanke som man får hoppas på blir ett verkligt projekt! Jag vill börja med att tipsa om Svenska Wankelregistret.se där större delen av wankel Sverige hänger och där den största kunskapen finns.

Lite snabba svar på dina frågor:

Hur många sittplatser står det att en Rx-7a har  ?Har för mig att det är ett litet baksäte räknas de då som 4 sittplatser?
- Som Davv3 skrev är det nog vanligast att dom är reggade med 2 platser (baksäte ej inräknat), min är i alla fall likadan.

- Euro spec (vänsterstyrd) 240hk. Japan modeller: S6 (1993-95) 255hk, S7 (96-98) 265hk, S8 (99-02) 280hk.

Svagheter/slitstark?
- Bygger man en förstärkt racemotor säger många utav motorbyggarna att driftskostnaderna på wankelmotorn är lägre. Men vill du diskutera med en av wankel Sveriges ledande motorbyggare som bla. byggt flera motorer till rallycross m.m kan jag rekommendera Jörgen Blennow på Rotaryperformance.se

- Vet ej.

Hoppas det gav lite hjälp på traven!
MVH Tobias Levinsson
Senast redigerat av Levinsson (26 november 2009)

28 Inlägg
10 december 2009
Min blev reggad med 4 säten. Men det är inte möjligt att sitta där bak...

333 Inlägg
10 december 2009
paros skrev:
Min blev reggad med 4 säten. Men det är inte möjligt att sitta där bak...

Jorå smile En vuxen människa kan man trycka in där bak med lite vilja, våld och vaselinl wink
Av nån konstig anledning brukar man bara lyckas klämma dit samma person en gång. Nästa gång vill denne helt plötsligt inte ha skjuts längre smile

Sök