Finns väl lite saker man kan göra iaf, kolla runt med olika försäkringsbolag om billigare premie, mobilabbonemang, internetabbonemang, sen 4000kr mat/mån anser jag vara mycket för en person, sen rökningen är ju en annan last du betalar för som kan anses som onödig. Sedan "datan" är det någon typ av avbetalning, vet många som har flertalet avbetalningar på diverse elektronik som tjänat på att lösa dessa smålån med ett vanligt banklån, man kan ju också göra om räkningar till efakturor och spara faktureringsavgifter kan bli mycket pengar på ett år.
För att spara pengar på mat kan man köpa hel/halv/kvarts gris/nötkött från någon bonde för kanske 30kr/kg för gris och runt 50kr/kg för nötkött, blir på sikt billigare och man kan välja lite själv efter hur djur sköts om osv, bakar en del bröd själv för frukostbröd på helgerna, vardagar struntar jag i mackor och tar en gröt istället. Själv brukar jag fiska och jaga lite och får ibland lite mat från det, men det blir mest motion och frisk luft hehe.
I affären köper man mycket när det är kampanjvaror, typ runt jul kan man köpa 20paket kaffe istället för att nöja sig med 2paket för 40kr, 10kg köttfärs istället för ett paket när det är bra pris osv. Äter säsongsbetonade grönsaker och sånt då det är billigt med det. En stor åtgärd är att skippa luncher ute på restaurang och ta med matlåda istället, göra större matkok så det räcker i flera dagar iaf så man får ett par middagar och någon matlåda iaf. Så köp en stor frys och hamstra när det blir bra erbjudanden.
Håller på att försöka spara till en roligare bil än de jag har som bruksbilar så det är mina tips iaf.
Senast redigerat av Madhouse (25 november 2009)
Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.