2 december 2009
Trådstartare
Finns det nån huvudsäkring på en Renualt Clio?
Har en Renualt Clio från 92 som vägrar ge minsta livstecken ifrån sig. Batteriet är välladdat (12.5V) och jag har kollat jordningen av det.
Har testat att ta ur alla säkringar i motorutrymmet, får fortfarande inga livstecken från bilen.
Har skruvat loss minus- och pluskabeln på batteriet och mätt motståndet mellan dessa två punkter, med tändningen avslagen mäter jag 3.5 kohm, och med tändingen på mäter jag 0 ohm. Detta får mig att tro att det är kortslutningen någonstans, och inte något fel med nån säkring. Finns det några tips för att hitta vart kortslutningen kan vara. Har funderat på att plocka ur säkringarna en och en tills det att nånting (med säkring kvar) funkar, är det en fungerande metod?
Det jag har gjort senast med bilen (ca 100 mil sen) är att byta laddningsregulatorn på generatorn. Har dubbelkollat alla de sladdarna och de ser fortfarande okej ut tycker jag. Dessutom har jag lite problem med att motorn inte riktigt ligger still, men jag tycker inte att det borde ge upphov till elfel (om nu inget gnagts av av motorns runthoppande under huven).
Fler tips på vad jag ska göra/vad som kan vara fel?