4520
Sök

Snabbare turbo upspolning

104 Inlägg
1 december 2009
Trådstartare
#1
HEj! Jag undrar hur jag ska göra för att få turbon att spola upp tidigare och snabbare?
Senast redigerat av Goppie (2 december 2009)


Ointresserad.
936 Inlägg
1 december 2009
#2
Mindre avgashus. Större avgassystem med bättre flöde.

Teabag appreciation club.

5 710 Inlägg
2 december 2009
#3
Tidigare:
• Extraktorgrenrör
• Responssystem
• Öka motorvolymen

Snabbare:
• Kullagrad turbo

Är det din 9-3:a vi pratar om?
Få motorer laddar tidigare än SAAB:s.....när får du laddtryck? 18-1900RPM?

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

-utan 940
1 728 Inlägg
2 december 2009
#4
Som Snitch skrev fast ett större avgashus istället för ett mindre.

1 497 Inlägg
2 december 2009
#6
Andreas 940 skrev:
Som Snitch skrev fast ett större avgashus istället för ett mindre.

Vad grundar du detta på?

3 295 Inlägg
2 december 2009
#7
Andreas 940 skrev:
Som Snitch skrev fast ett större avgashus istället för ett mindre.

ute och cyklar på galen cykel nu eller?


166 Inlägg
2 december 2009
#8
Slave_joe skrev:
Andreas 940 skrev:
Som Snitch skrev fast ett större avgashus istället för ett mindre.

ute och cyklar på galen cykel nu eller?

Han damma nog bara av monarken. Om inte, är han troligtvis komiker.


Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
2 december 2009
#9
Andreas 940 skrev:
Som Snitch skrev fast ett större avgashus istället för ett mindre.

Är du seriös?

761 Inlägg
2 december 2009
#11
Vad syftar du på med spool up? turbolagget, eller vill du ha laddtryck på lägre varv? det är 2 olika saker


-utan 940
1 728 Inlägg
3 december 2009
#12
AxlSam skrev:
Andreas 940 skrev:
Som Snitch skrev fast ett större avgashus istället för ett mindre.

Vad grundar du detta på?

Att turbon till vänster laddar 1,2bar 500rpm tidigare än den till höger:

https://www1.garaget.org/archive/7/6646/5582/5582-484654.jpg

Åh varför skulle man vilja ha ett mindre avgashus och få en mycket varmare turbo?
Kolla bara Mitsu 13C till exempel, glöder redan vid 0,3bar och motorvägskörning.

5 710 Inlägg
3 december 2009
#13
Andreas 940 skrev:
AxlSam skrev:
Andreas 940 skrev:
Som Snitch skrev fast ett större avgashus istället för ett mindre.

Vad grundar du detta på?

Att turbon till vänster laddar 1,2bar 500rpm tidigare än den till höger:

http://www1.garaget.org/archive/7/6646/ … 484654.jpg

Bara för att hålet ut ur turbinen är större betyder inte det att turbinhuset är större.
Tar man t.ex Holset  som exempel graderar de sina turbinhus med siffror (cm2).
En låg siffra = lite hus
En hög siffra = stort hus.
Det är då inte yttermåttet man syftar på utan hur stort huset är på insidan.
Fysiken säger att det krävs mindre luft för att sätta fart på en liten turbin i ett litet turbihus än tvärt om.
Om ditt exempel från praktiken säger annorlunda har OCH att den vänsta turbinen faktiskt är större har det med något annat att göra.

Andreas 940 skrev:
Åh varför skulle man vilja ha ett mindre avgashus och få en mycket varmare turbo?
Kolla bara Mitsu 13C till exempel, glöder redan vid 0,3bar och motorvägskörning.

Bara för att ett turbinhus glöder innebär det inte att det är för litet.
Det är rörelsen och värmen som får turbon att snurra så skulle det inte vara varmt skulle det fungera dåligt......

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

8 250 Inlägg
3 december 2009
#14
jonTe skrev:
Fysiken säger att det krävs mindre luft för att sätta fart på en liten turbin i ett litet turbihus än tvärt om.
Om ditt exempel från praktiken säger annorlunda har OCH att den vänsta turbinen faktiskt är större har det med något annat att göra.

Ja, troligen mottryck. Nackdelen med en mindre turbin är att mottrycket ökar. Vilket bromsar upp flödet och tryckbyggnad och avgaserna som ska igenom turbon. Så i vissa fall är det möjligt med tidigare tryck är med ett mindrer avgashus.


-utan 940
1 728 Inlägg
3 december 2009
#15
jonTe skrev:
Bara för att hålet ut ur turbinen är större betyder inte det att turbinhuset är större.
Tar man t.ex Holset  som exempel graderar de sina turbinhus med siffror (cm2).
En låg siffra = lite hus
En hög siffra = stort hus.
Det är då inte yttermåttet man syftar på utan hur stort huset är på insidan.
Fysiken säger att det krävs mindre luft för att sätta fart på en liten turbin i ett litet turbihus än tvärt om.
Om ditt exempel från praktiken säger annorlunda har OCH att den vänsta turbinen faktiskt är större har det med något annat att göra.

Andreas 940 skrev:
Åh varför skulle man vilja ha ett mindre avgashus och få en mycket varmare turbo?
Kolla bara Mitsu 13C till exempel, glöder redan vid 0,3bar och motorvägskörning.

