3941
Sök

6.5'' framsystem i volvo 240

173 Inlägg
28 november 2009
Trådstartare
Tja,
Någon som vet hur stor modifiering av dörrarna som krävs för att få in ett 6.5'' kit i en volvo 240? Originalhålen är bara 4'', hörde att man eventuellt kan få in 5.25'' men att 6.5 blir för mycket. Kan tänka mig att sätta dom lägre ner i dörren, men vet inte riktigt hur jag ska gå till väga.
Tänkte köpa ett Hertz HSK 165.3 kit http://www.carhifidirekt.de/index.php/p … Z-HSK165.3,  vilket lär spela bra, men vill inte göra det före jag är säker på att de får plats.
Helst skulle jag inte vilja börja klippa i plåten eller dylikt.
Någon som gjort det förr som har lite tips?

ljudfantast
1 372 Inlägg
28 november 2009
klippa i plåten bör du nog ställa in dig på om det är 4tummare orginal.

1 727 Inlägg
28 november 2009
Handla ett par 5,25 Amega coaxial, så ska du se(höra) på drag.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

173 Inlägg
28 november 2009
Trådstartare
Kan nog tänka mig att klippa i plåten lite, hoppas bara att det inte blir strul med fönstren etc..

Anledningen till att jag vill ha just Hertz kitet är att jag hittat ett för bara 900kr vilket är ett väldigt bra pris. Min budget är inte mer än 1000kr.
Någon som har tips på 5.25or som ligger runt den prisklassen och låter bra (bra midbas, fint diskantljud), eller någon som har en bra lösning till att få in 6.5or?

Mvh. Robert

Svensk Mästare Bassrace 129,9
111 Inlägg
28 november 2009
ränker försöka bygga någon form av kickpaneler i min! men tyvär får det vänta när 745an är prio ett just nu faktiskt!

173 Inlägg
28 november 2009
Trådstartare
blabban85 skrev:
ränker försöka bygga någon form av kickpaneler i min! men tyvär får det vänta när 745an är prio ett just nu faktiskt!

Lycka till, låt mig veta hur det gick när du är klar smile

219 Inlägg
28 november 2009
inga problem att få in 6,5 i volvo 245. lite plåt modning o kanske en liten distans ring i mdf eller spån så är du klar:-) kolla på mina dörrar så ser du. sket lätt.

173 Inlägg
28 november 2009
Trådstartare
Tack så mycket, måste väl köra på det då smile

Borde jag lägga dom där nere, eller i originalhålen?

219 Inlägg
28 november 2009
lättast är där uppe där dom sitter orginal. då behöver du inte kapa/klippa alls mycke för o få in 6,5. lycka till.

173 Inlägg
28 november 2009
Trådstartare
per-kan skrev:
lättast är där uppe där dom sitter orginal. då behöver du inte kapa/klippa alls mycke för o få in 6,5. lycka till.

Gör väl så då, hoppas bara att magneten får rum där. Ska mäta lite först smile

120 Inlägg
29 november 2009
Horsyhorse skrev:

Pierre

Så du sitter på fullaste allvar och rekomenderar en 5,25" koaxial kontra ett 6,5 kit???
Har du ens lyssnat på de Hertz kittet??
Å du hade butik sa du?? Måste gå jäkligt bra den....

//piwe

Superhedde
255 Inlägg
29 november 2009
Piwe skrev:
Horsyhorse skrev:

Pierre

Så du sitter på fullaste allvar och rekomenderar en 5,25" koaxial kontra ett 6,5 kit???

//piwe

Suck. Trist med folk som bara kräker ur sig "intelligenta"roll kommentarer på detta forum. Pierre har "ganska" bra koll ja. Amegas 5.25" koaxer är väldigt speciella med sin linjära slaglängd på 13mm. Hertz kitet är säkert jättebra det med. Men lite mer koll innan man kliver över tangentbordet skulle nog vara på sin plats.

Mvh Mattias Hedin
Senast redigerat av DJ_Hedde (29 november 2009)

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer

16 197 Inlägg
29 november 2009
DJ_Hedde skrev:
Piwe skrev:
Horsyhorse skrev:

Pierre

//piwe

Suck. Trist med folk som bara kräker ur sig "intelligenta"roll kommentarer på detta forum. Pierre har "ganska" bra koll ja. Amegas 5.25" koaxer är väldigt speciella med sin linjära slaglängd på 13mm. Hertz kitet är säkert jättebra det med. Men lite mer koll innan man kliver över tangentbordet skulle nog vara på sin plats.

Mvh Mattias Hedin

men de e som vanligt på garaget. 

därför man lessnar på att svara på många frågor... folk har ju inte en jävla aning om va dom pratar om.

finns många koaxer som piskar kitt smile

"Testar man inte så får man aldrig veta"

50 Inlägg
29 november 2009
grena skrev:
per-kan skrev:

Gör väl så då, hoppas bara att magneten får rum där. Ska mäta lite först smile

jag gjorde som per-kan, men passa dig för att göra baffeln för tjock om du vill kunna andvända fönster veven.
men baffel och ta bort lite plåt runt orginal hålet funkar fint. jag drog fast baffeln med små genomgående bult, bliev stumt och fint.
lycka till

119 Inlägg
29 november 2009
Om veven till rutan tar i kan du bocka ut den lite! Lägg den i riktigt hett vatten och ta på dig ett par handskar så bänder du det med handkraft...

219 Inlägg
29 november 2009
eller så köper du några volvo 740 vevar de gjorde ja i min. dom bygger ut mycke mer än 240ins. så då funkar de direkt. o skulle inte de gå. då har du byggt ut dörrsidan något över jävligt. hehe. lycka till.

173 Inlägg
29 november 2009
Trådstartare
Tack så mycket för all hjälp! Tror nog att det ska gå bra.

173 Inlägg
4 december 2009
Trådstartare
Nu fick jag itne tag på Hertz kitet, det sista såldes precis innan jag kom till butiken sad

Har hittat ett annat som jag är intresserad av; JL Audio VR650-CSi http://mobile.jlaudio.com/products_comp … omp_id=127

Någon som har erfarenhet av hur dom spelar, jämfört med andra kit?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
5 december 2009
Ett stort problem folk inte tänker på är DJUPET på högtalaren.....

Stor risk att den går i rutan...

Sedan ang. Amega 5" koax så kan jag bara säga efter att ha lyssnat på dem (eller om det var storebror 6") att de spelar RUSKIGT bra.
Fin fast midbas, mjuk och luftig karaktär på mellanregister och diskant. En bra alroundhögtalare mao.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 Inlägg
13 december 2009
HEJ!Tänkte göra mitt första inlägg här på garaget,kan med starkt hålla med att amega 5 koax är grymm.
     köpte till min 244 i sommras.

Sök