för den laddar 1.7-2.0bar och motorn börjar spika redan vid 1.6-1.7bar och jag vill helst ha en hel motor! och som d é nu kan jag inte ge den full gas eftersom den spikar.. och jag är en kille som vill ge den full gas och helst lite till så därför vill jag få ner trycket...
Ta redo på exakt vad som är gjort med motorn och exakt hur mycket den ska ladda. Varför tror du att den spikar?
det kan ta åtskilliga dagar, månader innan jag kan få reda på allt det... =/ eftersom jag kör med bilen dagligen till och från jobb och har inte råd att låta den stå hos någon som kan kolla den... Jag är ingen mekaniker men han jag bytta imot säger att d skulle vara laddtrycket som gör att den spikar.. mer än så vet jag inte och utgår ifrån det.. därför jag la ut en tråd här för att eventuelt kunna få tipps och hjälp med att klura ut d...
Kan du röra armen till WG något? Den kan ha kärvat fast.
d vet jag faktiskt inte... vill helst inte röra något förens jag fått mer info och vetska p om saker så jag inte gör saker och ting ännu värre... =/ men hur menar du då om den nu har kärvat fast..? hur skulle det påverka saker och ting?
Du ska kunna röra WG-staget fram och tillbaka utan några större svårigheter. För har den kärvat fast, så kan inte WG öppna vid för högt laddtryck. Så gå ut och känn på den, sitter den hårt så får du smörja upp den och testa och se om laddtrycket blir bättre
Måste hålla med -stoffe- om att "pysventilen" i fråga ser ut dom en dumpventil
En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Ta redo på exakt vad som är gjort med motorn och exakt hur mycket den ska ladda. Varför tror du att den spikar?
det kan ta åtskilliga dagar, månader innan jag kan få reda på allt det... =/ eftersom jag kör med bilen dagligen till och från jobb och har inte råd att låta den stå hos någon som kan kolla den... Jag är ingen mekaniker men han jag bytta imot säger att d skulle vara laddtrycket som gör att den spikar.. mer än så vet jag inte och utgår ifrån det.. därför jag la ut en tråd här för att eventuelt kunna få tipps och hjälp med att klura ut d...
Om du inte vet vad den ska ladda så vet du ju inte ens om du har för högt laddtryck eller hur? (Även om 2,0 låter högt.) Hör med förgående ägare? Hur VET du att den spikar? Hör du det? Väldigt ofta när folk tror att den spikar så är det egentligen så att den misständer.
Du ska kunna röra WG-staget fram och tillbaka utan några större svårigheter. För har den kärvat fast, så kan inte WG öppna vid för högt laddtryck. Så gå ut och känn på den, sitter den hårt så får du smörja upp den och testa och se om laddtrycket blir bättre
okej ska kolla d imorgon, ska snart till jobb så d lite tajt med tiden... men funkar d bra med vanlig rost-lösning typ 5-56 eller W40?
ja jag var juh inte säker.. trodde d var pysventilen eftersom dom dumpventielerna jag har sett liknar inte alls den jag har.. men då vet jag att d é dump ventilen
Ta redo på exakt vad som är gjort med motorn och exakt hur mycket den ska ladda. Varför tror du att den spikar?
det kan ta åtskilliga dagar, månader innan jag kan få reda på allt det... =/ eftersom jag kör med bilen dagligen till och från jobb och har inte råd att låta den stå hos någon som kan kolla den... Jag är ingen mekaniker men han jag bytta imot säger att d skulle vara laddtrycket som gör att den spikar.. mer än så vet jag inte och utgår ifrån det.. därför jag la ut en tråd här för att eventuelt kunna få tipps och hjälp med att klura ut d...
Om du inte vet vad den ska ladda så vet du ju inte ens om du har för högt laddtryck eller hur? (Även om 2,0 låter högt.) Hör med förgående ägare? Hur VET du att den spikar? Hör du det? Väldigt ofta när folk tror att den spikar så är det egentligen så att den misständer.
neh det är juh sant det du skriver men detta är inga misständningar... för hela bilen skakar och hoppar som att den ska explodera......
Du har ju ingen laddtrycksreglering på bilen mer än wastegaten. Har du original styrsystem? alltså trionic 5?
Mvh Henke
Är det magnetventilen du menar jag saknas? Jag har alltiv varit volvo fantast, så detta är min första saab och eftersom den är ombyggd så vet jag inte vad hur eller varför där sitter för grejer på den, så om där sitter tronic 5 eller inte kan jag tyvärr inte svara på.. Men är det något jag kan kolla upp det på något sätt?