2756
Sök

Hej alla elkuninga.... tänkte kolla om någon ville hjälpa mig "extraljus"

7 Inlägg
27 november 2009
Trådstartare
#1
ska koppla in extra back ljus på bilen. kopplar man det likadant som extra ljusen framåt`? trött och fundersam :S tacksam för svar. tack på förhand

volvoraggare
4 776 Inlägg
27 november 2009
#2
backljus då kopplar du  en kabel till ena bakljusets kabel och den andra på minus

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

Motborgare
1 099 Inlägg
27 november 2009
#3
lkn8 skrev:
ska koppla in extra back ljus på bilen. kopplar man det likadant som extra ljusen framåt`? trött och fundersam :S tacksam för svar. tack på förhand

Är det en mycket ny bil där lamporna drivs av en elektronisk ljusmodul får du akta dig lite. Ett relä kan förstöra drivkretsen när strömmen försvinner, så den måste isåfall bestyckas med en skyddsdiod. Det extra relät kan även trigga lampfelsindikatorn.
Lösningen i ett sådant fall är att använda ett elektroniskt relä.

Är det en äldre bil med vanliga hederliga kontakter, så är det precis som med extraljus. Men monter ett relä imellan om det är kraftiga lampor. Och glöm ej säkringen! smile

-- K

7 Inlägg
27 november 2009
Trådstartare
#4
ironhead skrev:
backljus då kopplar du  en kabel till ena bakljusets kabel och den andra på minus

måste jag inte koppla via ett relä också?

7 Inlägg
27 november 2009
Trådstartare
#5
Kavli skrev:
lkn8 skrev:
ska koppla in extra back ljus på bilen. kopplar man det likadant som extra ljusen framåt`? trött och fundersam :S tacksam för svar. tack på förhand

Är det en mycket ny bil där lamporna drivs av en elektronisk ljusmodul får du akta dig lite. Ett relä kan förstöra drivkretsen när strömmen försvinner, så den måste isåfall bestyckas med en skyddsdiod. Det extra relät kan även trigga lampfelsindikatorn.
Lösningen i ett sådant fall är att använda ett elektroniskt relä.

Är det en äldre bil med vanliga hederliga kontakter, så är det precis som med extraljus. Men monter ett relä imellan om det är kraftiga lampor. Och glöm ej säkringen! smile

-- K

hej det är en ny ford connet 08. vad menar du med ett elektroniskt relä?

Motborgare
1 099 Inlägg
27 november 2009
#6
lkn8 skrev:
hej det är en ny ford connet 08. vad menar du med ett elektroniskt relä?

Det är i princip en mosfet transistor med en gate-sida som är gjord för att användas i bilar.
Jag handlar vanligtvis sån skit från Farnell, fast det kan ju inte vanliga dödliga. Jag kan kolla hos ELFA och se om de har nåt användbart. Återkommer.

Det var inte billigt, tamejfan!

Fabrikat: Crouzet

Halvledarrelä avsedd för likspänningslaster. Uppbyggd med FET-transistor på utgången. Reläet måste monteras på kylande underlag
Läs mer »
om inte belastningen och omgivningstemperaturen är låg.



Godkännanden: TÜV, cUL, UL.
« Stäng

    * Tekniska data
    * Dokument
    *

Längd:  57 mm
Höjd:   25 mm
Kontaktfunktion:        1 closing
Montering:      Chassis
Bredd:  44 mm
Antal poler:    1
pdf
Datablad         
        Kvantitet
        Artikelnr.      Namn    Pris/styck
1—      5—      10—
       
        Köp
        37-450-07       Halvledarrelä 10 A dc   654,00  601,00  546,00 
       
        Köp
        37-450-15       Halvledarrelä 15 A dc   552,00  507,00  460,00 
       
        Köp
        37-450-23       Halvledarrelä 30 A dc   526,00  483,00  439,00 
  Lägg i kundvagnen     Jämför urval 
Alla priser i SEK exklusive moms. Frakt och eventuell postförskottsavgift tillkommer. Frakt och leveransbestämmelser »
Länk till detta dokument: http://www1.elfa.se/elfa~se_sv/go.jsp?s … 000A0A036A

När jag löser såna problem, bygger jag gärna med diskreta komponenter. IRF's IPS-serie low-side FET:ar. Men det kräver att man kan svänga en lödkolv och tillverka kretskort.

-- K
Senast redigerat av Kavli (28 november 2009)

7 Inlägg
28 november 2009
Trådstartare
#7
Kavli skrev:
lkn8 skrev:
hej det är en ny ford connet 08. vad menar du med ett elektroniskt relä?

