2685
Sök

Saab 9000 2.3 T16 -1993 Går ojämnt och svajjigt laddtryck

Försöker iaf
12 819 Inlägg
3 december 2009
Trådstartare
#1
Tjenare.

Polaren har köpt sig en Saab 9000 T16, årsmodell 1993
Bilen är chippad.

Det är så att den är ganska seg i bottendraget, går ryckigt osv, riktigt seg tills turboladdet kommer.
När han köpte den så laddade den endast kring 0.6 bar MAX, efter byte av diverse slangar, byte av stift och rengörning av det öppna luftfiltret "GREEN" så fick vi upp laddet till det dubbla.. 1.2.

Men fortfarande går den hackigt på tomgång samt bottendrag, samtidigt som laddtrycket svajjar, alltså den kan ladda 1.2 sen helt plötsligt bara 0.8 tex.


Någon som har en aning om vad detta kan bero på? Lambda, stift, bränslefilter och annat klassiskt har vi redan kikat på utan att få bättre resultat.

Börjar fundera på om det inte kan vara mapsensorn?

Turbon glappar inte heller.

Sen, vad är det för skillnad på en T16 och en "vanlig" 9000?


Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (3 december 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

1 019 Inlägg
3 december 2009
#2
2.3T kom 1991. Är det någon form av hemmabygge din polare har köpt?


Försöker iaf
12 819 Inlägg
3 december 2009
Trådstartare
#3
Garfield skrev:
2.3T kom 1991. Är det någon form av hemmabygge din polare har köpt?

Nää de tror jag väl inte. 2.3 T16 står de på reg.beviset iaf. 1993 årsmodell.


Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (3 december 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

1 019 Inlägg
3 december 2009
#4
te_wik skrev:
Garfield skrev:
2.3T kom 1991. Är det någon form av hemmabygge din polare har köpt?

Nää de tror jag väl inte. 2.3 T16 står de på reg.beviset iaf. 1993 årsmodell.


Mvh Tommy

Det stod typ att det var årsmodell 88-89 innan därav min fråga men ok, en -93'a.

Vad stoppade ni i för stift? Testat en fungerande DI-kassett?


N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
3 december 2009
#5
te_wik skrev:
Sen, vad är det för skillnad på en T16 och en "vanlig" 9000?

T16 betyder 16 ventilers fulltryckare, dvs kralligare drivaxlar, annan utväxling i lådan osv... Gör som Garfield skriver, testa en annan tändkassett

Rock'n Roll

Försöker iaf
12 819 Inlägg
4 december 2009
Trådstartare
#6
Garfield skrev:
te_wik skrev:
Garfield skrev:
2.3T kom 1991. Är det någon form av hemmabygge din polare har köpt?

Nää de tror jag väl inte. 2.3 T16 står de på reg.beviset iaf. 1993 årsmodell.


Mvh Tommy

Det stod typ att det var årsmodell 88-89 innan därav min fråga men ok, en -93'a.

Vad stoppade ni i för stift? Testat en fungerande DI-kassett?

Ja men jag ändrade det smile
De var NGK stift som hade ett riktigt komplicerat namn iaf, mer än det vet jag inte.
Nej vi har inte testat en sådan, men är dom inte mer som att antingen funkar den eller inte, alltså gnista eller ej?


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
4 december 2009
Trådstartare
#7
TenZer skrev:
te_wik skrev:
Sen, vad är det för skillnad på en T16 och en "vanlig" 9000?

T16 betyder 16 ventilers fulltryckare, dvs kralligare drivaxlar, annan utväxling i lådan osv... Gör som Garfield skriver, testa en annan tändkassett

Ok, tackar.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
4 december 2009
#8
te_wik skrev:
Garfield skrev:
te_wik skrev:

Nää de tror jag väl inte. 2.3 T16 står de på reg.beviset iaf. 1993 årsmodell.


Mvh Tommy

Det stod typ att det var årsmodell 88-89 innan därav min fråga men ok, en -93'a.

Vad stoppade ni i för stift? Testat en fungerande DI-kassett?

Ja men jag ändrade det smile
De var NGK stift som hade ett riktigt komplicerat namn iaf, mer än det vet jag inte.
Nej vi har inte testat en sådan, men är dom inte mer som att antingen funkar den eller inte, alltså gnista eller ej?


