3088
Sök

För högt laddtryck (Saab 900 med 2.3 viggenmotor)

213 Inlägg
29 november 2009
#21
Varför sänka laddtrycket ?

Världen är full av idioter.. Men lustigt nog är dem flesta konstruktörer.
Trafikregler gäller bara på dagen...

83 Inlägg
29 november 2009
Trådstartare
#22
DanielssonC skrev:
Varför sänka laddtrycket ?

för den laddar 1.7-2.0bar och motorn börjar spika redan vid 1.6-1.7bar och jag vill helst ha en hel motor! tongue och som d é nu kan jag inte ge den full gas eftersom den spikar.. och jag är en kille som vill ge den full gas och helst lite till tongue så därför vill jag få ner trycket...


1 019 Inlägg
29 november 2009
#23
Ta redo på exakt vad som är gjort med motorn och exakt hur mycket den ska ladda. Varför tror du att den spikar?


83 Inlägg
29 november 2009
Trådstartare
#24
Garfield skrev:
Ta redo på exakt vad som är gjort med motorn och exakt hur mycket den ska ladda. Varför tror du att den spikar?

det kan ta åtskilliga dagar, månader innan jag kan få reda på allt det... =/ eftersom jag kör med bilen dagligen till och från jobb och har inte råd att låta den stå hos någon som kan kolla den...
Jag är ingen mekaniker men han jag bytta imot säger att d skulle vara laddtrycket som gör att den spikar.. mer än så vet jag inte och utgår ifrån det.. därför jag la ut en tråd här för att eventuelt kunna få tipps och hjälp med att klura ut d...


7 275 Inlägg
29 november 2009
#25
Kan du röra armen till WG något?
Den kan ha kärvat fast.


83 Inlägg
29 november 2009
Trådstartare
#26
Brains skrev:
Kan du röra armen till WG något?
Den kan ha kärvat fast.

d vet jag faktiskt inte... vill helst inte röra något förens jag fått mer info och vetska p om saker så jag inte gör saker och ting ännu värre... =/ men hur menar du då om den nu har kärvat fast..? hur skulle det påverka saker och ting?


R1 driver!
5 128 Inlägg
29 november 2009
#27
Du ska kunna röra WG-staget fram och tillbaka utan några större svårigheter. För har den kärvat fast, så kan inte WG öppna vid för högt laddtryck. Så gå ut och känn på den, sitter den hårt så får du smörja upp den och testa och se om laddtrycket blir bättre smile


1 271 Inlägg
29 november 2009
#28
Bang_O_Conner skrev:
Funkiee skrev:
Ta en bild på motorrummet så kan folk hjälpa dig lättare smile

här kommer ett par bilder..


http://www1.garaget.org/gallery/archive/75736/809740_qcushb.jpg


http://www1.garaget.org/gallery/archive/75736/809742_217d5t.jpg
turbon och WG


http://www1.garaget.org/gallery/archive/75736/809744_9e0vpc.jpg
turbon & WG


http://www1.garaget.org/gallery/archive/75736/809747_kx9tv7.jpg
Detta var den enda slangen nu som hast jag hittade som där fanns lite spricker i som i sin tur är fäst på pysventilen om jag inte är helt ute och cyklar..?

med pysventil menar du dumpventil ??

79 Inlägg
29 november 2009
#29
Gå in här å ställ frågan så får du säkrt svar.

http://forum.saabturboclub.com/viewforum.php?f=3

Xenoholic
2 559 Inlägg
29 november 2009
#30
Måste hålla med -stoffe- om att "pysventilen" i fråga ser ut dom en dumpventil smile

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

1 019 Inlägg
29 november 2009
#31
Bang_O_Conner skrev:
Garfield skrev:
Ta redo på exakt vad som är gjort med motorn och exakt hur mycket den ska ladda. Varför tror du att den spikar?

det kan ta åtskilliga dagar, månader innan jag kan få reda på allt det... =/ eftersom jag kör med bilen dagligen till och från jobb och har inte råd att låta den stå hos någon som kan kolla den...
Jag är ingen mekaniker men han jag bytta imot säger att d skulle vara laddtrycket som gör att den spikar.. mer än så vet jag inte och utgår ifrån det.. därför jag la ut en tråd här för att eventuelt kunna få tipps och hjälp med att klura ut d...