Det är i princip en mosfet transistor med en gate-sida som är gjord för att användas i bilar.
Jag handlar vanligtvis sån skit från Farnell, fast det kan ju inte vanliga dödliga. Jag kan kolla hos ELFA och se om de har nåt användbart. Återkommer.

-- K

okej tack.. varför kan man inte ta ett vanligt relä för extra ljus då? jag är dålig på el så ja måste fråga.

Motborgare
1 099 Inlägg
28 november 2009
#8
lkn8 skrev:
Kavli skrev:
lkn8 skrev:
hej det är en ny ford connet 08. vad menar du med ett elektroniskt relä?

Det är i princip en mosfet transistor med en gate-sida som är gjord för att användas i bilar.
Jag handlar vanligtvis sån skit från Farnell, fast det kan ju inte vanliga dödliga. Jag kan kolla hos ELFA och se om de har nåt användbart. Återkommer.

-- K

okej tack.. varför kan man inte ta ett vanligt relä för extra ljus då? jag är dålig på el så ja måste fråga.

Jag skrev nog det i det första svaret. Ibland kan det gå, ibland inte. Ibland funkar det ett tag. Du kan ju alltids chansa. wink

Man kan ju även göra en hybridlösning med en optokopplare mellan ljusmodulen och ett gammalt hederligt relä.

-- K
Senast redigerat av Kavli (28 november 2009)

volvoraggare
4 776 Inlägg
28 november 2009
#9
om na nu vill koppla in bromsljus då behöver man väll inget relä eller

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

7 Inlägg
28 november 2009
Trådstartare
#10
Kavli skrev:
lkn8 skrev:
Kavli skrev:

Det är i princip en mosfet transistor med en gate-sida som är gjord för att användas i bilar.
Jag handlar vanligtvis sån skit från Farnell, fast det kan ju inte vanliga dödliga. Jag kan kolla hos ELFA och se om de har nåt användbart. Återkommer.

-- K

okej tack.. varför kan man inte ta ett vanligt relä för extra ljus då? jag är dålig på el så ja måste fråga.

Jag skrev nog det i det första svaret. Ibland kan det gå, ibland inte. Ibland funkar det ett tag. Du kan ju alltids chansa. wink

Man kan ju även göra en hybridlösning med en optokopplare mellan ljusmodulen och ett gammalt hederligt relä.

-- K

tack för alla svar kavli. får se hur det går. bilen brinner väl upp eller något imorgon haha.

Motborgare
1 099 Inlägg
28 november 2009
#11
ironhead skrev:
om na nu vill koppla in bromsljus då behöver man väll inget relä eller

Om bromsljusen drivs av en lampmodul, så är det samma problem.

-- Kavli

Supraman
2 300 Inlägg
28 november 2009
#12
Kavli skrev:
lkn8 skrev:
hej det är en ny ford connet 08. vad menar du med ett elektroniskt relä?

Det är i princip en mosfet transistor med en gate-sida som är gjord för att användas i bilar.
Jag handlar vanligtvis sån skit från Farnell, fast det kan ju inte vanliga dödliga. Jag kan kolla hos ELFA och se om de har nåt användbart. Återkommer.

Det var inte billigt, tamejfan!

Fabrikat: Crouzet

Halvledarrelä avsedd för likspänningslaster. Uppbyggd med FET-transistor på utgången. Reläet måste monteras på kylande underlag
Läs mer »
om inte belastningen och omgivningstemperaturen är låg.



Godkännanden: TÜV, cUL, UL.
« Stäng

    * Tekniska data
    * Dokument
    *

Längd:  57 mm
Höjd:   25 mm
Kontaktfunktion:        1 closing
Montering:      Chassis
Bredd:  44 mm
Antal poler:    1
pdf
Datablad         
        Kvantitet
        Artikelnr.      Namn    Pris/styck
1—      5—      10—
       
        Köp
        37-450-07       Halvledarrelä 10 A dc   654,00  601,00  546,00 
       
        Köp
        37-450-15       Halvledarrelä 15 A dc   552,00  507,00  460,00 
       
        Köp
        37-450-23       Halvledarrelä 30 A dc   526,00  483,00  439,00 
  Lägg i kundvagnen     Jämför urval 
Alla priser i SEK exklusive moms. Frakt och eventuell postförskottsavgift tillkommer. Frakt och leveransbestämmelser »
Länk till detta dokument: http://www1.elfa.se/elfa~se_sv/go.jsp?s … 000A0A036A

När jag löser såna problem, bygger jag gärna med diskreta komponenter. IRF's IPS-serie low-side FET:ar. Men det kräver att man kan svänga en lödkolv och tillverka kretskort.