Bara för att ett turbinhus glöder innebär det inte att det är för litet.
Det är rörelsen och värmen som får turbon att snurra så skulle det inte vara varmt skulle det fungera dåligt......

mvh Jonas

Jag vet vad resultatet blev av mitt turbobyte sen kan jag inte svara på exakt varför men min teori är:
Båda turbosarna har ungefär lika stora kompressorhus, ingen synlig skillnad iaf förutom designen på bladen.
Den med stora avgashuset har mindre mottryck och bättre flöde=mer avgaser kan passera.
Samtidigt är kompressordelen inte tyngre att driva än i den med lilla avgashuset=snabbare (tidigare) spoolup.

Angående värmen så måste väl ändå en turbo som glöder under normala förhållanden anses vara underdimensionerad eller felkonstruerad?

Garret-agget till höger har jag sett glöda en gång, då drog jag ett stort hyrsläp med min kompis alla ägodelar från Skåne till Örebro.
Det med stora avgashuset har jag aldrig sett glöda.

93 Inlägg
3 december 2009
#16
Andreas 940 skrev:
jonTe skrev:
Bara för att hålet ut ur turbinen är större betyder inte det att turbinhuset är större.
Tar man t.ex Holset  som exempel graderar de sina turbinhus med siffror (cm2).
En låg siffra = lite hus
En hög siffra = stort hus.
Det är då inte yttermåttet man syftar på utan hur stort huset är på insidan.
Fysiken säger att det krävs mindre luft för att sätta fart på en liten turbin i ett litet turbihus än tvärt om.
Om ditt exempel från praktiken säger annorlunda har OCH att den vänsta turbinen faktiskt är större har det med något annat att göra.

Andreas 940 skrev:
Åh varför skulle man vilja ha ett mindre avgashus och få en mycket varmare turbo?
Kolla bara Mitsu 13C till exempel, glöder redan vid 0,3bar och motorvägskörning.

Bara för att ett turbinhus glöder innebär det inte att det är för litet.
Det är rörelsen och värmen som får turbon att snurra så skulle det inte vara varmt skulle det fungera dåligt......

mvh Jonas

Jag vet vad resultatet blev av mitt turbobyte sen kan jag inte svara på exakt varför men min teori är:
Båda turbosarna har ungefär lika stora kompressorhus, ingen synlig skillnad iaf förutom designen på bladen.
Den med stora avgashuset har mindre mottryck och bättre flöde=mer avgaser kan passera.
Samtidigt är kompressordelen inte tyngre att driva än i den med lilla avgashuset=snabbare (tidigare) spoolup.

Angående värmen så måste väl ändå en turbo som glöder under normala förhållanden anses vara underdimensionerad eller felkonstruerad?

Garret-agget till höger har jag sett glöda en gång, då drog jag ett stort hyrsläp med min kompis alla ägodelar från Skåne till Örebro.
Det med stora avgashuset har jag aldrig sett glöda.

Självklart är det mer än storleken på turbinhuset som spelar roll, designen på huset och bladen i sig spelar stor roll. Jämför storlek och prestanda mellan garrets gamla aggregat som sitter på rödblockarna med de modernare mitsubishi aggregaten som sitter på vitmotorerna.

Högt mottryck behöver inte vara orsaken till för höga avgastemperaturer.


-utan 940
1 728 Inlägg
3 december 2009
#17
oskar_j skrev:
Självklart är det mer än storleken på turbinhuset som spelar roll, designen på huset och bladen i sig spelar stor roll. Jämför storlek och prestanda mellan garrets gamla aggregat som sitter på rödblockarna med de modernare mitsubishi aggregaten som sitter på vitmotorerna.

Högt mottryck behöver inte vara orsaken till för höga avgastemperaturer.

Det var det jag menade med feldesignade 13C-agget, jämför ett sånt med Garret-agget på bilden.
Båda aggen är designade på 80-talet och har lika stora utblås men Mitsu-agget blir betydligt varmare och kan inte ladda lika mycket.

93 Inlägg
3 december 2009
#18
Andreas 940 skrev:
oskar_j skrev:
Självklart är det mer än storleken på turbinhuset som spelar roll, designen på huset och bladen i sig spelar stor roll. Jämför storlek och prestanda mellan garrets gamla aggregat som sitter på rödblockarna med de modernare mitsubishi aggregaten som sitter på vitmotorerna.

Högt mottryck behöver inte vara orsaken till för höga avgastemperaturer.

Det var det jag menade med feldesignade 13C-agget, jämför ett sånt med Garret-agget på bilden.
Båda aggen är designade på 80-talet och har lika stora utblås men Mitsu-agget blir betydligt varmare och kan inte ladda lika mycket.

Rent generellt ger ett mindre avgashus tidigare ladd, att jämföra ett 16t aggregat med ett garret är missvisande. Garreten på bilden är en mycket sämre konstruktion än mitsubishi aggregaten (16T,19T osv.), det lär inte vara det större avgashuset som gör att 16T:n har snabbare spool-up.


-utan 940
1 728 Inlägg
3 december 2009
#19
oskar_j skrev:
Rent generellt ger ett mindre avgashus tidigare ladd, att jämföra ett 16t aggregat med ett garret är missvisande. Garreten på bilden är en mycket sämre konstruktion än mitsubishi aggregaten (16T,19T osv.), det lär inte vara det större avgashuset som gör att 16T:n har snabbare spool-up.

Man får väl jämföra 16T med 13C, jag skulle tro att kompressorhusen är identiska.

Dr. Turbo
459 Inlägg
3 december 2009
#20
Avgashusen i sig kan göra att man får tidigare spool-up trots större A/R så man kan inte stirra sig blind på att större A/R ger segare spool



Sök