2463
Sök

Byta motor i Volvo Amazon

13 Inlägg
17 maj 2006
Trådstartare
Hej!

Funderar på att köpa en Volvo Amazon att renovera och stoppa i en roligare motor i.. smile Om så är fallet så blir det antagligen en B230ET som ska tjänstgöra som spis.. Om nån har gjort detta eller har bilder på hur nya fästen ska se ut och hur de monteras så vore det snällt om ni kunde visa dom eller iaf beskriva dom. Sen får man plocka över hela motorstyrningen och el från 740n också, nån som har bild eller ska man bara försöka sätta det lite snyggt? tacksam för svar! //Tobbe

16 Inlägg
17 maj 2006
Har en Amazon -69 med B230A-motor med weber36 och m46-låda. Väldigt pigg!
Motor och växellåda satt i när jag köpte bilen. Många brukar ju resa upp motorn men i min sitter den som vanligt. Golvet över växellådan är isvetsat från en 240. Växellådsfästet är modifierat original och motorfästena egentillverkade.
Några större problem med utrymmet tycker jag inte att det är, bara vid pedalerna där man får bygga om lite. Jag har 240/740 gaspedal och koppling/broms lite omflyttat.
Resten av bilen är väl original.

Ska du sätta i en sån motor rekommenderar jag dig starkt att även byta till bättre kardan, bakaxel och bromsar, sånt som är svaga punkter på min bil. Väghållningen måste naturligtvis också förbättras.

Lycka till!

Sök