Om du inte vet vad den ska ladda så vet du ju inte ens om du har för högt laddtryck eller hur? (Även om 2,0 låter högt.) Hör med förgående ägare? Hur VET du att den spikar? Hör du det? Väldigt ofta när folk tror att den spikar så är det egentligen så att den misständer.


1 207 Inlägg
29 november 2009
#32
Kör du med 95 eller 98 oktan? Den torde ju vara mappad för 98 oktan.

7 275 Inlägg
29 november 2009
#33
Är du säker på att din laddtrycksmätare visar rätt?


83 Inlägg
29 november 2009
Trådstartare
#34
_DamnIt skrev:
Du ska kunna röra WG-staget fram och tillbaka utan några större svårigheter. För har den kärvat fast, så kan inte WG öppna vid för högt laddtryck. Så gå ut och känn på den, sitter den hårt så får du smörja upp den och testa och se om laddtrycket blir bättre smile

okej smile ska kolla d imorgon, ska snart till jobb så d lite tajt med tiden... men funkar d bra med vanlig rost-lösning typ 5-56 eller W40?


83 Inlägg
29 november 2009
Trådstartare
#35
-stoffe- skrev:
Bang_O_Conner skrev:
Funkiee skrev:
Ta en bild på motorrummet så kan folk hjälpa dig lättare smile

här kommer ett par bilder..


http://www1.garaget.org/gallery/archive/75736/809740_qcushb.jpg


http://www1.garaget.org/gallery/archive/75736/809742_217d5t.jpg
turbon och WG


http://www1.garaget.org/gallery/archive/75736/809744_9e0vpc.jpg
turbon & WG


http://www1.garaget.org/gallery/archive/75736/809747_kx9tv7.jpg
Detta var den enda slangen nu som hast jag hittade som där fanns lite spricker i som i sin tur är fäst på pysventilen om jag inte är helt ute och cyklar..?

med pysventil menar du dumpventil ??

ja jag var juh inte säker.. trodde d var pysventilen eftersom dom dumpventielerna jag har sett liknar inte alls den jag har.. men då vet jag att d é dump ventilen smile


83 Inlägg
29 november 2009
Trådstartare
#36
Garfield skrev:
Bang_O_Conner skrev:
Garfield skrev:
Ta redo på exakt vad som är gjort med motorn och exakt hur mycket den ska ladda. Varför tror du att den spikar?

det kan ta åtskilliga dagar, månader innan jag kan få reda på allt det... =/ eftersom jag kör med bilen dagligen till och från jobb och har inte råd att låta den stå hos någon som kan kolla den...
Jag är ingen mekaniker men han jag bytta imot säger att d skulle vara laddtrycket som gör att den spikar.. mer än så vet jag inte och utgår ifrån det.. därför jag la ut en tråd här för att eventuelt kunna få tipps och hjälp med att klura ut d...

Om du inte vet vad den ska ladda så vet du ju inte ens om du har för högt laddtryck eller hur? (Även om 2,0 låter högt.) Hör med förgående ägare? Hur VET du att den spikar? Hör du det? Väldigt ofta när folk tror att den spikar så är det egentligen så att den misständer.

neh det är juh sant det du skriver men detta är inga misständningar... för hela bilen skakar och hoppar som att den ska explodera......


83 Inlägg
29 november 2009
Trådstartare
#37
maco skrev:
Kör du med 95 eller 98 oktan? Den torde ju vara mappad för 98 oktan.

jag kör 98.. och Shells - V-power när jag är i närheten av en sådan..


888 Inlägg
29 november 2009
#38
Du har ju ingen laddtrycksreglering på bilen mer än wastegaten. Har du original styrsystem? alltså trionic 5?

Mvh Henke

83 Inlägg
29 november 2009
Trådstartare
#39
HenkeTIC skrev:
Du har ju ingen laddtrycksreglering på bilen mer än wastegaten. Har du original styrsystem? alltså trionic 5?

Mvh Henke

Är det magnetventilen du menar jag saknas? Jag har alltiv varit volvo fantast, så detta är min första saab och eftersom den är ombyggd så vet jag inte vad hur eller varför där sitter för grejer på den, så om där sitter tronic 5 eller inte kan jag tyvärr inte svara på.. Men är det något jag kan kolla upp det på något sätt?

MvH: Bengan


7 275 Inlägg
29 november 2009
#40
Slangen som går till wastegaten, sitter den direkt kopplad på turbon?!



Sök