2685
Sök

Har du blivit skimmad? Berätta gärna hur och "vad hände sen"

I brist på annat :)
526 Inlägg
28 november 2009
Trådstartare
Själv har jag aldrig råkat för att bli skimmad (som tur är) men såg i Polisens statistik att under förra året så hade det inkommit ~4500 anmälningar om just skimming. Och som många andra ämnen så är mörkertalet allt större än 4500.

Men nu till topic, har du skimmad? Hur mycket blev du av med? Fick du ersättning och klarades brottet upp?
Senast redigerat av nuffe (28 november 2009)

Fotograf
223 Inlägg
28 november 2009
Jag vet i fasen om det är skimming. Men jag skulle puttra ner till bankomaten och ta ut pengar. På min minneslapp så står det -850:- på IKEA. Tyckte detta var hyffsat skumt då jag aldrig handlar där.
Så jag kontaktade Ikea för att se vad som hade hänt och dem kolla terminaler etc etc och mycket riktig "mitt" kort hade använts där (kommer ej ihåg tid & datum) Men låt oss säga 25/2 kl 16.30.

Men just denna dagen så satt jag på min körskola i Hässleholm och hade vägmärkes test hela dagen.
Detta kontrollerades flertalet ggr av ikea. Sen började det pratas om att jag blivit utsatt för "skimming" och jag gjorde då en polisanmälan där personal från Ikea var med. På kameraövervakningen ser man en massa folk som handlar i snabbkassan, Och kl 16,30 så står 2 st och köper nån matta/tyg historia och en massa småsaker. Men man ser klart och tydligt att detta inte är jag. Så efter ca 6 månader så kommer ett brev hem där det står att förundersökning läggs ner. Det kan ju vara mina kompisar som lånat mitt kort och handlat på ikea just för att jag ska få pengar tillbaka... Men som sagt var på körskolan och mitt kort användes dagligen där när jag köpte lunch. Sen tog det inte många dagar förrens jag hade + 850:- på mitt konto.

Fruktansvärt obehagligt.

Mvh M_fotograf

/M_fotograf

1 339 Inlägg
28 november 2009
M_Fotograf skrev:
Jag vet i fasen om det är skimming. Men jag skulle puttra ner till bankomaten och ta ut pengar. På min minneslapp så står det -850:- på IKEA. Tyckte detta var hyffsat skumt då jag aldrig handlar där.
Så jag kontaktade Ikea för att se vad som hade hänt och dem kolla terminaler etc etc och mycket riktig "mitt" kort hade använts där (kommer ej ihåg tid & datum) Men låt oss säga 25/2 kl 16.30.

Men just denna dagen så satt jag på min körskola i Hässleholm och hade vägmärkes test hela dagen.
Detta kontrollerades flertalet ggr av ikea. Sen började det pratas om att jag blivit utsatt för "skimming" och jag gjorde då en polisanmälan där personal från Ikea var med. På kameraövervakningen ser man en massa folk som handlar i snabbkassan, Och kl 16,30 så står 2 st och köper nån matta/tyg historia och en massa småsaker. Men man ser klart och tydligt att detta inte är jag. Så efter ca 6 månader så kommer ett brev hem där det står att förundersökning läggs ner. Det kan ju vara mina kompisar som lånat mitt kort och handlat på ikea just för att jag ska få pengar tillbaka... Men som sagt var på körskolan och mitt kort användes dagligen där när jag köpte lunch. Sen tog det inte många dagar förrens jag hade + 850:- på mitt konto.

Fruktansvärt obehagligt.

Mvh M_fotograf

What? Låter ju helt sjukt xd

Fotograf
223 Inlägg
28 november 2009
Japp blev aningen paff jag med. Dem menar alltså att dem kunde köpt ex vinglas till sina svärföräldrar och på så sett då även se till att jag får pengar tillbaka...

/M_fotograf

I brist på annat :)
526 Inlägg
1 december 2009
Trådstartare
Är väldigt diffust vad jag förstår i polisens hantering.

Ditt fall låter lite skumt måste jag säga... Vet själv en polare vars kort jag haft tillåtelse att handla på,
vi skulle i så fall kunna köpa grejer till en hel lägenhet och få pengarna tillbaka...

Dock är det inte ens alltid att polisen blir inblandade eftersom bankerna inte vill ha dåligt PR.

Fisketokig
2 997 Inlägg
1 december 2009
Inte varit med om skimming. Har stenkoll på kortet och brukar göra som pensionärerna, dvs ta ut pengar cash så det räcker några månader. Besöker automat kanske 4ggr om året.

Betalar sen kontant i de ställen man blir tvungen att annars lämna ifrån sig kortet.

Har dock sett 3 kamelfösare som troligen riggade en automat när jag gick förbi. En hade hela huvet i automaten och höll på med nåt misstänkt medan de andra 2 skärmade av på avstånd.
Tänkte anmäla men folk får väl ha lite koll på hur automaten ser ut innan de sticker in kortet.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

219 Inlägg
1 december 2009
Har inte själv blivit skimmad men min jobbar kompis blev när han tankade på en obemannad Preem tapp och dom tog 5000:- ifrån hans kort och han märkte det med en gång och åkte till banken och dom lyckades få tillbaka pengarna.

enligt polisen så var det nån liga ifrån Afrika som härjade med den typen av brott runt Göteborgs området

214 Inlägg
1 december 2009
Samtidigt som min bror var hemma i sverige så gjode någon ett köp på hans visakort, ca 6000kr på walmart i USA. yikes

Banken hade reagerat på att det sent på kvällen innan var gjort ett köp i Gbg och tyckte det var lite konstigt att han skulle hunnit till USA på den tiden. Köpet stoppades iallafall, mer vet jag inte.

Han är i USA titt som tätt i jobbet så antagligen har det blivit skimmat på nåt sätt...
Senast redigerat av Mr_dOhC (1 december 2009)

Sök