Mvh Tommy

Original ska det sitta NGK BCPR7 ES-11 och dom ska hänga med upp till ca 300hk, över det ska du ha NGK BCR8 ES eller möjligtvis NGK BCPR9 ES-11

Rock'n Roll

Försöker iaf
12 819 Inlägg
4 december 2009
Trådstartare
#9
TenZer skrev:
te_wik skrev:
Garfield skrev:

Det stod typ att det var årsmodell 88-89 innan därav min fråga men ok, en -93'a.

Vad stoppade ni i för stift? Testat en fungerande DI-kassett?

Ja men jag ändrade det smile
De var NGK stift som hade ett riktigt komplicerat namn iaf, mer än det vet jag inte.
Nej vi har inte testat en sådan, men är dom inte mer som att antingen funkar den eller inte, alltså gnista eller ej?


Mvh Tommy

Original ska det sitta NGK BCPR7 ES-11 och dom ska hänga med upp till ca 300hk, över det ska du ha NGK BCR8 ES eller möjligtvis NGK BCPR9 ES-11

Det förstnämnda stämmer nog eftersom vi köpte stift via reg.nr så.
Över 300hk lär det ju inte vara men bara ett chip smile


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

1 497 Inlägg
4 december 2009
#10
TenZer skrev:
te_wik skrev:
Garfield skrev:

Det stod typ att det var årsmodell 88-89 innan därav min fråga men ok, en -93'a.

Vad stoppade ni i för stift? Testat en fungerande DI-kassett?

Ja men jag ändrade det smile
De var NGK stift som hade ett riktigt komplicerat namn iaf, mer än det vet jag inte.
Nej vi har inte testat en sådan, men är dom inte mer som att antingen funkar den eller inte, alltså gnista eller ej?


Mvh Tommy

Original ska det sitta NGK BCPR7 ES-11 och dom ska hänga med upp till ca 300hk, över det ska du ha NGK BCR8 ES eller möjligtvis NGK BCPR9 ES-11

Finns ingen riktig effekt specifikation på stiften.
Jag kör 400 kusar på 7:orna i min smile

Hur har du med med motorlampa?
Några felkoder?

Vad har du för färg på stiften om du skruvar ur ett?
Vad är det för program i bilen?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
4 december 2009
Trådstartare
#11
Ok.

Ingen motorlampa som lyser och inga blinkningar eller så. (ska dessa synas i färddatorn för den är pajj?)
Stiften är gyllenbruna så rätt normalt.

Inte den blekaste aning om programvara, vet bara att chippet suttit där i säkert 6-7 år eller ca 12.000 mil.
Känner tidigare ägaren också men det är inte han som chippat den.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

1 019 Inlägg
4 december 2009
#12
te_wik skrev:
Nej vi har inte testat en sådan, men är dom inte mer som att antingen funkar den eller inte, alltså gnista eller ej?

Nja, den kan ge många olika symptom. Allt från att tvärdö till att bara misstända vid laddtryck.


Försöker iaf
12 819 Inlägg
4 december 2009
Trådstartare
#13
Garfield skrev:
te_wik skrev:
Nej vi har inte testat en sådan, men är dom inte mer som att antingen funkar den eller inte, alltså gnista eller ej?

Nja, den kan ge många olika symptom. Allt från att tvärdö till att bara misstända vid laddtryck.

Okay, saken är ju den att den går bra på varv, misständer inget osv men att den inte laddar som den ska alla gånger. Däremot går den lite ruggigt på tomgång, tomgångsmotorn?

