3465
Sök

Lampor blinkar hej villt?

Bas älskare
716 Inlägg
27 november 2009
Trådstartare
#1
tjo, har problem med att lampor blinkar itakt med basen, vad ska man göra? folk säger att man ska koppla in ett extra batteri, då undrar jag, hur gör man det? spelar det nån roll vilket batteri? måste man byta generator? vill hellst veta hur man gör.


392 Inlägg
27 november 2009
#2
Plus till plus. Minus på extra batteriet jordar du i karossen.

Men det räcker att bara skaffa ett större batteri där fram om det inte är monsterbygge du håller på med.
Jag har hyfsade grejer och använder mig av 70 ah. Blinkar ngt men inte farligt. Lättare och mindre krångel för en som inte gjort det tidigare.


Bas älskare
716 Inlägg
27 november 2009
Trådstartare
#3
kör med en kicker comp 12a och ett monoblock bara tongue har ett optima yellow top batteri står hemma.


392 Inlägg
27 november 2009
#4
Sätt i ett batteri med högre ah bara då. Räcker gott o väl. Gå till en batterirekond eller liknande som lagar använda batterier och byter ut komponenter så de blir som nya. Billigare.


199 Inlägg
27 november 2009
#5
jag har ett slutsteg på 6000wrms och ett på 850wrms, jag kör hela systemet på 2st 92ah batterier, och det blinkar inte, kör på bra batterier, optima är bra

2 665 Inlägg
27 november 2009
#6
striper skrev:
Sätt i ett batteri med högre ah bara då. Räcker gott o väl. Gå till en batterirekond eller liknande som lagar använda batterier och byter ut komponenter så de blir som nya. Billigare.

Mera ah hjälper inte i detta fall.

Batteriet måste kunna lämna mera ström fort som tusan. Då är optima bra.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

1 380 Inlägg
27 november 2009
#7
kör du med condensator  (stavning?)


Bas älskare
716 Inlägg
27 november 2009
Trådstartare
#8
nej ingen kondning.


1 380 Inlägg
27 november 2009
#9
VolvoXet skrev:
nej ingen kondning.

okeej där har du nog felet tongue

hade samma problem försvann med en 2 farads kondring

btw har mds 2 f kondring för 800 kr riktigt prisvärd smile


Bas älskare
716 Inlägg
27 november 2009
Trådstartare
#10
joelimmo skrev:
VolvoXet skrev:
nej ingen kondning.

okeej där har du nog felet tongue

hade samma problem försvann med en 2 farads kondring

btw har mds 2 f kondring för 800 kr riktigt prisvärd smile

skrapar du fram 800 kr till mig då? roll
Senast redigerat av VolvoXet (27 november 2009)


4 001 Inlägg
27 november 2009
#11
Bättre batteri (eller flera) och bättre jordning ifrån batteri till chassi

Finns många trådar om detta här på g.org

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

199 Inlägg
27 november 2009
#12
ingen kondensator, fler batteri är bättre

167 Inlägg
27 november 2009
#13
Börja med att kolla jordningen från steget och batteriet. Se till att skrapa bort all färg vid jordpunkten och se till att ha en lika grov jordkabel som strömkabel. Med bilen i gång så brukar generatorn leverera ström så det räcker och förmodligen så är det inte brist på amper utan nått annat fel. Grova kablar och bra jordning skulle jag börja med, är det fel där så hjälper det inte med fler batterier.

----> SAAB 9-5 Aero <----
Uppdatering med ny bas och låda pågår
--> Sound By Loke 2.0 <--> 3.0 på G :)

BMW entusiast
579 Inlägg
27 november 2009
#14
joelimmo skrev:
kör du med condensator  (stavning?)

Kondensator "maskerar" bara problemet, kör på ett vettigt batteri istället.
Ingen kedja är starkare än den svagaste länken brukar man säga, har du dåliga kablar, batteri eller dålig jord så förstör ju det resten också.

