3298
Sök

För högt laddtryck (Saab 900 med 2.3 viggenmotor)

83 Inlägg
28 november 2009
Trådstartare
#1
Tjenis...

Bilen jag skaffat har för högt laddtryck då den laddar nästan 2.0bar och vill få ner den till runt 1,3bar

Ska jag lämna in bilen till någon som kan sänka trycket eller är det något jag kan göra själv och isåfall hur?

Tack på förhand!

MvH: SkäggBiffen


Stekare
17 Inlägg
28 november 2009
#2
om du har en ställbar wastegate så tar du lös den o skruvar ner den några varv.

Glidare

83 Inlägg
28 november 2009
Trådstartare
#4
Offrus! skrev:
om du har en ställbar wastegate så tar du lös den o skruvar ner den några varv.

okok, jag har nästan precis skaffat bilen och har inte hunnit gå igenom den helt, och vad där sitter för grejer på är jag också osäker på, d enda jag vet är att det är ingen orginal motor som sitter i, just den modellen jag har om man söker på reg-nr så ska d vara en 2.3L motor i min saab 900 men där sitter en Viggen motor i som inte den heller är orginal..

men om WG är justerbar... vad är det jag ska leta efter då? är det någon skruv eller liknande? du har kanske ingen bra bild på en WG som du kan visa för att underlätta?


Stekare
17 Inlägg
28 november 2009
#5
http://www.scoobypedia.co.uk/uploads/Kn … rm_350.jpg   på bilden där ser du hur det ser ut=)

Glidare

83 Inlägg
28 november 2009
Trådstartare
#6
Offrus! skrev:
http://www.scoobypedia.co.uk/uploads/Kn … rm_350.jpg   på bilden där ser du hur det ser ut=)

tack smile har läst runder lite och d handlar tydligen om stången som man ska skruva på... men för att sänka laddtrycket... vilket håll ska då stången på? ska den in mer i wg eller ut mer ifrån wg?


1 019 Inlägg
28 november 2009
#7
I regel så går det inte att justera laddtrycket på WG-stången på Saabar. Laddtrycket styrs via en magnetventil, det som händer när man skruvar på stången är att grundladdtrycket ändras vilket enbart försvårar för motorstyret att uppnå rätt laddtryck.


4 767 Inlägg
28 november 2009
#8
Jag tycker mer det låter som att du har läckage på slangen som går mellan magnetventilen och wastegaten.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

Xenoholic
2 559 Inlägg
28 november 2009
#9
Erick skrev:
Jag tycker mer det låter som att du har läckage på slangen som går mellan magnetventilen och wastegaten.

Eller så har den helt o hållet hoppat av neutral

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

83 Inlägg
28 november 2009
Trådstartare
#10
Aerocombi skrev:
Erick skrev:
Jag tycker mer det låter som att du har läckage på slangen som går mellan magnetventilen och wastegaten.

Eller så har den helt o hållet hoppat av neutral

humm.. d lät juh ingen bra.. får väl lyfta av locket imorgon och ta en titt.. vill juh helst inte att motorn ska sprängas i luften bara för att laddtrycket är för högt och speciellt inte när jag tycker om att gasa tongue men den slangen ni snackade om är det en större eller mindre slang? och är den dyr om jag behöver byta en sådan?


4 767 Inlägg
28 november 2009
#11
Den är liten, och billig.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

83 Inlägg
28 november 2009
Trådstartare
#12
Erick skrev:
Den är liten, och billig.

okej smile d gör juh saken lättare smile men är det magnetventilen som styr laddtrycket då om jag har förstått d hela rätt?
jag kan förstå att bilen reagerar konstigt om där är läckage på slangen men skulle inte "något" slutat fungera om den hoppat av helt?


Xenoholic
2 559 Inlägg
28 november 2009
#13
Bang_O_Conner skrev:
Erick skrev:
Den är liten, och billig.

okej smile d gör juh saken lättare smile men är det magnetventilen som styr laddtrycket då om jag har förstått d hela rätt?
jag kan förstå att bilen reagerar konstigt om där är läckage på slangen men skulle inte "något" slutat fungera om den hoppat av helt?

Skenande laddtryck wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

83 Inlägg
28 november 2009
Trådstartare
#14
Aerocombi skrev:
Bang_O_Conner skrev:
Erick skrev:
Den är liten, och billig.

okej smile d gör juh saken lättare smile men är det magnetventilen som styr laddtrycket då om jag har förstått d hela rätt?
jag kan förstå att bilen reagerar konstigt om där är läckage på slangen men skulle inte "något" slutat fungera om den hoppat av helt?

Skenande laddtryck wink

jaha, så om där é läckage eller den har hoppat av helt så är där inget som stoppar laddtrycket från att stanna? é d det ni menar?


1 207 Inlägg
28 november 2009
#15
Saabar skall man inte hålla på mixtra med wg´n på, som det sades tidigare.  Slangen som de pratar om är en vanlig svart vacuumslang (såvida tidigare ägare inte bytt den mot något "häftigare" färg) På min 9000 tror jag magnetventilen sitter fastmonterad precis bredvid kylaren och den har 3st slangar dom går till den, bör vara likadant för dig.

83 Inlägg
28 november 2009
Trådstartare
#16
maco skrev:
Saabar skall man inte hålla på mixtra med wg´n på, som det sades tidigare.  Slangen som de pratar om är en vanlig svart vacuumslang (såvida tidigare ägare inte bytt den mot något "häftigare" färg) På min 9000 tror jag magnetventilen sitter fastmonterad precis bredvid kylaren och den har 3st slangar dom går till den, bör vara likadant för dig.

okok... ska ta en titt imorgon när d lyser lite bättre..


Ointresserad.
936 Inlägg
28 november 2009
#17
Erick skrev:
Jag tycker mer det låter som att du har läckage på slangen som går mellan magnetventilen och wastegaten.

Något i den stilen ja, eller så sitter den inte alls.

Teabag appreciation club.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
28 november 2009
#18
Ta en bild på motorrummet så kan folk hjälpa dig lättare smile


83 Inlägg
28 november 2009
Trådstartare
#19
Funkiee skrev:
Ta en bild på motorrummet så kan folk hjälpa dig lättare smile

okej smile knäpper en bild imorgon smile


83 Inlägg
29 november 2009
Trådstartare
#20
Funkiee skrev:
Ta en bild på motorrummet så kan folk hjälpa dig lättare smile

här kommer ett par bilder..


https://www1.garaget.org/gallery/archive/75736/809740_qcushb.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/75736/809742_217d5t.jpg
turbon och WG


https://www1.garaget.org/gallery/archive/75736/809744_9e0vpc.jpg
turbon & WG


https://www1.garaget.org/gallery/archive/75736/809747_kx9tv7.jpg
Detta var den enda slangen nu som hast jag hittade som där fanns lite spricker i som i sin tur är fäst på pysventilen om jag inte är helt ute och cyklar..?



Sök