2626
Sök

Volvo 745 Turbo -90 Stilren Driftingbil (Nu: FET UPPDATERING HELA 2011) Först med ställbar styrvinkel & ackermannvinkel?

.

312 434 Visningar
Uppdaterades senast 12 november 2012
761 Inlägg
27 januari 2010
Trådstartare
#81
ander3on skrev:
Ser riktigt bra ut det du gör! Fortsätt så smile
Coiloversatsen, hur många tusenlappar gick det på ungefär ca pris? tongue

//Marcus

Gick på ca 13-14 med konidämparna och justerbara topplagringar.

Sen ska ju visserligen dämparna kortas så där försvinner 2500:- till smile

Men det fins ju en som tillverkar coilovers till 740/940 som säljer på blocket för 9, det är helt ok.


761 Inlägg
27 januari 2010
Trådstartare
#82
Lite nya delar, Topplagring med nållager, måste vara lätt rattat, och hjälpfjädrar till coiloversen
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/large/847737_lyk4vk.jpg

Fjäderbensstag, måste modifierat för att gå fritt från gasreglaget
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/large/847738_yi62op.jpg

Hittade begagnade Toyo för vettiga pengar
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/large/847754_dcvbkm.jpg


12-14 Grader caster går på 740, blir inte så snyggt med hjulet så långt fram, men det var bara ett test för att se hur långt man kan gå.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/large/847741_y6sboy.jpg

Lite tyskstuk blev det, men det är bra, då går det att ha mera styrvinkel
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/large/847743_u4bdwd.jpg

Fullt rattutslag åt andra hållet
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/large/847745_osisox.jpg

Tight och fint till skärmkanten
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/large/847748_5q3ox1.jpg


Pan
27 januari 2010
#83
dannnej skrev:
ander3on skrev:
Ser riktigt bra ut det du gör! Fortsätt så smile
Coiloversatsen, hur många tusenlappar gick det på ungefär ca pris? tongue

//Marcus

Sen ska ju visserligen dämparna kortas så där försvinner 2500:- till smile

Korta stötdämparna eller vad menar du? Inte svarva ner dom då? kostar ju inte så mkt  blev bara lite nyfiken smile

Förjävla kul projekt detta, styrutslaget såg ju riktigt bra ut.

mvh

761 Inlägg
28 januari 2010
Trådstartare
#84
Pan skrev:
dannnej skrev:
ander3on skrev:
Ser riktigt bra ut det du gör! Fortsätt så smile
Coiloversatsen, hur många tusenlappar gick det på ungefär ca pris? tongue

//Marcus

Sen ska ju visserligen dämparna kortas så där försvinner 2500:- till smile

Korta stötdämparna eller vad menar du? Inte svarva ner dom då? kostar ju inte så mkt  blev bara lite nyfiken smile

Förjävla kul projekt detta, styrutslaget såg ju riktigt bra ut.

mvh

Korta dom själv är inget jag kan göra i svarven, för det första så är dom justerbara och den skruven ska ju vara kvar i toppen, och för det andra så kortar man själv så är det ju bara kolven man kortar, det blir bilen inte lägre av.

När man kortar dämparen riktigt så tar man bort lika mycket på cylindern (nederdelen) som kolven.


1 291 Inlägg
28 januari 2010
#85
dannnej skrev:
Pan skrev:
dannnej skrev:

Sen ska ju visserligen dämparna kortas så där försvinner 2500:- till smile

Korta stötdämparna eller vad menar du? Inte svarva ner dom då? kostar ju inte så mkt  blev bara lite nyfiken smile

Förjävla kul projekt detta, styrutslaget såg ju riktigt bra ut.

mvh

Korta dom själv är inget jag kan göra i svarven, för det första så är dom justerbara och den skruven ska ju vara kvar i toppen, och för det andra så kortar man själv så är det ju bara kolven man kortar, det blir bilen inte lägre av.

När man kortar dämparen riktigt så tar man bort lika mycket på cylindern (nederdelen) som kolven.

Är det inte bättre att investera i ett par koni eller liknande till opel då som redan har både kortare kropp och kolvstång? wink


761 Inlägg
28 januari 2010
Trådstartare
#86
MattiasH skrev:
Är det inte bättre att investera i ett par koni eller liknande till opel då som redan har både kortare kropp och kolvstång? wink

Jag var helt inne på det, men jag pratade med Stötdämparverkstan i stockholm så avrådde dom mig från det och menade på att det är helt skilda dämpare till olika bilar och det är mer än måtten som skiljer.