-- K

Fy vad onödigt, varför göra nått krångligare än vad det är?

Koppla via relä men original backljusen fungera som vanligt så ta bara att tjuva ström från pluskabeln vid backlyset.
Funkar de på lastbilar med ljusmoduler och canbus osv så lär de garanterat funka på din ford.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

volvoraggare
4 776 Inlägg
28 november 2009
#13
Kavli skrev:
ironhead skrev:
om na nu vill koppla in bromsljus då behöver man väll inget relä eller

Om bromsljusen drivs av en lampmodul, så är det samma problem.

-- Kavli

jag har en volvo 240 se du där slipper man onödiga grejer

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

21 761 Inlägg
28 november 2009
#14
ironhead skrev:
om na nu vill koppla in bromsljus då behöver man väll inget relä eller

Orsaken till att man kopplar in relän till saker i bilen är att inte belasta de ordinarie kablarna+säkringarna, eftersom de då kan gå sönder. Det är möjligt att sakerna håller om bromsljuset inte är alltför starkt, brukar vara 21 W, men bilars originalkablar och säkringar är normalt sett inte dimensionerat för en massa extra förbrukare.

På just din bil kan även glödtrådsvakten börja bråka ifall man monterare extra lampor till bromsljuset, sånt kan vara hyfsat irriterande. smile

Motborgare
1 099 Inlägg
28 november 2009
#15
Stefan Varberg skrev:
Koppla via relä men original backljusen fungera som vanligt så ta bara att tjuva ström från pluskabeln vid backlyset.
Funkar de på lastbilar med ljusmoduler och canbus osv så lär de garanterat funka på din ford.

Lastbilar har aldrig glödtrådsvakt, så då har du ett bekymmer mindre.
Kopplar man sedan en diod i antiparallell med spolen på reläet, så är det inga problem med ett relä (när man inte har glödtrådsvakt)
Kanske finns det även en dumpdiod i drivmodulen, så man även kan skippa den över reläspolen, fast det vet man ju inte.

-- K

308 Inlägg
28 november 2009
#16
Drönirettab skrev:
ironhead skrev:
om na nu vill koppla in bromsljus då behöver man väll inget relä eller

Orsaken till att man kopplar in relän till saker i bilen är att inte belasta de ordinarie kablarna+säkringarna, eftersom de då kan gå sönder. Det är möjligt att sakerna håller om bromsljuset inte är alltför starkt, brukar vara 21 W, men bilars originalkablar och säkringar är normalt sett inte dimensionerat för en massa extra förbrukare.

På just din bil kan även glödtrådsvakten börja bråka ifall man monterare extra lampor till bromsljuset, sånt kan vara hyfsat irriterande. smile

Men om man tar huvudströmmen direkt från batteriet och bara tar styrström från ordinarie kablar då belastar det ju ytterst lite? Så har iaf jag gjort med dom extraljus jag kopplat..det var ju dock där fram på bilen.


21 761 Inlägg
28 november 2009
#17
Ja, det är just det som är fördelen med att använda relä. Man kan driva förbrukare som drar en hel del ampere, men eftersom man bara styr reläspolen med bilens ordinarie kablar så belastas de inte märkbart. smile

308 Inlägg
28 november 2009
#18
eller så bara kopplar man det helt utanför bilens ordinarie system med en switch vid förarplatsen..tänker typ på stormarknadens parkering och dylikt...inte så läckert med värsta strålkastaren som lyser alla i ögonen när man bara ska backa ut nån meter..
Plus att då kan man blända idioter som ligger bakom med helljus eller dimljus på och bländas tongue


4 767 Inlägg
28 november 2009
#19
Du kan koppla in ett vanligt relä där du hämtar signal från backljuset på din Ford Transit Connect.

Plus-matning till relät kan du med fördel hämta från strömuttaget som sitter orginal höger bak inne i skåpet på connecten. Titta in i balken på höger sida när du öppnar bakdörrarna så ser du en svart flex-slang, i den ligger det 2 st kablar. Den orangea kabeln kan du hämta ström på! Sätt en strömtjuv och en säkringshållare ganska så direkt.

Iövrigt kopplar du som vanliga extraljus! smile

Har du några fler frågor så säg till bara..

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

233 Inlägg
11 februari 2010
#20
lkn8 skrev:
ska koppla in extra back ljus på bilen. kopplar man det likadant som extra ljusen framåt`? trött och fundersam :S tacksam för svar. tack på förhand

Jag kopplade in en extra back lampa/strålkastare på min farsas saab 93  -01a
då tjuvade jag bara ström ifrån backljuset och jordade lampan funkar kanon och det bästa man slipper krångel med extra strömbrytare

Audi frälst


Sök