Nu kommer det en ganska stor uppdatering över hela 2011, det har varit ganska körigt i sommar så jag har varit dålig på uppdateringar
Första tävlingen 2011, bivaröd flygfält
Bilen har stått hela vintern, först tävlingen, första svängen, ja då exploderar diffen och slår sönder allt
Inte så snyggt
Lite skrot
Vänliga funktionärer och deltagare på tävlingen hjälpte mig hitta en annan bakaxel, han precis få ihop bilen till första kvalet, kastade mig in i bilen och med adrenalinet i topp så satte jag en rekordrunda 113 poäng av 120 möjliga, jag tror det står sig som rekord fortfarande
Mycket laborerande med olika kamaxlar för att få ner avgastempen
Inschimsning och inställning av TDC
Nästa steg var att flödesmatcha spridarna för att hitta något fel
Skillnaden var bara 2-3% så det var helt ok
Efter att ha hängt med många år så var wastegatarna så slitna att dom fick nya bussningar och styrningar.
Wastegatarna krånglar IGEN på nästa tävling, ena styrningen var inte tillräckligt tight så den hade flyttat sig, men det gick att lösa på plats med slänga fil och dorn
Sen var det dags för besiktning, naturligtvis blankt papper som vanligt på gamla volvos
Eftersom jag inte han förstärka axeln då den slängdes dit i hast på tävling så fick den lite förstärkning med stödhylsor i efterhand för att fästena inte ska vridas
Streetrace festival på hultsfred airfield 3 dagar drifting, dragracing och konbana
Finn ett fel... se nästa bild
Betongen på banan greppade ordenntligt så det tog inte länge innan första drivaxlen gick, snabbt bytt dock
10 minuter senare så ryker den andra med, som jag hade ute bara för et halvtimme sen, bara att slänga ut igen, roligt jämt
Kvällen på flygfältet
Lite annorlunda syn att vakna upp till
Slut på andra dagen, och nu har ena wastegaten verkligen sagt upp sig, ventilen brast, kanske inte så konstigt då jag har haft dom nere så många gånger att dom var förmodligen utslitna
Lite däck han det gå åt i alla fall
Lite nya slitagedelar
Gäller att samla på sig lite reservdelar
Really cool butterflies
Testar lite olika däck, här dubbar jag av några testdäck
Nya wastegates inhandlade, dom ska vara dom mest beprövade och används tydligen i långlopp, det säger ju endel
Som vanligt så ska allt desiceras, men det behövdes lite justeringar och andra skruvar osv för att få det i toppform
Börjar riva grenröret för ombyggnad
Något mer grejer än original
Kaos, men nu är det ute
Jag kan intyga att glödskal inte skadar lastbilssnurror, se bild på grenröret längre ner.Den här turbon har utsatts för 1050grader avgastemp flertalet gånger
Minimala märken på längst ut på bladen, om det nu ens kommer av glödskalen?
Ihopsatt igen för att börja kapa
Nya wastegatarna börjar ta plats
Upptäckte att jag slarvat med matchportningen, inte ok, här mäter jag ut var packningen ska slipas upp
Slipar sen upp packningen så den matchar 100%
Fastbultad på grenröret för att kunna matchporta
Slipar för att det ska stämma 100% mot toppen
Och här är skillnaden på mina kanaler mot original
Sen är det bara att överföra och kopiera till den riktiga packningen, som givetvis med måste matchas mot topp och grenrör
klart, och snyggt blev det med
Matchportning av turbo/grenrör/packning
Notera glödskalen, när det byggdes så blästrades det invändigt efteråt av en riktigt kraftig bläster.
Lite ny coatingfärg på det som svetsats om
En j*vla massa bandage för att inte smälta mer av motorrummet
Och här börjar det likna nått igen
På plats, och slangarna anpassade mot dom nya gängorna
Nästa steg i att få ner avgastempen var att prova E85, köpte därför bosch pumpar som klarar etanol (
www.streetpower.se)
Kabelhärvan till pumparna fick moddas något
Gick inte att få tag på rätt nipplar till pumparna, då får man göra egna
Färdiga nipplar
Sen var det dags för mappning av e85, dagarna innan nästan tävling, givetvis regnade det så det fick bli regnslicks, riktigt sjukt fäste i blött, tror det var bättre än vanliga däck på torrt, vet inte hur det är fysiskt möjligt
På plats igen på bivaröd för 2 dagars drifting träning
En inte helt ovanlig syn, bakaxelras fösta dagen. Bara att köra hem, svetsa en ny axel och åka tillbaka och bulta dit sent på natten
Här vet jag itne vad som hände, förmodligen var överfallen för löst dragna så diffen slog sig loss till slut, jag slängde dit axeln i panik på en tävling vid ett annat ras, så den hade bara hängt med... tills nu
Nästa dag fick jag prova israllydäcken, men det var ingen hitt, hur halt som helst och inte överdrivet mycket rök heller, ser ut som jag varit och touchat vägkanterna lite
Men det gick åt lite däck
Däckhögen
Ja här har man samlat på sig, och det är bara från denna bilen
Fin samling som kommer smältas och förmodligen återvinnas till något fint
En liten trofe kan man ju göra, så kan man i alla fall le åt allt elände och slit
Nästa steg var att köpa större spridare, här Boschs "flaggskepp" Motorpsort Ev14 1700cc. ska monteras och sen se hur mycket effekt det går att trycka ut som motorn är förövrigt