Polaren har nu köpt nå tempgivare, bränsletrycksregulator och nåt annat vad det nu var.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

8 Inlägg
5 december 2009
#14
Hade liknade fel på min och då var det läckage på slangen till mapsensorn.
sen angående tändkasseten (vad jag har hört) om dom e trasiga så vid gaspådrag ska den misstända inte på tomgång men kan ha fel.. testa startgas när den går på tomgång kan ge resultat smile
kolla wastegaten med om laddet swajar

mitt råd e är att ta en titt i boxen å kolla var ifrån chippet kommer ifrån kan vara det som spökar

Ge aldrig upp

8 Inlägg
5 december 2009
#15
Hade liknade fel på min och då var det läckage på slangen till mapsensorn.
sen angående tändkasseten (vad jag har hört) om dom e trasiga så vid gaspådrag ska den misstända inte på tomgång men kan ha fel.. testa startgas när den går på tomgång kan ge resultat smile
kolla wastegaten med om laddet swajar

mitt råd e är att ta en titt i boxen å kolla var ifrån chippet kommer ifrån kan vara det som spökar

Ge aldrig upp

Försöker iaf
12 819 Inlägg
5 december 2009
Trådstartare
#16
VoLTiC skrev:
Hade liknade fel på min och då var det läckage på slangen till mapsensorn.
sen angående tändkasseten (vad jag har hört) om dom e trasiga så vid gaspådrag ska den misstända inte på tomgång men kan ha fel.. testa startgas när den går på tomgång kan ge resultat smile
kolla wastegaten med om laddet swajar

mitt råd e är att ta en titt i boxen å kolla var ifrån chippet kommer ifrån kan vara det som spökar

Alla slangar är kollade och bytta. Startgas gav ingen respons.

Däremot hörde vi igår att magnetventilen låter som fasen..Men den kanske inte har något med tomgången att göra? Den ska iaf felsökas. Hittade nå info om hur man kan ta reda på om den är trasig eller ej.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

1 497 Inlägg
6 december 2009
#17
te_wik skrev:
VoLTiC skrev:
Hade liknade fel på min och då var det läckage på slangen till mapsensorn.
sen angående tändkasseten (vad jag har hört) om dom e trasiga så vid gaspådrag ska den misstända inte på tomgång men kan ha fel.. testa startgas när den går på tomgång kan ge resultat smile
kolla wastegaten med om laddet swajar

mitt råd e är att ta en titt i boxen å kolla var ifrån chippet kommer ifrån kan vara det som spökar

Alla slangar är kollade och bytta. Startgas gav ingen respons.

Däremot hörde vi igår att magnetventilen låter som fasen..Men den kanske inte har något med tomgången att göra? Den ska iaf felsökas. Hittade nå info om hur man kan ta reda på om den är trasig eller ej.


Mvh Tommy

Magnetventilen kan inte göra något i detta fall.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
6 december 2009
Trådstartare
#18
AxlSam skrev:
te_wik skrev:
VoLTiC skrev:
Hade liknade fel på min och då var det läckage på slangen till mapsensorn.
sen angående tändkasseten (vad jag har hört) om dom e trasiga så vid gaspådrag ska den misstända inte på tomgång men kan ha fel.. testa startgas när den går på tomgång kan ge resultat smile
kolla wastegaten med om laddet swajar

mitt råd e är att ta en titt i boxen å kolla var ifrån chippet kommer ifrån kan vara det som spökar

Alla slangar är kollade och bytta. Startgas gav ingen respons.

Däremot hörde vi igår att magnetventilen låter som fasen..Men den kanske inte har något med tomgången att göra? Den ska iaf felsökas. Hittade nå info om hur man kan ta reda på om den är trasig eller ej.


Mvh Tommy

Magnetventilen kan inte göra något i detta fall.

Inte ens då den "svajjar" på laddtryck?



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

1 002 Inlägg
6 december 2009
#19
te_wik skrev:
AxlSam skrev:
te_wik skrev:

Alla slangar är kollade och bytta. Startgas gav ingen respons.

Däremot hörde vi igår att magnetventilen låter som fasen..Men den kanske inte har något med tomgången att göra? Den ska iaf felsökas. Hittade nå info om hur man kan ta reda på om den är trasig eller ej.


Mvh Tommy

Magnetventilen kan inte göra något i detta fall.

Inte ens då den "svajjar" på laddtryck?



Mvh Tommy

Jo, absolut! Dra ur kontakten och kör en repa och se om ni får stabilt glt. Får ni det så är den dålig.

...

32 Inlägg
6 december 2009
#20
kan det vara läckande dumpventil?

på min ng900 läckte dumpen och den gick kasst på tomgång och hade svajjigt laddtryck!


Sök