Själv kan jag ingenting om dämpare så jag vet faktiskt inte.


1 291 Inlägg
28 januari 2010
#87
dannnej skrev:
MattiasH skrev:
Är det inte bättre att investera i ett par koni eller liknande till opel då som redan har både kortare kropp och kolvstång? wink

Jag var helt inne på det, men jag pratade med Stötdämparverkstan i stockholm så avrådde dom mig från det och menade på att det är helt skilda dämpare till olika bilar och det är mer än måtten som skiljer.

Själv kan jag ingenting om dämpare så jag vet faktiskt inte.

Dom vill ju gjärna ha jobbet med att korta dina koni såklart wink
ställ dom mot väggen och fråga vad som gör sån skillnad, det vore kul att veta.

Jämför din 745 turbo med min vectra turbo
Båda bilarna har mc-pherson, alltså MR ~0,94
Det skiljer 10kg i skattevikt
båda bilarna är ganska framtunga
Alltså ska fjäderkonstanter och dämpare vara i princip samma oavsätt vilken egensvänging på chassit du väljer smile


2 419 Inlägg
28 januari 2010
#88
Fan vilket projekt!! å grym bil smile kommer lätt att följas!!!!

mvh


Pan
28 januari 2010
#89
MattiasH skrev:
dannnej skrev:
MattiasH skrev:
Är det inte bättre att investera i ett par koni eller liknande till opel då som redan har både kortare kropp och kolvstång? wink

Jag var helt inne på det, men jag pratade med Stötdämparverkstan i stockholm så avrådde dom mig från det och menade på att det är helt skilda dämpare till olika bilar och det är mer än måtten som skiljer.

Själv kan jag ingenting om dämpare så jag vet faktiskt inte.

Dom vill ju gjärna ha jobbet med att korta dina koni såklart wink
ställ dom mot väggen och fråga vad som gör sån skillnad, det vore kul att veta.

Jämför din 745 turbo med min vectra turbo
Båda bilarna har mc-pherson, alltså MR ~0,94
Det skiljer 10kg i skattevikt
båda bilarna är ganska framtunga
Alltså ska fjäderkonstanter och dämpare vara i princip samma oavsätt vilken egensvänging på chassit du väljer smile

Ja det skulle vara lite roligt att veta. Ifall man själv ev skulle behöva tänka på detta.

761 Inlägg
28 januari 2010
Trådstartare
#90
MattiasH skrev:
Dom vill ju gjärna ha jobbet med att korta dina koni såklart wink
ställ dom mot väggen och fråga vad som gör sån skillnad, det vore kul att veta.

Jämför din 745 turbo med min vectra turbo
Båda bilarna har mc-pherson, alltså MR ~0,94
Det skiljer 10kg i skattevikt
båda bilarna är ganska framtunga
Alltså ska fjäderkonstanter och dämpare vara i princip samma oavsätt vilken egensvänging på chassit du väljer smile

Självklart vill alla företag ha jobb och tjäna pengar smile
Som sagt jag vet inte vilket.

Hur som helst så är det ganska smidigt att kunna beställa en exakt längd.

Ingen har ju koni på hyllan och vill krångla med att mäta massa mått till mig, så ärligt talat så betalar jag heldre några kronor mer än att slippa krångla smile


Pan
28 januari 2010
#91
dannnej skrev:
MattiasH skrev:
Dom vill ju gjärna ha jobbet med att korta dina koni såklart wink
ställ dom mot väggen och fråga vad som gör sån skillnad, det vore kul att veta.

Jämför din 745 turbo med min vectra turbo
Båda bilarna har mc-pherson, alltså MR ~0,94
Det skiljer 10kg i skattevikt
båda bilarna är ganska framtunga
Alltså ska fjäderkonstanter och dämpare vara i princip samma oavsätt vilken egensvänging på chassit du väljer smile

Självklart vill alla företag ha jobb och tjäna pengar smile
Som sagt jag vet inte vilket.

Hur som helst så är det ganska smidigt att kunna beställa en exakt längd.