Inget fel på att använda kondensator alls, riktigt bra att ha men det ersätter fortfarande inte ett batteri. Det ger bara ström till steget snabbare, men får inte kondingen tillräckligt med ström så hjälper det ju inte mycket ändå tongue

Börja med ett bättre batteri..
Senast redigerat av dfine (27 november 2009)


2 914 Inlägg
27 november 2009
#15
joelimmo skrev:
VolvoXet skrev:
nej ingen kondning.

okeej där har du nog felet tongue

hade samma problem försvann med en 2 farads kondring

btw har mds 2 f kondring för 800 kr riktigt prisvärd smile

kan man sätta ett plåster på en artärblödning?


kondensator är helt värdelös. använd inte konding, FRÄCHT batteri, lite större kablar mellan generator och batteri, hur ser kolen ut i generatorn? och nog  grova kablar mellan batteri och jordpunkt (givetvis där bak till att jorda steget också), ett monoblock kan vara hur strömslukande som helst, vad heter det?
Senast redigerat av kalle_kalle (27 november 2009)

4 693 Inlägg
27 november 2009
#16
Kan nog gissa på att det heter MDS GP-800 wink

Mitt GP-800 drog ström så gudars ända in i h****te i 1 ohm, 2 ohm gick det rätt bra om man hade AC avstängd. 4 ohm var det kanon.

Detta med ett trasigt batteri dock big_smile

Booyakasha!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
27 november 2009
#17
kalle_kalle skrev:
joelimmo skrev:
VolvoXet skrev:
nej ingen kondning.

okeej där har du nog felet tongue

hade samma problem försvann med en 2 farads kondring

btw har mds 2 f kondring för 800 kr riktigt prisvärd smile

kan man sätta ett plåster på en artärblödning?


kondensator är helt värdelös. använd inte konding, FRÄCHT batteri, lite större kablar mellan generator och batteri, hur ser kolen ut i generatorn? och nog  grova kablar mellan batteri och jordpunkt (givetvis där bak till att jorda steget också), ett monoblock kan vara hur strömslukande som helst, vad heter det?

Nja värdelös är den inte, en rätt dimmensionerad kondensator gör skillnad! I likspänningssystem (bil, tex) gör den inte alltid någon jätteskillnad men vill man få ut det sista ur grejerna så kan det vara en bra investering, dock så bör man mycket riktigt först se till så att resten av strömförsörjningen är korrekt. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

560 Inlägg
27 november 2009
#18
Håller med dig till 110%.

ChriZtoffer skrev:
kalle_kalle skrev:
joelimmo skrev:

okeej där har du nog felet tongue

hade samma problem försvann med en 2 farads kondring

btw har mds 2 f kondring för 800 kr riktigt prisvärd smile

kan man sätta ett plåster på en artärblödning?


kondensator är helt värdelös. använd inte konding, FRÄCHT batteri, lite större kablar mellan generator och batteri, hur ser kolen ut i generatorn? och nog  grova kablar mellan batteri och jordpunkt (givetvis där bak till att jorda steget också), ett monoblock kan vara hur strömslukande som helst, vad heter det?

Nja värdelös är den inte, en rätt dimmensionerad kondensator gör skillnad! I likspänningssystem (bil, tex) gör den inte alltid någon jätteskillnad men vill man få ut det sista ur grejerna så kan det vara en bra investering, dock så bör man mycket riktigt först se till så att resten av strömförsörjningen är korrekt. smile

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se

297 Inlägg
27 november 2009
#19
kalle_kalle skrev:
joelimmo skrev:
VolvoXet skrev:
nej ingen kondning.

okeej där har du nog felet tongue

hade samma problem försvann med en 2 farads kondring

btw har mds 2 f kondring för 800 kr riktigt prisvärd smile

kan man sätta ett plåster på en artärblödning?


kondensator är helt värdelös. använd inte konding, FRÄCHT batteri, lite större kablar mellan generator och batteri, hur ser kolen ut i generatorn? och nog  grova kablar mellan batteri och jordpunkt (givetvis där bak till att jorda steget också), ett monoblock kan vara hur strömslukande som helst, vad heter det?

prövat å öppna en hemmaförstärkare av rejälare sort? wink sitter ganska grova kondningar på strömförsörjningen där... å en hemma förstärkare får ganska mkt starkare ström än ett slutsteg i bilen smile så värdelös e den inte, men ett battri till e BÄTTRE wink

BMW entusiast
579 Inlägg
28 november 2009
#20
kalle_kalle skrev:
"kondensator är helt värdelös. använd inte konding"

Nja det är ju inte riktigt värdelöst kan man ju inte säga, men det ersätter inte ett batteri hehe tongue



Sök