3380
Sök

Känner Saabägarna nån oro?

9 108 Inlägg
26 november 2009
Även om SAAB läggs ner kommer det alltid finnas reservdelar och vem vet, andrahandsvärdet kanske till och med går upp efter ett tag?

Det man ska känna oro för är väl i så fall alla jobb. Har själv jobbat på saab och känner väldigt många som jobbar där eller som redan fått kicken.

KHRacing
26 november 2009
Enda man skall oroa sig för är ju faktriskt ----
om man har en ny bil med full garanti & något DYRT rasar på denna -
så får man betala ALLT själv - Då garantin försvinner i samma veva som konkursen

2 751 Inlägg
26 november 2009
frank_745 skrev:
bättre de kår i konkurs än att nått företag i kina köper det tongue
tror 10 år kommer ingen bilfabrika finnas kvar i sverge ,

Typiskt trångsynt argument, Kina våldtar världen med sin industri, om några år kommer du se bilar som håller samma klass som Bmw, Mercedes osv osv. Kina är inte bara billiga plastprylar.

Who Djaa bless no man curse

35 Inlägg
26 november 2009
linuslinje skrev:
Synd om dem som har betalat 900kr för att få ett koenigseggmärke att sätta på bilen och nu måste ta bort det.... rackarns

Såna inlägg som gör att man bara måste hata vissa volvo ägare... absolut långt ifrån alla, men vissa!

Denna tråd handlar om vi som saab ägare känner oro... vad tillför då ditt inlägg!?!?!??

Tänk på alla Ferrariälgar eller va man nu ska kalla dessa som man ser på en del Volvo! I mina ögon är det i alla fall väldigt mycket Ferrari över detta märke, vad har Volvo & Ferrari gemensamt... ta bort dom!

Nu hatar jag ioförsig dessa Köenigseeg märke på en Saab också!

För att återgå till det tråden handlar om så känner jag ingen oro alls... om man bara ska se till sig själv alltså, det som oroar är ju arbetslösheten för dom många personer som isåfall blir drabbade!

Skulle märket Saab försvinna så dör vi inte för det, det är bara en bil... livet går vidare!

Men jag känner för det märket jag kör & hoppas ju att det kommer att komma en lösning, det vore synd om ett så fint företag som Saab en gång va skulle dö!

35 Inlägg
26 november 2009
KHRacing skrev:
så får man betala ALLT själv - Då garantin försvinner i samma veva som konkursen

Inte helt sant då det i sådana fall är återförsäljarens plikt att stå för fiolerna... skulle däremot även återförsäljaren försvinna kan det bli lite jobbigt!

387 Inlägg
26 november 2009
ypiskt trångsynt argument, Kina våldtar världen med sin industri, om några år kommer du se bilar som håller samma klass som Bmw, Mercedes osv osv. Kina är inte bara billiga plastprylar.

jo men där nere e det ju fritt fram med utsläppen från fabrikeran men om några år kommer de väl bli hårdare där nere me ,

876 Inlägg
26 november 2009
jag har en så pass gammal Saab så jag känner igen oro för reservdelar med mera. Det jag är mest orolig för att Saab ska gå i konkurs och all arbetslöshet det innebär samt att inte få se nya Saabar på vägarna.
Dock hoppas jag väldigt mycket på Merbanco nu att dem köper Saab. Dem var en av dem tre sista innan Koeningsegg sållades fram så intresserade är dem antagligen smile

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
26 november 2009
Kan tänka mig att nybilsägarna känner vis oro, andrahandsvärdet lär rasa ännu mer och hur blir det med nybilsgarantierna om Saab går under?

Hoppas dock att en seriös köpare vill ta sig an Saab, för det är säkert ingen omöjlig uppgift att vända förlusttrenden. Att ett misslyckat företag som GM inte lyckades är föga överaskande.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

876 Inlägg
26 november 2009
IceEyes skrev:
Kan tänka mig att nybilsägarna känner vis oro, andrahandsvärdet lär rasa ännu mer och hur blir det med nybilsgarantierna om Saab går under?

Hoppas dock att en seriös köpare vill ta sig an Saab, för det är säkert ingen omöjlig uppgift att vända förlusttrenden. Att ett misslyckat företag som GM inte lyckades är föga överaskande.

Om Saab kursar försvinner alla garantier. Tyvärr.

Fiat gick att vända så då borde det kunna gå med Saab också. Inte till vinst direkt men på sikt.

