Som Snitch skrev fast ett större avgashus istället för ett mindre.
Vad grundar du detta på?
Att turbon till vänster laddar 1,2bar 500rpm tidigare än den till höger:
Åh varför skulle man vilja ha ett mindre avgashus och få en mycket varmare turbo? Kolla bara Mitsu 13C till exempel, glöder redan vid 0,3bar och motorvägskörning.
Bara för att hålet ut ur turbinen är större betyder inte det att turbinhuset är större. Tar man t.ex Holset som exempel graderar de sina turbinhus med siffror (cm2). En låg siffra = lite hus En hög siffra = stort hus. Det är då inte yttermåttet man syftar på utan hur stort huset är på insidan. Fysiken säger att det krävs mindre luft för att sätta fart på en liten turbin i ett litet turbihus än tvärt om. Om ditt exempel från praktiken säger annorlunda har OCH att den vänsta turbinen faktiskt är större har det med något annat att göra.
Andreas 940 skrev:
Åh varför skulle man vilja ha ett mindre avgashus och få en mycket varmare turbo? Kolla bara Mitsu 13C till exempel, glöder redan vid 0,3bar och motorvägskörning.
Bara för att ett turbinhus glöder innebär det inte att det är för litet. Det är rörelsen och värmen som får turbon att snurra så skulle det inte vara varmt skulle det fungera dåligt......
Fysiken säger att det krävs mindre luft för att sätta fart på en liten turbin i ett litet turbihus än tvärt om. Om ditt exempel från praktiken säger annorlunda har OCH att den vänsta turbinen faktiskt är större har det med något annat att göra.
Ja, troligen mottryck. Nackdelen med en mindre turbin är att mottrycket ökar. Vilket bromsar upp flödet och tryckbyggnad och avgaserna som ska igenom turbon. Så i vissa fall är det möjligt med tidigare tryck är med ett mindrer avgashus.
Bara för att hålet ut ur turbinen är större betyder inte det att turbinhuset är större. Tar man t.ex Holset som exempel graderar de sina turbinhus med siffror (cm2). En låg siffra = lite hus En hög siffra = stort hus. Det är då inte yttermåttet man syftar på utan hur stort huset är på insidan. Fysiken säger att det krävs mindre luft för att sätta fart på en liten turbin i ett litet turbihus än tvärt om. Om ditt exempel från praktiken säger annorlunda har OCH att den vänsta turbinen faktiskt är större har det med något annat att göra.
Andreas 940 skrev:
Åh varför skulle man vilja ha ett mindre avgashus och få en mycket varmare turbo? Kolla bara Mitsu 13C till exempel, glöder redan vid 0,3bar och motorvägskörning.
Bara för att ett turbinhus glöder innebär det inte att det är för litet. Det är rörelsen och värmen som får turbon att snurra så skulle det inte vara varmt skulle det fungera dåligt......
mvh Jonas
Jag vet vad resultatet blev av mitt turbobyte sen kan jag inte svara på exakt varför men min teori är: Båda turbosarna har ungefär lika stora kompressorhus, ingen synlig skillnad iaf förutom designen på bladen. Den med stora avgashuset har mindre mottryck och bättre flöde=mer avgaser kan passera. Samtidigt är kompressordelen inte tyngre att driva än i den med lilla avgashuset=snabbare (tidigare) spoolup.
Angående värmen så måste väl ändå en turbo som glöder under normala förhållanden anses vara underdimensionerad eller felkonstruerad?
Garret-agget till höger har jag sett glöda en gång, då drog jag ett stort hyrsläp med min kompis alla ägodelar från Skåne till Örebro. Det med stora avgashuset har jag aldrig sett glöda.
