2883
Sök

Bygga eget larm (bild)

KÖRKORTET 13/7-10
33 Inlägg
1 december 2009
då blir det bara som så att du bryter jorden i stället

https://www1.garaget.org/gallery/archive/105815/811441_tntg8p.jpg
Senast redigerat av puttesthlm (1 december 2009)

52 Inlägg
1 december 2009
Trådstartare
turboforssen skrev:
hur vill du att det ska va då?
vil du att det ska tuta bara när man öppnat dörren men blir tyst när du stänger den igen?
eller vill du att det ska tjuta hela tiden efter att dörr kontakterna har triggas ?

ja säg det det kvittar nog mig ska koppla en siren till det också hade jag tänkt så en siren och tutan jag menar det måste var någon som blir uppmärksam på det iallafall.  ja oj  jo det ska tuta hela tiden även om man stänger dörren annars  blir det man öppnar dörren aj fan det tytar och man smäller igen den o det blir tyst och man vänder tillbaka och hoppar in o stänger dörren snabbt o kan arbeta ifred med att tatta  mina fina blå lys dioder o dyligt (a)

52 Inlägg
1 december 2009
Trådstartare
puttesthlm skrev:
då blir det barra som så att du bryter jorden i stället

http://www1.garaget.org/gallery/archive/105815/811441_tntg8p.jpg

tack så mycke ser helt rätt o fungerande ut förutom att hur ska man göra om man vill att det ska fortsätta tjuta om man stänger dörren sad ska endast kunnas brytas med "huvudbrytaren" för att tystna   

mvh Tom

KÖRKORTET 13/7-10
33 Inlägg
1 december 2009
det gör det redan om du tittar noga så gör den det när brytaren vid dörren går till så hoppar reläet igång och då drar den kontakten som ersätter brytaren och då kommer reläet ligga till hela tiden tills du bryter med huvudbrytaren som i detta fallet då är dosan på nyckeln
Senast redigerat av puttesthlm (1 december 2009)

52 Inlägg
1 december 2009
Trådstartare
Hehe   sorry. Nog tid att gå och lägga sig nu  tack för all hjälpen big_smile Blir till att börja koppla imorgon då då svin kallt ute nu juhh stackars bil står o fryser nu

KÖRKORTET 13/7-10
33 Inlägg
2 december 2009
japp håller med bilen ska förhoppningsvis in för vinterförvaring nu.
men om du stöter på bekymmer så är det bara att höra av sig så hjälper jag gärna till smile

52 Inlägg
2 december 2009
Trådstartare
Ja då det gör jag, du verkar kunna dina saker har själv gått el men våran lärare var dock inte i topp klass direkt haha. vinterförvaring nja blir till att ta det lite lungt där det finns stolpar o annat icke bra att träffa men det är juhh trots allt en 740 så inlåst i ett garage över vintern kan jag inte utsätta den för, den o jag ska ha många fina stunder på dom snötäckta parkeringsplatserna o lite sådana ställe

KÖRKORTET 13/7-10
33 Inlägg
2 december 2009
japp så kan det va sj så tycker jag att bmwn är för finn för att sätta i ett dike eller i ett träd så det får bli lilla volvon istället men så fort isen på en utav sjöarna här är tillräckligt tjock då kommer nog Bmwn ut igen hehe är ju trots allt en bra drifting bil Mvh puttesthlm

Sir
291 Inlägg
2 december 2009
Ett 2-poligt relä. Ja just de. Tänk dock att signalhornet drar rätt mycke ström så du inte använder för klent relä. Alternativ är att låta relät på ritningen dra ett extraljusrelä som i sin tur är kopplat till signalhornet.

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com

52 Inlägg
2 december 2009
Trådstartare
För klent relä nja tror jag inte finns någon risk för tongue köpt ett som tar 25 A så det blir juhh p=u*i eller?  12 V *25A = 300W och det kan knappast en tuta+varnings blinkers förbruka annars d et bara till att köpa ett lite större relä.   Oj då såg nu på biltemas dörr kontakt att den hade Max 10 A och strömmen kommer juhh att gå igenom den när den jordar ska man sätta ett relä innan den också då  eller?

Sir
291 Inlägg
2 december 2009
Ok jag då lär de inte vara någon större risk. Å frexten så den ökade strömmen genom dörrkontakten är ju vad relät drar å inte tutan.

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com

52 Inlägg
2 december 2009
Trådstartare
aha  jag som tänkte fel igen =P

365 Inlägg
3 december 2009
Eller om du vill göra det lättsamt för dig..

http://www.clasohlson.se/Product/Produc … =143729224 det med magnetkontakt, å koppla sladdarna på innerbelysningen tongue

Låter gode elakt!

Hellre 100 blås på tvären än 200 rätt fram.

52 Inlägg
3 december 2009
Trådstartare
aaa men då blir det känslig elektronik i den o resister från batteriet sen till den. eller bara batterier i den så  ska  försöka köra på dörrkontakt varianten  och hoppas på det bästa även slänga in lite andra smått spännande funktioner smile

52 Inlägg
3 december 2009
Trådstartare
Nästa problem är nu att  där är 3 sladdar uppe vid lampan 1 st med 12V+ och 2 st som där e jod på hela tiden har plockat loss kåpan på b balken och ser att en av kablarna e jordad i karossen den andra går ner och delas upp till 2 st brun svarta kablar varav ena går till dörr kontakten och den andra vidare neråt. ska kolla alla brytare så inte det är att någon kabel sitter på fel sida av brytaren så den blir jordad hela tiden om det inte är det  vad ska man göra då dra ny kabel från varje brytare eller  yikes   ?

.... puhhh  färdig med 2 dörrar  big_smile    2 kvar bara sad någon som har en idé im varför detta inte fungera från början, asså att lampan tändes när man öppnade någon dörr testade på alla 3 lågen men  fungerade ändån inte innan och där var 3 sladdar i lampan juhh
Senast redigerat av TomsomiTom (3 december 2009)

537 Inlägg
5 augusti 2010
Vet, gammal tråd. Men håller själv på nu o bygger ett eget simpelt larm. Innehållandes dörrkontakter, sladdar, tuta och ett relä. Kan man inte använda [http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … ordrojare/ så att tutan fortsätter tuta 15sekunder efter att dörren stängs?

52 Inlägg
8 augusti 2010
Trådstartare
nja tror inte det skulle fungera men jag vet inte riktigt hur den fördröjaren fungerar. är det som så att den innehåller en elektrolys kondensator så har dom tänktsig att inner belysningen har en effekt på t.e.x 10 watt och då tar det ca 15 sekunder innan den kondensatorn är ur laddad och då släcks lampan . men har man den till att styra ett relä kan det kanske fungera men har ingen aning om hur länge och hur bra smile

Saab älskare!
4 597 Inlägg
8 augusti 2010
eller så köper du ett larm på blocket från defa eller cargard smile lättast i alla fall tongue

Sök