2 600 Inlägg
26 november 2009
har saab och kommer köpa saab igen smile men tycker jäkligt synd för alla dom som förlora jobbet om saab läggs ner vilket jag inte hoppas på för dom kan bygga finna bilar men är ju en smak sak:P

gör som jag kör gubba racer=)

Reservdansk
6 271 Inlägg
26 november 2009
En sak jag har tänkt på.

Varför är inte den svenska koncernen JAKOB som vill rädda Volvo intresserade av Saab - som är långt billigare i inköp, och redan rekonstruerat, och i brinnande behov av en ägare om inte industrin ska gå under?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

876 Inlägg
26 november 2009
TurbOla skrev:
En sak jag har tänkt på.

Varför är inte den svenska koncernen JAKOB som vill rädda Volvo intresserade av Saab - som är långt billigare i inköp, och redan rekonstruerat, och i brinnande behov av en ägare om inte industrin ska gå under?

jadu, det kan man undra. För ganska många instanser såg tydligen möjligheter i Saab med tanke på dem lån dem blev beviljade. Vore katastrof om Saab läggs ner och Volvo säljs till Kina. Då är det jävligt många jobb som försvinner för jag tror knappast att eventuella kinesiska ägare har kvar produktionen här.

Reservdansk
6 271 Inlägg
26 november 2009
lindell90 skrev:
jadu, det kan man undra. För ganska många instanser såg tydligen möjligheter i Saab med tanke på dem lån dem blev beviljade. Vore katastrof om Saab läggs ner och Volvo säljs till Kina. Då är det jävligt många jobb som försvinner för jag tror knappast att eventuella kinesiska ägare har kvar produktionen här.

Kineserna har ju "lovat" att behålla de fabriker, kontor, m.m. som redan finns här.
Det de har sagt är att de ska öppna nya fabriker och industrier i Kina.

Men vi såg ju hur det gick för Volvo Lastbilar, när det helt plötsligt blev stopp för Volvo, och istället rullade det ut kinesiska lastbilar som hade exakt samma bas som Volvo-lastbilarna... roll

Men för att återgå till min ursprungliga fråga - det måste ju vara något som avskräcker koncernen Jakob från att vilja ta över Saab?
Är det Saabs långa historia av problem och motgångar?
Tror man inte på en ljus framtid?

35 Inlägg
26 november 2009
lindell90 skrev:

börne skrev:
KHRacing skrev:

Inte helt sant då det i sådana fall är återförsäljarens plikt att stå för fiolerna... skulle däremot även återförsäljaren försvinna kan det bli lite jobbigt!

KHRacing
26 november 2009
börne skrev:
KHRacing skrev:

errgh. nej. Återförsäljaren skickar "alla" sådana ärendet till fabriken som de själva köpt bilen utav.

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
26 november 2009
Njää, jag vill tro och hoppas på att det löser sig på nått sätt, men går Saab i graven kommer jag att gråta blod sad

Rock'n Roll

214 Inlägg
27 november 2009
MilleN skrev:
Även om SAAB läggs ner kommer det alltid finnas reservdelar och vem vet, andrahandsvärdet kanske till och med går upp efter ett tag?

Antikvärde big_smile

Nee någon skillnad i pris blir det nog inte dock vet jag inte hur attraktivt "ganska nya" SAAB:ar blir för firmor osv eller saab:ar över huvudtaget? men beg. priserna på saab kan väl inte sjunka mer? big_smile

VW Beach Buggy 1300 projekt.
Snälla alla jävla 740 med japsdämare som tror bilen går lika bra som den låter lägg ner!

Reservdansk
6 271 Inlägg
27 november 2009
MikeyMouse skrev:
men beg. priserna på saab kan väl inte sjunka mer? big_smile

Det kan ju gå så långt att man får betala för att bli av med sin Saab? wink lol

Ärligt talat, priserna på Saabar på begagnat-marknaden är enormt låga...
Vilket talar för bilmärket som ungdomsbil, på begagnat-marknaden. wink
Se det från den ljusa sidan. tongue

214 Inlägg
27 november 2009
Sista utvägen är skroten tongue fast snart lär väl den vara full av saabar tongue

jag köpte min när priserna var låga så jag tror inte jag ska förlora så mycket på bilen när jag väl säljer den om jag nu gör det är grymt nöjd big_smile

Fast bmwn stog sig nog bäst i pris tongue fick ut 2 tusen mer än när jag köpte den och då hade jag kört med den ett år ^^ tongue

VW Beach Buggy 1300 projekt.
Snälla alla jävla 740 med japsdämare som tror bilen går lika bra som den låter lägg ner!

Forummoderator
9 299 Inlägg
27 november 2009
lindell90 skrev:

Nej så behöver det inte vara, MG/Rovers garantier försvann inte när de kursade.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Sök