Bara för att hålet ut ur turbinen är större betyder inte det att turbinhuset är större. Tar man t.ex Holset som exempel graderar de sina turbinhus med siffror (cm2). En låg siffra = lite hus En hög siffra = stort hus. Det är då inte yttermåttet man syftar på utan hur stort huset är på insidan. Fysiken säger att det krävs mindre luft för att sätta fart på en liten turbin i ett litet turbihus än tvärt om. Om ditt exempel från praktiken säger annorlunda har OCH att den vänsta turbinen faktiskt är större har det med något annat att göra.
Andreas 940 skrev:
Åh varför skulle man vilja ha ett mindre avgashus och få en mycket varmare turbo? Kolla bara Mitsu 13C till exempel, glöder redan vid 0,3bar och motorvägskörning.
Bara för att ett turbinhus glöder innebär det inte att det är för litet. Det är rörelsen och värmen som får turbon att snurra så skulle det inte vara varmt skulle det fungera dåligt......
mvh Jonas
Jag vet vad resultatet blev av mitt turbobyte sen kan jag inte svara på exakt varför men min teori är: Båda turbosarna har ungefär lika stora kompressorhus, ingen synlig skillnad iaf förutom designen på bladen. Den med stora avgashuset har mindre mottryck och bättre flöde=mer avgaser kan passera. Samtidigt är kompressordelen inte tyngre att driva än i den med lilla avgashuset=snabbare (tidigare) spoolup.
Angående värmen så måste väl ändå en turbo som glöder under normala förhållanden anses vara underdimensionerad eller felkonstruerad?
Garret-agget till höger har jag sett glöda en gång, då drog jag ett stort hyrsläp med min kompis alla ägodelar från Skåne till Örebro. Det med stora avgashuset har jag aldrig sett glöda.
Självklart är det mer än storleken på turbinhuset som spelar roll, designen på huset och bladen i sig spelar stor roll. Jämför storlek och prestanda mellan garrets gamla aggregat som sitter på rödblockarna med de modernare mitsubishi aggregaten som sitter på vitmotorerna.
Högt mottryck behöver inte vara orsaken till för höga avgastemperaturer.
Självklart är det mer än storleken på turbinhuset som spelar roll, designen på huset och bladen i sig spelar stor roll. Jämför storlek och prestanda mellan garrets gamla aggregat som sitter på rödblockarna med de modernare mitsubishi aggregaten som sitter på vitmotorerna.
Högt mottryck behöver inte vara orsaken till för höga avgastemperaturer.
Det var det jag menade med feldesignade 13C-agget, jämför ett sånt med Garret-agget på bilden. Båda aggen är designade på 80-talet och har lika stora utblås men Mitsu-agget blir betydligt varmare och kan inte ladda lika mycket.
Självklart är det mer än storleken på turbinhuset som spelar roll, designen på huset och bladen i sig spelar stor roll. Jämför storlek och prestanda mellan garrets gamla aggregat som sitter på rödblockarna med de modernare mitsubishi aggregaten som sitter på vitmotorerna.
Högt mottryck behöver inte vara orsaken till för höga avgastemperaturer.
Det var det jag menade med feldesignade 13C-agget, jämför ett sånt med Garret-agget på bilden. Båda aggen är designade på 80-talet och har lika stora utblås men Mitsu-agget blir betydligt varmare och kan inte ladda lika mycket.
Rent generellt ger ett mindre avgashus tidigare ladd, att jämföra ett 16t aggregat med ett garret är missvisande. Garreten på bilden är en mycket sämre konstruktion än mitsubishi aggregaten (16T,19T osv.), det lär inte vara det större avgashuset som gör att 16T:n har snabbare spool-up.
Rent generellt ger ett mindre avgashus tidigare ladd, att jämföra ett 16t aggregat med ett garret är missvisande. Garreten på bilden är en mycket sämre konstruktion än mitsubishi aggregaten (16T,19T osv.), det lär inte vara det större avgashuset som gör att 16T:n har snabbare spool-up.
Man får väl jämföra 16T med 13C, jag skulle tro att kompressorhusen är identiska.