Ingen har ju koni på hyllan och vill krångla med att mäta massa mått till mig, så ärligt talat så betalar jag heldre några kronor mer än att slippa krångla smile

Jo Precis får man det precis som man vill ha det är det ju värt stålarna smile Väntar med spänning på resultat. Sen förväntar jag mig att du kmr till Gatebil Mantorp och piskar lite japanare wink

761 Inlägg
28 januari 2010
Trådstartare
#92
Gängstav med nylonhylsor, Det är det senaste inom motorsporten, justerbar längd på dämparna, och garanterat stenhårda smile Nja
Tanken är att kunna mäta in hur mycket dämparna ska kortas
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/large/848343_iittmu.jpg

Hylsor för att få coiloveröronen paralella vid svetsningen
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/large/848349_luhhaf.jpg

Färdigt för att svetsa, och allt blir garanterat rakt
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/large/848355_9rqqoh.jpg


Bara punktat, för fästet ska flyttas sen beroende på hur mycket dämparna ska kortas
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/large/848359_opt04d.jpg

Provmontering
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/848366_mzvh21.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/848371_hxlq2i.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/848373_b6huw1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/large/848375_aleafp.jpg


761 Inlägg
28 januari 2010
Trådstartare
#93
Pan skrev:
Jo Precis får man det precis som man vill ha det är det ju värt stålarna smile Väntar med spänning på resultat. Sen förväntar jag mig att du kmr till Gatebil Mantorp och piskar lite japanare wink

Ska försöka komma med på så många gatebil körningar jag hinner med, och har råd med...
Mantorp är ju ett måste.

Piska o piska, jag har ju bara en burnbil smile


Pan
28 januari 2010
#94
dannnej skrev:
Pan skrev:
Jo Precis får man det precis som man vill ha det är det ju värt stålarna smile Väntar med spänning på resultat. Sen förväntar jag mig att du kmr till Gatebil Mantorp och piskar lite japanare wink

Ska försöka komma med på så många gatebil körningar jag hinner med, och har råd med...
Mantorp är ju ett måste.

Piska o piska, jag har ju bara en burnbil smile

Men det är ju på bredden som räknas big_smile gillade din ide med "hjulen" på fjäderbenet simpelt men genialt.

18 Inlägg
30 januari 2010
#95
Gillar din projekt tråd mer och mer vad för storlek på r-däcken


761 Inlägg
30 januari 2010
Trådstartare
#96
Peter_racingteam skrev:
Gillar din projekt tråd mer och mer vad för storlek på r-däcken

205x40x17, R däck skiljer i dimension från vanliga däck, dom är ganska exakt som mina 225x35 vanliga däck. provade toyo 235x40 men det blev tokstort, gick inte att använda.


Bilbyggare
39 Inlägg
31 januari 2010
#97
Med mina 18 tums mak fälgar och sams coiloverrör så har jag 8 mm mellan fälg och fjäder när jag har 15 mm spacer fram . Vad har du för höjd på dina fjädrar i opåverkat läge?

/stefan

varför köra nytt när man kan köra 740
Sponsor: Swedbank

761 Inlägg
31 januari 2010
Trådstartare
#98
shorty skrev:
Med mina 18 tums mak fälgar och sams coiloverrör så har jag 8 mm mellan fälg och fjäder när jag har 15 mm spacer fram . Vad har du för höjd på dina fjädrar i opåverkat läge?

/stefan

Tänker du bara på huvudfjädern så är den 140mm 120 i fjäderkonstant


Bilbyggare
39 Inlägg
31 januari 2010
#99
precis det var huvudfjädern jag tänkte på! jag kommer köra på 100 nm på min verkar det som! . Har du koll på vad arena bilarna kör på?

/stefan

varför köra nytt när man kan köra 740
Sponsor: Swedbank

761 Inlägg
6 februari 2010
Trådstartare
#100
Diffen nerplockad och rengjord, väntar på schims sen ska den byggas om till spole, och därefter få 30 splines istället för 27
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/large/854190_6vntkm.jpg

Såhär kommer resultatet av kortningen av dämparna att bli, inget offroad stuk när man hissar upp bilen smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/large/854193_ugbhae.jpg

Här är bilen nersänkt, kommer gå att sänka ner den lite till om man skull vilja, ändå minst 5cm fjädringsväg innan den är i botten
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/large/854196_g6vt7g.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/large/854201_vf4983.jpg

Lite väl mycket camber kanske, men det går ju att ställa ner sen.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/large/854203_mz83hm.jpg



Sök